miercuri, 30 martie 2022

Popasurile din Drumul crucii

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".


”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.” (Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)



1. Primul popas marchează inceputul durerii, inceputul  suferintei, locul unde Iisus a fost condamnat la moarte,   respectiv curtea casei lui Pilat.
 Aici, in cetatea Antoniei,  Mantuitorul a fost prezentat  multimii si judecat, apoi condamnat la moarte. Aici este marcat inceputul calvarului pentru mantuirea neamului.


2. Al doilea popas care marchează un moment sacru este Pretoriul, locul unde pe umerii lui Iisus a fost pusă crucea pe care avea să o
 poarte pană la locul unde a fost omorât. In Pretoriu, iudeii l-au condamnat pe Fiul lui Dumnezeu strigând “răstigneste-L”, locul in care
Mântuitorul porneste pe Drumul Durerii, care coboară spre Valea Tyropeon.



3. Locul in care se intersectează două străzi din vechea cetate, una ce vine de la Poarta Leilor si una de la Poarta Damascului, este cel de-al treilea popas.  Aici Iisus a căzut pentru prima  dată sub greutatea crucii, marcând, astfel, un moment dureros.


4. Al patrulea moment rămas in  istoria crestinismului ca unul extrem de emotionant este cel  in care Fiul lui Dumnezeu se  intâlneste cu mama Sa,  ingenunchiat de greutatea crucii sale. O capelă dedicată   mamelor  indurerate se află acum pe acest loc, iar intr-un loc dosit, două urme de sandale despre care se spune ca ar fi urmele Maicii
Domnului.


5. A cincea oprire este locul care marchează ajutorul primit  de Iisus de la Simon din Cirene.
Acesta a fost silit să-l ajute pe  Hristos si a cărat, o bucată de drum, crucea in locul Lui.

6. Acest moment marchează intâlnirea Domnului cu  Veronica, aceea care îi sterge  chipul insângerat cu naframa.  Potrivit traditiei, ea a fost
tămăduită de Iisus Hristos de curgerea de sânge care o  chinua de multi ani. Inainte de a purta acest nume, ea se numea Faustina.



7. La a saptea oprire este  marcată cea de-a doua cădere a lui Iisus, care, slăbit de greutatea lemnului, s-a  prăbusit pentru a doua oară
la pământ. Obligat să se ridice  si să-si urmeze drumul, el si-a  continuat calvarul până la  sfârsit.



8. Momentul al optulea este cel in care Mântuitorul se femeile mironosite, care plângeau pentru El. Aici, el a mângaiat-o pe Maica Sa
si  pe femeile credincioase, spunându-le să nu mai plangă pentru El, ci mai ales pentru ele si pentru copiii lor, adică pentru păcatele lumii.



 9. Imediat după a opta oprire, Mântuitorul a căzut pentru a treia oară, răpus de greutatea  crucii de pe umerii săi.  Invătătura ortodoxă arată că cele trei căderi ale Domnului reprezintă cele trei zile in care el a stat in mormânt.
Urmatoarele popasuri sunt,Urmatoarele popasuri sunt,  de altfel, in Biserica Sfântului Mormânt si pâna in Mormânt.


10. Momentul al zecelea marchează ajungerea pe  Golgota  si dezbrăcarea Domnului de hainele Sale. In acea vreme, situată in afara cetătii, Golgota era locul in care a fost infiptă crucea pe care a fost    răstignit   Iisus, loc unde a inceput   mantuirea lumii, unde
dragostea lui Iisus pentru oameni a biruit moartea, plătind cu jertfa supremă.


11. A unsprezecea oprire marchează tintuirea in cuie  a Mantuitorului pe cruce,  sub ochii indurerati ai mamei sale. Astăzi a devenit loc de
 inchinare, de meditatie si de pocăintă.


12. Oprirea a doisprezecea  simbolizează răstignirea si respectiv moartea  Măntuitorului pe cruce. Trupul istovit de suferintă a Fiului lui Dumnezeu si-a dat ultima suflare, pe cruce.
Astăzi, credinciosii vizitează locul, piatra in care a fost infiptă crucea,  care pot fi  atinse de oricine.


13. Momentul al treispezecelea simbolizează coborarea Domnului de pe Cruce. După moartea Sa, cele  trei trupuri au fost date jos de
pe cruce, iar trupul lui Iisus a fost asezat pe Piatra Durerii, sau Piatra Ungerii.
Aici a fost uns in grabă si infăsurat in giulgiu, inainte de a fi pus in mormânt.



14. Aceasta este ultima oprire si marchează punerea Domnului in Mormânt si Invierea.

Sursa :


DRUMUL CRUCII ...

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".










Mai multe găsiti aici: 

https://mitropolia-banatului.ro/drumul-crucii-la-parohia-timisoara-viile-fabric%ef%bf%bc/

Treptele Scării...

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".



Treptele Scării (după traducerea N. Corneanu) sunt următoarele

+ Despre lepădarea de lume
+ Despre neîmpătimire, adică neîntristare
+ Despre înstrăinare
+ Despre ascultare
+ Despre pocăință
+ Despre amintirea de moarte
+ Despre bucuria plânsului
+ Despre nemâniere și blândețe
+ Despre ținerea de minte a răului
+ Despre grăirea de rău
+ Despre limbuție și tăcere
+ Despre minciună
+ Despre trândăvie
+ Despre preaiubitul și vicleanul stăpân care este stomacul
+ Despre puritate și înfrânare
+ Despre iubirea de arginți
+ Despre sărăcia alergătoare către cer
+ Despre nesimțire (scil. indolență, insensibilitate)
+ Despre somn și rugăciune și despre cântarea de psalmi în comun
+ Despre privegherea trupească și duhovnicească
+ Despre nebărbăteasca temere
+ Despre slava deșartă
+ Despre mândrie și blasfemie
+ Despre blândețe, simplitate, nerăutate și viclenie
+ Despre minunata smerenie
+ Despre deosebirea gândurilor (discernământul). Recapitularea pe scurt a celor XXVI cuvinte anterioare.
+ Despre isihia (liniștea) trupului și sufletului
+ Despre sfânta și fericita rugăciune
+ Despre liberarea de patimi (apathia), despre desăvârșire și despre învierea sufletului
+ Despre legătura celor trei virtuți, adică credința, nădejdea și dragostea.

Arhivă blog

"Celui sarac ii lipsesc multe,celui lacom ii lipsesc toate."(Seneca)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Postări populare

CITATUL ZILEI

PSALTIREA