miercuri, 28 septembrie 2022

SA NE IUBIM UNII PE ALTII! ...

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".


   🙏Bucuria mea, Sfantul Parinte, Vasile cel Mare, zice in chip minunat si de Duhul Sfant inspirat: "Nimic nu este atat de propriu firii noastre ca a fi in comuniune cu altii, a avea nevoie unii de altii si a ne iubi unii pe altii." Dar, atentie mare la oameni, fiindca, Sfantul Parinte, Ioan Scararul, ne avertizeaza: "Un om chibzuit, cand mananca struguri, ia numai pe cei copti si ii lasa pe cei acri. Astfel, mintea cu discernamant marcheaza cu atentie virtutile pe care le vede in orice persoana. Un om fara minte cauta viciile si defectele... Chiar daca vezi pe cineva pacatuind cu ochii tai, nu judeca, fiindca, adesea chiar si ochii tai sunt inselati." Asadar, stiind ca nici-unul dintre noi nu este Iisus Hristos, sa nu-i mai judecam noi pe oameni, ci sa-L lasam pe El sa judece, ca este Judecatorul lumii. Sa nu uitam ca: "Fiecare oita, va fi spanzurata de propria-i codita", "Cea mai scurta cale catre Rai, este NU JUDECA!" Ca atare, "Ce-ai auzit sa nu crezi niciodata, iar ce-ai vazut sa crezi pe jumatate!" Si atunci, avem nevoie de multa smerenie si de foarte multa rugaciune. Si zice Sfantul Parinte, Ilie Cleopa asa: "Ce este rugaciunea curata? Sa zici cu gura, sa intelegi cu mintea si sa simti cu inima. Altadata zicea: "In rugaciune nu teologhisi, nu primi ganduri; ci varsa lacrimi. La vama imaginatiei sunt arhiconii iadului, care iti aduc imaginatii si talcuiesc Scriptura, zicand: "Muntii salta ca berbecii si dealurile, ca mieii oilor." Apoi vin si te intreaba: "Cine sunt muntii? Care sunt dealurile?” Si tot ei raspund: "Muntii sunt oamenii induhovniciti, iar dealurile, sunt cei de pe treapta a doua". Iarasi spunea: "Ascultarea fara rugaciune este argatie, iar cel care face ascultare cu rugaciune," "Liturghie" savarseste”.


🙏 Dumnezeu si Maica Domnului sa te binecuvanteze bucuria mea! Har, mila si pace sufletului tau de la Atotputernicul Dumnezeu! Amin si Aliluia!
                                                                                                                                   Preot Ioan 🔔.

Triluri

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".


În adâncul nopții albe
Și cu cerul înstelat,
Multe suflete s-aseaza
În genunchi pe lângă pat.

În mireasmă de tămâie, 
Cu candele luminate, 
Mulți se roagă și suspină,
Cu mâinile ridicate. 

E o liniște profundă, 
Îngeri mulți coboara-n jos,
Ca sa dea la fiecare,
Ajutor de la Hristos. 

Se întorc apoi în ceruri,
În triluri răsunătoare, 
Mii de greieri țin isonul ,
La o mierla cântătoare. 

Vor cu toții sa înalțe 
Canturi dulci de mulțumire, 
Rugăciuni melodioase,
Parcă spuse din psaltire. 

Doamne Sfinte și iubite
De toată făptura Ta,
Primește frumoasa jertfă, 
Și a lor, dar și a mea.


SĂ CREDEM ÎN DESTIN (PREDESTINATIE)?

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!". 

  Învățătura Ortodoxă respinge predestinația, existența unui drum dinainte stabilit pentru fiecare dintre noi. Suntem liberi a ne construi viața așa cum ne dictează propria conștiință. Ce-i drept, Tatăl Ceresc ne previne că îndepărtarea de harul Său duce la haos și moarte. De aceea, cu dragoste părintească, ne înștiințează asupra pericolului ce ne paște atunci când refuzăm să-I urmăm sfaturile, complăcându-ne în însingurare și distanțare față de Dumnezeu. Cu toate acestea, ne naștem având de depășit anumite situații independente de voința noastră şi chiar pe parcursul vieții ne vedem nevoiți a înfrunta o serie de evenimente-limită ce nu țin de noi, de acțiunile sau inacțiunile noastre.
De multe ori am evidențiat însemnătatea vorbelor de duh, un tezaur inestimabil al gândirii și simţirii poporului credincios. În neasemuita şi originala sa bogăție s-au strecurat însă expresii nu întotdeauna ortodoxe. Adesea am auzit vorba din bătrâni: „ce ți-e scris în frunte ți-e pus” sau „așa i-a fost crucea” ori „asta i-a fost soarta”. Potrivit acestor ziceri, fiecare dintre noi avem „scrise” o soartă, un destin, un parcurs implacabil al vieții, față de care s-ar părea că nu putem face nimic, mărginindu-ne doar la urmarea drumului rânduit. Cine oare se ocupă cu împărțirea destinelor? Cel mai ușor răspuns ar fi: „Dumnezeu”. Bineînţeles că nu este așa! Dacă Cerescul Tată ar hotărî astfel, iar noi ne-am angaja pe o cale independentă de propriile decizii, atunci ne-am pierde libertatea şi nu am mai putea fi făcuți responsabili pentru nenumăratele neajunsuri ale viețuirii noastre, căci, în mod evident, ne vom disculpa foarte ușor: „Nu-i vina mea! Așa mi s-a dat de Sus!”. În plus, dacă ne-am supune unei căi existenţiale dinainte trasate, atunci ce rost ar avea Judecata de Apoi, de vreme ce noi am împlinit ceea ce au stabilit alții în ce ne privește? Problema pare limpede. Învățătura Ortodoxă respinge cu hotărâre predestinația, existența unui drum individual, personal gata jalonat. Suntem liberi să trăim după cum ne dictează propria conștiință. Ce-i drept, Tatăl Ceresc ne previne că îndepărtarea de harul Său duce la moarte, la haos. De aceea, cu dragoste părintească, ne avertizează asupra pericolului ce ne paște atunci când refuzăm să-I urmăm sfaturile, complăcându-ne în însingurare și distanţare faţă de Dumnezeu: „iată Eu astăzi ţi-am pus înainte viața şi moartea, binele şi răul…, binecuvântare şi blestem. Alege viața ca să trăiești tu şi urmașii tăi” (Deuteronom 30, 15-19). Carevasăzică, Domnul ne arată binele, ne îndeamnă să-l săvârșim, promiţându-ne și răsplata conlucrării cu harul, cu sfatul Său preaînțelept, dar nu ne obligă nicidecum să urmăm calea indicată. Alegerea ne revine nouă.
Bine, bine, vor zice unii, dar cum rămâne cu îndemnul Mântuitorului Hristos, pe care-l vom auzi duminică la Evanghelia zilei, referitor la asumarea Crucii și la urmarea Sa: „Cel ce voiește să vină după Mine să se lepede de sine, să-și ia crucea Sa și să-Mi urmeze Mie” (Marcu 8, 34)? Se observă lesne că Hristos face din nou apel la voința noastră, la liberul arbitru, la decizia personală de a urma sau nu Domnului. La ce se referă Mântuitorul atunci când ne îndeamnă să ne asumăm Crucea proprie? Mulți tâlcuitori au deslușit posibila dilemă: crucea, în acest sens, înseamnă viață, soartă. Or tocmai am afirmat că învățătura Sfintei noastre Biserici nu acceptă existența predestinării, a unui destin implacabil. Dumnezeu pe toate le știe, dar nu le predestinează. Le cunoaşte deplin, fiindcă la El nu există trecut, prezent și viitor. Domnul trăiește într-un alt timp, „timpul lui Dumnezeu”, iar oamenii, în cel creat de El pentru noi. Cele trei dimensiuni temporale, trecut, prezent și viitor sunt valabile doar pentru noi. Veșnicia, spunea fericitul Augustin, este un prezent continuu. Cam așa am explica, omeneşte vorbind, cum Dumnezeu le știe pe toate fără să le predestineze. Lucrurile depind de noi, de capacitatea fiecăruia de a accepta și de a conlucra cu harul divin, de a urma calea arătată de dumnezeieștile scripturi, admițând totuși că ne naștem având de depășit anumite situații independente de voința noastră şi chiar pe parcursul vieții ne vedem nevoiți a înfrunta o serie de evenimente-limită ce nu țin de noi, de acțiunile sau inacțiunile noastre. Bunăoară, câți dintre noi nu ar fi râvnit să se spovedească și să primească sfat de la Sfântul Ioan Iacob Hozevitul, de la Părintele Paisie ori Cleopa? La fel, pe mulți i-ar fi încântat contemporaneitatea cu Eminescu, Enescu, Porumbescu ori Ion Creangă. Probabil majoritatea ne-am fi dorit să venim pe lume în familii de viță nobilă sau să ne pomenim înzestraţi cu felurite daruri ori deprinderi minunate. Pe cei născuţi cu anumite deficiențe fizice i-a întrebat cineva dacă acceptă acest lucru? Exemplele pot continua.
Referindu-se la această problemă, vrednicul de pomenire Mitropolit Antonie Plămădeală afirma că asemenea situații ar forma un „destin brut”, o soartă. Tocmai la ea se referă Mântuitorul Hristos atunci când ne îndeamnă să ne purtăm crucea, adică să ne asumăm vremelnica noastră existență cu bune și cu rele, fără a cârti, fără a ne victimiza, ci nutrind necurmata nădejde că Bunul Mântuitor ne va ajuta să ne ducem crucea, adică să luptăm pentru a împlini sau remedia toate neajunsurile individuale. Câteodată povara crucii ni se pare deosebit de apăsătoare, astfel că adesea ne plângem: „Doamne, mi-ai pus pe umeri o sarcină grea. N-o pot purta!”
În atare situație, să ne amintim de o zicere frumoasă a unui cuvios părinte: „înainte de a-ți trimite Crucea pe care o duci, Dumnezeu a privit-o cu ochii Săi cei preafrumoși, a examinat-o cu rațiunea Sa dumnezeiască, a cercetat-o cu dreptatea Sa necuprinsă, a încălzit-o cu inima Sa cea plină de iubire, a cântărit-o cu mâinile Sale protectoare, ca nu cumva să fie mai grea decât o poți duce. Deci să ai încredere că vei izbuti a o purta. Urcă cu ea de pe Golgota spre Înviere!”.
Isaia Berzunti

ADEVĂRATA FEMEIE CREȘTINĂ

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".


Când vii în Biserica cea Sfântă
Vino cu capul plecat
Ascuns într-o basmăluță
Nu vopsit și coafat!

Roagă-te cu cuviință
Și nu fii provocatoare
Încearcă să te asemeni
Cu Preasfânta Născătoare!

Încetează a mai sminti
Chiar dacă te crezi frumoasă
Decât să întorci priviri
Mai bine stai cuminte acasă!

Desfrânata a fost iertată
Prin botezul lacrimilor ei
Dar ea nu purta nici tocuri
Nici brățări și nici cercei!

Când te privești în oglindă
Fii mulțumită așa cum ești
Nu îți mai sluți chipul
Precum idolii drăcești!

Desfrânarea e păcatul
Ce-i trage pe mulți în jos
De nu iubești curăția
Nu te va ierta Hristos!

Fii modestă și smerită
Și așa poartă-te mereu
De vei fii mândră de tine
Îl superi pe Dumnezeu!

Ți se duce tinerețea
Frumusețea se zbârcește
Trupul ce-l admiri acum
Într-o groapă putrezește!

Femeie , ai fost zidită
Ca să dai cerului sfinți
Nu să bagi în iadul veșnic
Pe bărbații fără minți!

AUTOR: DANIELA IBRIȘIN

Arhivă blog

"Celui sarac ii lipsesc multe,celui lacom ii lipsesc toate."(Seneca)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Postări populare

CITATUL ZILEI

PSALTIREA