miercuri, 20 iunie 2018

Despre smerenie


Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".



Smerenie nu înseamnă să te laşi copleşit, să le permiţi să vină peste tine, să-ţi golească mintea şi casa

Părinte, sună foarte frumos sintagma „prestigiul smereniei”. Care este înţelesul acesteia?


Prestigiul smereniei, care se propovăduieşte în Biserica noastră, este haina sau mantia lui Dumnezeu pentru creştini, e această virtute înaltă pe care o are demnitatea noastră creştină.


Dar această smerenie, această înţelegere profundă a principiului de smerenie a Fiului lui Dumnezeu, Care s-a pogorât din ceruri şi s-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria şi s-a făcut om, prezintă o mare diferenţă faţă de smerenia pe care o înţelegem noi în veacul XXI. Smerenia din veacul XXI este interpretată greşit, anume că omul trebuie să fie desfiinţat ca personalitate. Or, în viaţa noastră călugărească smerenia depăşeşte limita tuturor înălţimilor şi decurge din demnitatea Domnului nostru Iisus Hristos care ne-a îmbrăcat cu virtuţile castităţii, sărăciei, ascultării. Acestea îl ajută pe monah în lupta pentru dobândirea mântuirii.

Prestigiul smereniei este această înălţime dumnezeiască în adânc de smerenie care îl pune pe creştinul ortodox în faţa unui model şi îi cere creştinului ortodox să fie foarte categoric şi bătăios în ceea ce priveşte apărarea valorilor noastre de credinţă ortodoxă. Nu confundăm smerenia cu naivitatea sau cu prostia. A fi smerit înseamnă a fi foarte demn, onoarea sfântă a smereniei nu se dobândeşte prin supunerea la tăvălugul mediatic, prin a asculta tot ce ni se spune şi tot ce ni se porunceşte de către mai marii lumii.

Noi, creştinii ortodocşi, am fost foarte tari în istorie, atunci când au fost puse în joc valorile credinţei noastre. Când a fost vorba de apărarea icoanei au ieşit călugării din pustie şi au mărşăluit pe străzile Constantinopolului şi nu au vorbit niciunul. Numai cât i-a privit lumea în adâncimea smereniei lor şi a revoltei lor şi a fost de-ajuns.

La Sinodul al VII-lea s-a restabilit cultul icoanelor, o urmare a acţiunii monahilor care s-au impus cu smerenia lor demnă. Smerenie nu înseamnă să te laşi copleşit, să le permiţi să vină peste tine, să-ţi golească mintea şi casa, cum vin acum toţi netrebnicii din Occident şi fac aicea educaţia poporului nostru. Smerenie, să fim supuşi, ascultători, că de aceea sunt rânduite cele mai mari, dar asta nu înseamnă că dacă e mare are şi dreptate şi adevărul de partea lui. Poate să fie un străin care vine să-mi dea ordine şi să mă supună. Aşa am trăit în comunism atâta amar de vreme, ni se cerea să facem ectenii, să ne rugăm pentru Nicolae Ceauşescu, apoi pentru Constantinescu şi pentru toţi eştii, ceea ce nu înseamnă deloc ascultare, smerenie, ci mai degrabă este vânzare, tot mai căzută, până la trădarea naţiei noastre.

Extras din interviul cu Părintele Părinte Iustin in aprilie 2007 si preluat din revista Credinta Ortodoxă

Mănăstirea Sfântul Neothitos,Cipru

CUVANT DE INVATATURĂ despre SPOVEDANIE si CANON

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".


                                               
   “Fericitul Ieronim, care a trait mai mult de 30 de ani in pestera din Betleem, dimineaţa, inainte de a-şi incepe lucrul de zi cu zi, vorbea cu Iisus Hristos, Cel nascut in Betleem şi-i spunea: "Pruncule, Pruncusor iubit, cum ai suferit tu pe paie? Vreau sa-ti daruiesc ceva". Si incepea sa-i enumere: vreau sa-ti dau si asta, si asta, dar Pruncul ii raspundea: "Ieronime, toate ale tale, ale lumii, Eu le am, ale Mele sunt".

Si atunci el spunea: "Doamne, atunci ce sa-Ti dau?" Iar Mantuitorul i-a raspuns: "Ieronime, da-mi pacatele tale! Eu pentru asta am venit, sa ridic pacatele lumii (prin JERTFA MEA DE PE SFANTA CRUCE), sa daruiesc libertate (libertatea de a alege, Raiul sau Iadul, mantuirea sau osanda sufletului), sa daruiesc viata vesnica (prin Sfintele Taine: Botez, Mirungere. SPOVEDANIE, IMPARTASANIE, Cununie Religioasa si Sfantul Maslu), sa daruiesc BUCURIE Sfanta oamenilor (Bucuria iertarii pacatului protoparintilor noștri, Adam si Eva, adica, a impacarii lui Dumnezeu cu neamul omenesc)".

   Bucuria mea, daca ai facut pacate mari, grele, in trup, sa-i preotului dupa spovedanie: “Parinte duhovnic, binecuvantati si ma iertati pe mine pacatosul (pacatoasa) si va rog sa-mi randuiti Canon pentru pacatele mele”. Trebuie sa cereti canon, fiindca Sfantul Ioan Iacob Hozevitul, spune ca in clipa morții noastre, avem nevoie ca pacatele sa ne fie iertate si de CANON. Sfantul ne da un exemplu: SPOVEDANIA este USA de intrare in Rai si CANONUL este CLANTA. Pentru a intra in Rai nu putem sparge USA, ci trebuie sa apasam pe CLANTA. Amin si Aliluia!
                                                                                                                            Preot Ioan 🛎.

Arhivă blog

"Celui sarac ii lipsesc multe,celui lacom ii lipsesc toate."(Seneca)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Postări populare

CITATUL ZILEI

PSALTIREA