Dupa apolisul Sf.Liturghii (incheierea) se da bincuvintare de incepere a tainei Sf.Cununii. Toata lumea prezenta era martora la cununia tinerilor.Dupa terminarea oficierii Sf.Cununii tinerii mergeau la locul unde se desfasura nunta insotiti de alai. Cat de frumos, cat de implinita si binecuvintata era cununia aceea. Apoi, pana seara tinerii nu mancau nimic dupa ce veneau de la biserica. Cat de placuti erau lui Dumnezeu astfel de tineri! Cat de mult ajuta Dumnezeu casnicia lor. Mare si adevarat lucru este ca in zi acea, cand incepi o noua viata, un nou drum, o noua etapa a vietii, sa ai pate de Sf.Liturghie, de Sf Impartasanie, de primirea Sf Duh prin taina Cununiei si de biecuvantarea vietii. Se da impotanta sfinteniei. Dumnezeu era mai intai in atentia noastra si pus in mijlocul tuturor problemelor noastre. Se cauta mai intai implinirea voi lui Dumnezeu ca si El sa implineasca casnicia noastra, s-o umple de daruri si binecuvintari, s-o intareasca, s-o apere de vrajmasi stiuti si nestiuti, sa ne dea un inger pazitor puternic, ca la sfirsitul vietii noastre sa multumim lui Dumnezeu pentru toate si sa ptem sa ne mantuim.
Facand nuntile sambata spuneam ca este un mare si neierat pacat. Orice motiv am avea, sa facem cununia sambata seara, nu ne indreptateste sa-L jignim sau sa-l ignoram pe Dumnezeu. Ar trebui sa ne fie frica sa facem lucrul acesta. Unii o fac din ignoranta, altii din prea putina credinta pe care o au si unii si altii il aseza pe Dumnezeu pe ultimul loc. De ce este pacat mare? O multime de pacate?
1-Pentru ca se calca una dintre porunci, porunca a IV a care spune “Adu-ti aminte de ziua Domnului si o cinsteste pe ea” . Ai deschis prilaj de a calca aceasta porunca impruna cu tine mai multa lume 200-500 de oameni, pe toti care i-ai invitat la nunta, pe toti i-ai implicat de a calca porunca. Incepand de ora 24,00 s-a intrat in ziua de duminica. Crestineste si cu frica lui Dumnezeu, ar trebui la aceasta ora sa nu mai mancam sa nu mai bem, sa nu mai dasam, sa mergem fiecare la casele noastre si sa ne odihnim ca dimineata odihniti fiind sa mergem la Sf.Biserica si sa participam la Sf Liturghie. Ori, acest lucru mai greu poti realiza. Intre orele 1 si 2 este toiul jocului, a servitului la merse, a apetitului la bautura. Acest lucru este un mare pacat pentru va trebui sa raspunzi pentru toti.
2- Toata noaptea ai fost la nunta, unde ai mancat, ai baut poate un pic mai mult, ai jucat si esti obosit. Nu poti veni odihnit de la nunta chiar daca n-ai fi facut nimic. Pentru faptul ca toata noaptea n-ai dormit te simti obosit si te indreptatesti sa dormi in timpul Sf.Liturghii. Ceea ce nu se face. Cartea spune sa ia foc si sa arda patul cu tine daca vei dormi timpul Sf.Liturhii (cat timp preotii sunt in biserica). Cat raspuns ai de dat pentru toti nuntasii, nici nu-ti iamginezi. Pe cati i-ai facut sa nu mearga la Sf.Liturghie ci sa mearga la nunta ta. Te-ai pus pe tine inaintea lui Dumnezeu, iar pe Dumnezeu l-ai dat in spatele tau. Nuntasii le fel au facut, te-au pus pe tine pe locul cel din fata,dandu-ti cinstire, iar pe Dumnezeu nu L-au bagat in seama.
3-Pe linga toate acestea cate pacate nu se fac, betia pe primul loc, vorborea de rau, clevetirea, judecata apropelui, curvia, cearta, mania, bataia si uciderea. Toate pacatele cate se fac de toate esti raspunzotor inantea lui Dumnezeu pentru ca ai inlesnit prilejul de a se face ca i-ai invitat si ai dat bautura si ca toate se fac spre diminica si duminica dimineata.
Atunci gandeste-te bine crestine cat de suparat este Dumnezeu pe tine. Ce spor si ajutor si binecuvantare mai poti avea de la Dumnezeu. Gandeste-te ca ai inceput o casnicie suparand pe Dumnezeu. Vei da vina pe preoti ca ingaduie lucrul acesta, dar dumneata de ce-ai venit in zi de sambata ca sa primesti cununia. Preotul raspundea de cununie iar dumneata raspunzi de nunta. Pentru ca se fac nuntile spre duminica dimineata este pacat, ar trebui ca preotul sa nu faca nici cununia sambata. Cine a ascultat de dispozitia bisericii si de ponrunca episcopului de a nu se face sambata cununia? Nimeni, sau prea putini. Nu veniti cu motive punand cele ale lumii (localul, muzica si serviciul) inaintea celor bisericesti si dumnezeiesti.
Pr.Ioan