BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...
CUVÂNT
CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI
DESPRE
Motto: „Vai de cei ce dis-de-dimineaţă aleargă după băuturi
îmbătătoare; vai de cei ce până târziu seara se înfierbântă cu vin
(Isaia 5:11) “.
Preot
Ioan
Iubiţi credincioşi,
Unul dintre păcatele care macină omenirea
dintotdeauna este
păcatul beţiei. La
unii oameni acest păcat pare a fi de netămăduit şi
totuşi este o robie de care se poate scăpa. Se ajunge la o asemenea
stare
datorită lipsei de credinţă, de
rugăciune, de post, de spovedanie
şi împărtăşanie cel puţin de 4 ori pe an, absenţei de
la Sfânta
Liturgie
în fiecare Duminică, lipsei de voinţă sau a unor necazuri
pe
care omul nu poate să le depăşească de unul singur, fiindcă nu a
cerut
ajutorul Bisericii. Dar de fapt ce este păcatul?
Păcatul este
călcarea cu deplină ştiinţă şi cu voie liberă,
prin gând, cuvânt sau faptă a
voii lui Dumnezeu. Ce
înseamnă atunci cuvântul beţie?
Cuvântul BEŢIE
- A
SE ÎMBǍTA înseamnă consumarea peste măsură a băuturilor
alcoolice
ameţitoare (vin,
ţuică etc.),
fapt ce devine uneori obişnuinţă
şi
apoi patimă. Beţia nu este vătămătoare numai trupului,
îmbolnăvindul,
ci şi sufletului şi de
aceea se numără printre păcatele de moarte care
exclud sufletele de
la Împărăţia lui Dumnezeu: „NU VǍ AMǍGIŢI:
nici
desfrânaţii, nici închinătorii la idoli, nici adulterii, nici
malahienii,
nici sodomiţii, nici furii, nici lacomii, NICI BEŢIVII, nici
batjocoritorii,
nici răpitorii NU VOR MOŞTENI ÎMPǍRǍŢIA
LUI
DUMNEZEU“
(1Corinteni6:9-10). Dar beţia, în sens figurat, este -
după spusa vechilor comentatori - imaginea orgiilor şi a viciilor.
Tâlcuind textul: „Cei
ce dorm, noaptea dorm şi
ce cei ce se îmbată,
noaptea
se îmbată“ (1 Tesaloniceni 5:7),
Sfântul Ioan Gură de Aur
(în
Omilia XI) spune că beţie sunt şi toate viciile, căci şi bogăţia
este o
beţie a sufletului, ca şi
pofta nesăţioasă de avuţii sau de desfrâu etc.,
toate
fiind pierzătoare de suflet. «Iar
de va zice sluga aceea în inima
sa:
Stăpânul meu zăboveşte să vină, şi va începe să bată pe slugi şi
slujnice,
şi să mănânce, şi să bea şi să se îmbete. Veni-va stăpânul
slugii
aceleia (Dumnezeu) în ziua în care ea nu se aşteaptă şi în ceasul
în
care ea nu ştie şi o
va tăia în două, iar partea ei va pune-o cu cei
necredincioşi (adică la
osândă, în iad)» (Luca12:45-46).
Există însă şi o beţie spirituală, a celor însetaţi după cuvântul lui
Dumnezeu. În ziua
Cinzecimii, Apostolii şi cei prezenţi s-au umplut de
Duhul Sfânt şi de harismele lui, încât prooroceau şi grăiau în alte limbi
omeneşti (Faptele Apostolilor 2:4-11), iar unii din mulţime ziceau că
„sunt
plini de must“, adică beţi (Faptele Apostolilor 2:13). Ei însă plini
fiind de Duhul Sfânt,
au început a grăi fără teamă Cuvântul lui
Dumnezeu, suferind
prigoane, închisori şi moarte. Apostolii,
cu această
puterea spirituală a Duhului Sfânt, primită de
la Hristos (Ioan 20:21-23),
au întemeiat Biserici
(hirotonind episcopi, preoţi şi diaconi), au
propovăduit, au sfinţit
altare şi oameni prin săvârşirea Sfintelor Taine şi
au călăuzit popoarele încreştinate pe calea mântuirii.
Istoria
băuturilor alcoolice
Băuturile alcoolice au fost folosite aproape în întreaga lume, încă
din timpuri străvechi. Există consemnări ale folosirii acestora de către
vechile civilizaţii încă din anul 6.000
î.d.Hr. Producerea vinului îşi
are
originea în Orientul
Mijlociu, unde viţa-de-vie dădea roade fără îngrijiri
speciale. Vechiul
Testament îi atribuie lui Noe plantarea primei culturi
de viţă-de-vie, considerându-l şi
prima persoană care s-a îmbătat. În
oraşul sumerian Nippur, berea şi
vinul erau folosite ca băuturi tonice, în
scop medical încă din anul 2.000 î.d.Hr. Manifestările
religioase ale
vechilor egipteni şi ale asirienilor includeau petreceri care durau zile de-a
rândul şi la care se consumau băuturi
alcoolice . Unul dintre cei mai
populari zei
egipteni, Osiris, era considerat a fi primul cultivator al viţeide-
vie şi cel ce produsese berea din cereale. Este de asemenea interesant
de ştiut faptul că un
faraon ce a trăit acum aproximativ
5.000 de ani a
scris primul epitaf
dedicat unui alcoolic.
În Grecia, beţia nu era un fapt cunoscut înaintea apariţiei noului zeu
Dionysos
(zeul vinului şi al
petrecerilor). Prin secolul al VII-lea î.d.Hr.,
consumarea băuturilor alcoolice devenise o parte importantă a vieţii de zi
cu zi. Grecii au
remarcat faptul că, deşi vinul poate crea o stare plăcută,
poate, de asemenea, să-l determine pe un individ să facă lucruri pe care
în mod normal nu
le-ar fi făcut sau chiar să-şi iasă din minţi. Filosofi
greci, cum ar fi
Socrate sau Platon recomandau cumpătarea
şi incriminau
abuzul de alcool.
Oricum, se ştie că sfaturile lor au fost adesea ignorate,
între cei care le-au
ignorat aflându-se şi Alexandru cel Mare,
despre care
se crede că ar fi murit în timpul unei petreceri, la vârsta de 33 de ani,
după ce cucerise întreaga lume cunoscută.
E
posibil ca beţia pe scară largă să fi dus la căderea
Babilonului,
în
anul 539 î.d.Hr. Perşii au atacat şi distrus oraşul în
timpul unui
festival
când toţi locuitorii erau beţi.
Romanii au fost
familiarizaţi cu vinul de către greci şi, cu toate că ei
au cucerit Imperiul
Grec, au fost de fapt cuceriţi de
cultura greacă, de
zeii lor şi de dragostea grecilor pentru consumul vinului. Romanii
au
transformat
sărbătorile
bahice (Dionysos a devenit Bachus, în latină)
în
manifestări de o amploare necunoscută la acea vreme,
caracterizate
prin excese alimentare şi
de alcool, orgii sexuale,
ceremonii
religioase stranii, crime ritualice. Consumul băuturilor
alcoolice era răspândit printre reprezentanţii
claselor superioare şi printre
conducătorii Imperiului Roman, vânzarea şi
folosirea acestora ajungând
până în Spania, Franţa,
Germania şi în Insulele Britanice. Pe măsură ce
luxul, avariţia şi ambiţia au condus spre declinul Romei, lăcomia
şi
băutura i-au aruncat pe împăraţi în decadenţă şi moarte.
Creştinismul a ajutat la instaurarea unei poziţii moderate faţă
de
consumul de băuturi alcoolice. Astfel,
băuturile alcoolice s-au
extins de la o ţară la alta, fiind
transformate în funcţie de tipul de fructe
existent şi de gusturile locuitorilor: votka obţinută din cartofi în Rusia,
whisky,
bere, gin, coniac în Europa, berea în Insulele
Britanice, „saki“
în Japonia, „soma“
în China, „chica“ şi „pulque“
în America de Sud,
romul în
Insulele Caraibe. În sfârşit, oricine are acces
(şi o anumită
preferinţă) la băuturile alcoolice.
Dependenţa de băuturile alcoolice
În lucrarea sa „Cele
patru patimi“, profesorul Nicolae Paulescu
(despre
care Nicolae Iorga spunea că a
trăit ca un mucenic şi a murit ca
un
sfânt) a evidenţiat rolul „Beţiei“, al „Desfrâului“, „Hoţiei“ şi al
„Trufiei“
în învrăjbirea oamenilor.
Aceste patimi sunt produse de
devierea instinctelor
de Nutriţie, de Reproducere, de
Proprietate şi de
Dominaţie de la scopul lor firesc: „Animalul, încătuşat de instincte,
nu
se abate niciodată de la legile naturii.
lepede
lanţul instinctelor şi a călcat în
picioare
aceste admirabile legi stabilite de
Dumnezeu
în vederea fericirii lui. El nu
ţine
seamă decât de senzaţiile
plăcute ce
însoţesc îndeplinirea actelor instinctive. Şi,
în
loc să se înalţe până la scopul
instinctului,
el nu mai urmăreşte
decât
plăcerea, devenită unică ţintă a activităţii
sale.
Astfel s-au născut patimile sau viciile,
care
nu mai sunt altceva decât căutarea
excesivă a plăcerii ce rezultă din
satisfacerea
unor trebuinţe instinctive...anormale, alterate,
deviate“.
Alcoolismul
Alcoolism, în sens
strict medical, este o boală produsă de abuzul
repetat şi în cantităţi mari de băuturi alcoolice, pentru consumul cărora
individul manifestă o atracţie bolnăvicioasă. Se
în circulaţie de către Magnus Huss
(1849). În
sens mai larg,
alcoolismul reprezintă suma
efectelor nocive pe
care le exercită abuzul de
alcool asupra sănătăţii, existenţei, activităţii şi
prosperităţii societăţii. Alcoolul este o
otravă
care în caz de
ebrietate acută se absoarbe
repede în stomac şi trecând în sânge acţionează
asupra celulelor
nervoase, provocând pierderea
atenţiei şi a controlului.
Alcoolismul poate să
fie de două feluri: alcoolism acut şi
alcoolism
cronic.
Alcoolismul
acut (beţia) produce
o afectare neuropsihică, crescând
probabilitatea unui
comportament cu risc (agresiunea, delicvenţa,
suicidul,
accidente de circulaţie).
Alcoolismul
cronic este o toxicomanie, consecinţă a
consumului
excesiv şi sistematic. Poate induce:
► afectarea
tubului digestiv:gastrită atrofică, duodenită,
enterocolită, pancreatită cronică cu tulburări secundare ale digestiei,
steatoză hepatică, hepatită cronică, ciroză hepatică, cancer hepatic;
► afectarea
sistemului nervos central: tulburări de
percepţie şi
memorie,
euforie, depresie afectivă,
susceptibilitate exagerată,
scăderea voinţei,
pasivitate, egocentrism, demenţă în cazurile grave
(acestea
duc la afectarea mediului familial, socio-profesional);
► afectarea
sistemului nervos periferic: manifestări
polinevritice;
► scăderea duratei de viaţă;
► afectarea
aparatului cardio-vascular;
► afectarea
fătului în cazul mamelor alcoolice:
deficienţe fizice,
mortalitate
infantilă, deficienţe psihice şi mai
târziu în viaţă
dezadaptare
socială.
Alcoolismul
şi consecinţele lui
Alcoolismul poate fi
definit ca un obicei, o toxicomanie, ce constă în
a consuma alcool mai
mult şi mai des decât tolerează organismul,
determinând obişnuinţa şi dorinţa irezistibilă de a repeta ingestia.
Alcoolul nefiind un
toxic care se acumulează în organism,
eliminându-se
relativ rapid, nu
poate determina o intoxicaţie
cronică decât prin
repetarea aportului
toxic. Efectele nefaste generate de alcoolism se
cunosc încă din antichitate. În mileniul al treilea înainte de Hristos, în
epoca antică, beţia se pedepsea cu
moartea. Codul lui Hamurabi din
Babilon, către anul 1700 î.d.Hr., reglementa comerţul şi adunările cu
caracter politic în
casele negustorilor de băuturi alcoolice. Asclepizii
din
Grecia antică au sesizat bolile ficatului ca urmare a abuzului de vin, iar
Aristotel
denumea beţia „demenţă voluntară“. La
indieni beţivilor li se
turna pe gât metal topit,
iar la arabi profetul Mahomed interzicea prin
Coran consumul
vinului.
În învăţătura biblică, viţa-de-vie a ieşit
din mâinile creatoare ale lui
Dumnezeu şi vinul este destinat să înveselească inima omului. Însă este
păcat ca omul să abuzeze
de vin. Sfântul Apostol Pavel îl sfătuieşte pe
ucenicul său Timotei, care suferea de stomac să consume
un pic de vin
pentru stimularea
digestiei. În schimb, atrage atenţia
asupra gravităţii
abuzului în
consumarea de alcool. Pe beţivi
îi aşează alături de idolatri şi
îi exclude din Împărăţia Cerurilor;
femeilor le atrage atenţia să nu se
„dedea la băutură“, iar slujitorilor
altarului le cere să fie cumpătaţi: „Să
ne
dezbrăcăm aşadar de faptele întunericului şi să ne îmbrăcăm în
faptele
luminii. Să trăim cuviincios, ca în timpul zilei, nu în
chefuri şi
în beţii, nu în necurăţii şi fapte de ruşine,
nu în certuri şi pizmă“
(Romani
13:12-13).
Tabloul alcoolismului
este tragic. În secolul al XVI-lea, Sebastian
Frank
observa că „Bachus ucide mai multă lume decât războaiele“
şi
că „mult mai mulţi
oameni se îneacă în pahar decât în mare“.
Începând cu revoluţia industrială,
alcoolismul a luat amploare, devenind
astăzi un flagel la scară planetară cu consecinţe distrugătoare
incalculabile pentru
individ şi societate. Alcoolul a devenit un
„instrument
al morţii“. Alcoolismul este a
treia cauză a mortalităţii în
lume, după bolile cardio-vasculare şi
cancer. Alcoolicul se autodistruge
fizic şi mai ales psihic, mintal, din cauza intoxicaţiei chimice.
Ciroza de ficat
provocată de consumul excesiv de alcool este a patra
cauză a decesului la cei care mor între 25-60 de ani. În unele ţări ale
lumii aproape jumătate din paturile spitalelor sunt ocupate de
consumatorii de
alcool. Povara pe care aceştia
o impun societăţii este
uriaşă. În unele ţări alcoolicii înghit
o dată cu băutura aproape 10% din
fondurile pe care
guvernele le alocă pentru sănătate.
Este
conoscut că prima cauză a crimelor este
alcoolul, că
aproximativ
70% din crime se comit la beţie. Odată cu distrugerea
trupului, a
creierului, alcoolicul îşi distruge sufletul,
demnitatea umană,
viaţa morală şi spirituală; distruge „chipul şi
asemănarea lui Dumnezeu“
din el, în care stă toată măreţia omului şi prin care se diferenţiază de
toate celelalte fiinţe; distruge relaţia
cu aproapele provocând multe
suferinţe şi lacrimi celor din
jurul său, familiei, colectivului de muncă,
vecinilor.
Se
spune că adevărata cauză a alcoolismului se află în sufletul
omului
şi este necredinţa în Dumnezeu. Răspândirea
nemaiîntâlnită
a
alcoolismului astăzi este direct proporţională cu răspândirea
ateismului
în lume. Dacă Dumnezeu nu există, viaţa îşi pierde orice
valoare.
Dacă nu mai există un suflet de mântuit şi o
viaţă de dincolo,
viaţa îşi pierde sensul şi devine absurdă,
iar omul nu mai are nici o
răspundere nici faţă de
Dumnezeu, nici faţă de semenii săi, nici faţă de el
însuşi.
Cauzele
consumului de alcool la tineri
► Anumite
tipuri de personalitate (hiperemotivi, persoane cu
complexe
de inferioritate şi cu instabilitate
psihică); alcoolul
facilitează
debarasarea
de dificultăţi de ordin caracterial, redă încrederea şi
permite
afişarea unei false bunăstări.
► Terenul
ereditar (transmiterea genetică a
unei enzime implicate
în
metabolismul alcoolului).
► Tradiţii proalcoolice.
► Presiunea
grupului.
► Dorinţa de experimentare (pentru mulţi tineri alcoolul este un
simbol
de maturitate).
► Exemplul
idolilor.
► Conflicte
cu părinţii.
► Mediu
social.
► Teama
de obligaţiile impuse de vârsta adultă (de exemplu
căutarea unei slujbe).
► Slăbiciune, absenţa
voinţei.
Alcoolul
şi bolile
Consumul de alcool
este o intoxicaţie continuă şi lentă. Stomacul nu
mai poate prelucra „licoarea
lui Bachus“. Împreună cu el suferă şi
celelalte părţi din corp, mai ales
ficatul care are un rol foarte important în
digestie. Dar atacul
continuă şi asupra celorlalte organe: totul cade,
se
ruinează, slăbeşte, se strică,până la popasul final al beţiei,
la
slăbirea creierului, până la
nebunie. Un pericol serios îl
prezintă şi consumul cumpătat,
zilnic, al băuturilor spirtoase.
anemie, insomnie, coşmarurile, slăbirea memoriei şi agitaţii
nervoase. Alcoolul în
cantitate mare compromite capacitatea
imunitară a organismului şi,
prin aceasta, pe de-o parte îi face
pe alcoolici
receptivi la tot felul de boli, iar pe de altă parte,
odată îmbolnăviţi, le îngreuiază vindecarea.
Cândva se credea
că în caz de epidemie sau de holeră,
trebuie băut mult vin
roşu. Astăzi ştim că alcoolul paralizează activitatea
globulelor albe, care
au tocmai rolul de a distruge microbii.
Orice medic poate
confirma că cine bea mereu băuturi spirtoase se
îmbolnăveşte mai repede la plămâni, nu rezistă la
tuberculoză, tifos şi
holeră, suportă mai greu operaţiile etc.. Mortalitatea la cei alcoolici este
mai mare decât la cei
care nu beau. Dacă nu ar exista
alcoolismul, mult
mai mulţi dintre oameni ar ajunge la vârsta de 70-80 de ani, căci oamenii
prin alcool, chiar
dacă nu contractează boli
mortale, îşi slăbesc forţele,
aşa încât vor fi primele victime ale epidemiilor.
Alcoolul,
inamic al vieţii care se naşte
(O
scurtă retrospectivă)
Se pare că, din timpuri străvechi,
observaţii empirice au atras atenţia
asupra pericolului pe
care-l reprezintă pentru viitorul copil
consumul de
băuturi alcoolice de către
femeia gravidă sau de către ambii părinţi,
înaintea sau chiar în
perioada concepţiei. Iată câteva din mărturiile care
atestă cele de mai sus.
♦ În
Cartea Judecătorilor din Vechiul Testament (care,
de altfel
consemnează multe din cunoştinţele şi obiceiurile sau
prescripţiile legate
de
igienă şi alte probleme medicale), mama
lui Samson primeşte
avertismentul
de a nu consuma vin sau băuturi
tari, deoarece va fi
în
curând gravidă.
♦ Legile
legendarului rege Licurg al Spartei interziceau
împreunarea
trupească a soţului cu soţia după consumul de băuturi
alcoolice.
♦ În
Cartagina s-a interzis mirilor de a consuma vin (alcool
de
orice
fel) în noaptea nunţii
pentru a nu concepe copii cu defecte.
♦ Conform unor texte
din secolul al XVII-lea, Aristotel spune că
„...femeile
nebune sau în stare de beţie ...
dau naştere cel mai frecvent
unor
copii care le seamănă...“.
♦ În
evul mediu, în cantonul Argau, din Elveţia,
multe femei
gravide
consumau din belşug băuturi
alcoolice, îndeosebi băuturi
tari,
pentru a avea copii de dimensiuni mai mici şi -
în consecinţă - o
naştere mai uşoară.
♦ Primele
relatări, privind copiii „loviţi“ de efectele consumului
de băuturi de către părinţi, datează din prima jumătate
a secolului
al
XVIII-lea, când guvernul Angliei a dat frâu liber producţiei de
băuturi spirtoase, prin desfiinţarea impozitului
pe distilare. A urmat
aşa-numita „epidemie a ginului“.
♦ În 1726, Colegiul
Medicilor raporta Camerei Comunelor:
„...consumul
de băuturi de către părinţi este o cauză a naşterii unor
copii
slabi, nedezvoltaţi şi bolnavi...“ şi
cerea în consecinţă, limitarea
vânzării ginului. Peste 10 ani, în 1736, un comitet din Middlesex
scria:
„...Mame
nenorocite se obişnuiesc
cu alcoolul...copiii se nasc bolnavi
şi
slabi, arată de
multe ori zbârciţi şi bătrâni,
de parcă ar
avea o vârstă
mult
mai înaintată..“
♦ Psihiatrul francez
Morel (1857) a studiat descendenţii a
200 de
alcoolici şi a considerat drept cauză a
multiplelor boli nervoase şi
psihice
consumul patern de băuturi alcoolice.
♦ Prima investigaţie epidemiologică a
fost întreprinsă de Howe
(1848), care strânge
datele a 300 de copii şi adulţi cu probleme psihice şi
găseşte, la 145 din cei
studiaţi, părinţi alcoolici.
♦ În ultimul an al
secolului al XIX - lea, Sulivan publică un
studiu
detaliat care conţinea observaţiile sale făcute asupra a 600 de descendenţi
din 120 de mame
alcoolice, deţinute în închisoarea
din Liverpool.
Faptele constatate
erau greu de neglijat: 56% dintre copii se născuseră
prematur,
mortalitatea până la vârsta de 2 ani
era mare şi creştea direct
proporţional cu avansarea alcoolismului mamei. În primul an al secolului
nostru, doctorul
Bezzola întreprinde o interesantă investigaţie statistică
asupra naşterilor din Elveţia şi constată că după 9 luni de la data
unor
mari serbări populare s-au născut
mai mulţi copii cu tulburări
psihice......
REZULTǍ UN FAPT DE NETǍGǍDUIT:
ALCOOLISMUL
PǍRINŢILOR,
ÎN PRIMUL RÂND AL
MAMEI,
REPREZINǍ O NOXǍ PENTRU DESCENDENŢI.
DECI,
ALCOOLUL ESTE „INAMIC AL VIEŢII
CARE SE
NAŞTE!“
Dacă aceşti savanţi ar fi citit cu atenţie
Biblia ar fi putut ajunge la
aceleaşi concluzii fără atâtea cerecetări şi statistici, fiindcă Dumnezeu
s-a
îngrijit să ne descopere aceste lucruri cu mii de ani înainte. În Vechiul
Testament, în Cartea
Judecătorii, ni se relatează că trăia în vremea aceea
un om cu numele Manoe
şi femeia lui era stearpă.
«Odată însă s-a arătat
femeii îngerul
Domnului şi i-a zis: „Iată tu eşti stearpă şi nu naşti;
dar
vei zămisli şi vei naşte fiu. PǍZEŞTE-TE
DAR, SǍ NU BEI VIN,
NICI
SICHERǍ ŞI NIMIC NECURAT SǍ NU MǍNÂNCI“
(Judecători 13:3-4). Şi a
venit femeia şi i-a spus bărbatului ei zicând că a
venit la ea un om al
lui Dumnezeu, care era foarte luminos la înfăţişare
ca un înger. Şi atunci Manoe s-a rugat la Dumnezeu: „Doamne,
fă să
vină iarăşi pe la noi omul pe care l-ai trimis Tu, şi să ne înveţe ce să
facem
cu copilul care se va naşte“ (Judecători 13:8). Şi a
ascultat
Dumnezeu glasul lui
Manoe şi îngerul a venit învăţându-i
acelaşi lucruB
„Să nu mănânce nimic din câte rodeşte viţa- de-vie; SǍ NU BEA
VIN,
NICI SICHERǍ...“ (Judecători 13:14). Atunci Manoe l-a invitat
pe înger să-l aştepte până va aduce jertfă înaintea
lui Dumnezeu un ied şi
prinos de pâine. „Când
a început a se înălţa
flacăra de la jertfelnic
spre
cer, îngerul Domnului s-a ridicat cu flacăra de
pe jertfelnic.
Atunci
Manoe a înţeles că acela fusese îngerul
Domnului“
(Judecători 13:20-21). La fel ca Samson a
fost profeţit şi Sfântul Ioan
Botezătorul ca unul care „va fi mare înaintea Domnului; nu va bea
vin,
nici altă băutură ameţitore şi încă din pântecele mamei
sale se
va
umple de Duhul Sfânt“(Luca 1:15).
Alcoolismul
ia proporţii îngrijorătoare
Conform precizărilor făcute de dr. Cornelia
Vulpe, şeful secţiei de
psihiatrie din cadrul
Spitalului Judeţean din Iaşi, la nivel internaţional
depresiile ocupă primul loc în topul bolilor. În România, însă, pe primul
loc se află alcoolismul, urmat de depresii.
Alcoolismul
şi toxicomania, factori de dezechilibru
social
Alcoolismul şi toxicomania sunt expresia unui dezechilibru afectiv
şi
social al individului în cauză. De
obicei, aceste boli apar atunci când
individul nu mai
poate face faţă singur stimulilor
stresanţi din jurul lui
sau când mediul
familial, anturajul, îl împing către
acest mod de viaţă.
Alcoolismul a luat
amploare în ultimii zece ani în toate păturile
sociale.
Sunt pacienţi care trăiesc într-o sărăcie lucie, sunt
slabi, nespălaţi, nu au
casă, dar care găsesc resurse să consume zilnic alcool în cantităţi
mari.
Mai grav este că ajung la spital pacienţi în
comă alcoolică din rândul
elevilor de liceu,
elevi care provin din familii cu nivel de trai bun.
(Tatiana Preduţ, „Despre alcoolism şi
toxicomanie“, CURIERUL
MEDICAL, 2000).
Învăţăturile lui Neagoe Basarab către
fiul său Teodosie
(Despre băuturi alcoolice)
Iată ce-l învaţă Neagoe
Basarab pe fiul său Teodosie
dacă va vrea
să fie domnitor: „Cu băutura
să nu-ţi îngreuiezi trupul, că mulţi zic:
bună este băutura multă. Cum este bună?
Omul, când se îmbată,
dacă are minte multă atunci o pierde, dacă are mâini, nu-i sunt de
folos,
dacă are picioare nu poate merge în ele, dacă are limbă, nu
poate
vorbi cu ea. Deci, cum să nu fie rea beţia, dacă întreg trupul
nu-i
mai foloseşte, ca să poată face ceva pentru Dumnezeu şi
pentru
oameni.
Şi încă şi
alt rău izvorăşte din beţie, şi anume mai întâi
îmbolnăveşte trupul şi-şi sărăceşte casa, apoi îşi pierde mintea. Şi
din
clipa
în care-şi pierde mintea, atunci este pierdut şi cu sufletul. Şi tu
să bei, dar cu măsură, încât mintea ta să biruiască vinul, iar nu să
biruiască vinul mintea ta... Să nu faci daruri la beţie, pentru că îţi
vei
risipi vistieria şi îţi
vei căpăta
nume rău, că vor zice aşa: „Să
mergem
chiar acum la domnul acela nevrednic, pentru că acum este
beat;
deci, când este treaz, el nu ne va da, iar când se îmbată, îşi
pierde
mintea şi nu ştie
cui dă!“ ...La beţie să nu te mânii, nici să
osândeşti, pentru că şi
aceasta este un nume deosebit de rău...Căci şi
Sfânta
Scriptură mărturiseşte, zicând: „Sunt unii care mai mult se
mulţumesc şi se bucură de cuvinte bune, decât alţii de
mâncare şi de
băutură“ ...Ascultă pe Domnul zicând: „Luaţi seama, să nu se
îngreuieze
inimile voastre de mâncare şi de
băutură!“ Şi iarăşi prin
proorocul
zice: „Treziţi-vă, băutorilor de vin la beţie şi tânguiţi-vă
că se ia din mijlocul vostru veselia şi bucuria!“. Bine este a sta
departe
de vinul cel mult, căci este scris: „În
lemnele cele multe se
face
foc mare şi în mâncărurile cele multe se aţâţă desfrâul; precum
untdelemnul
aţâţă flacăra, aşa şi
vinul porneşte patima desfrâului“.
Căci precum lucrătorul
beţiv nu se va îmbogăţi, aşa şi
sufletul care
iubeşte beţia nu va înmulţi faptele bune, ci şi
ceea ce are va pierde...
Fiule,
„la vin nu te face viteaz“ şi nu
te lăuda cu el, „căci pe mulţi i-a
pierdut
vinul“ şi multe rele a făcut. El a făcut
pe Noe să adoarmă
dezgolit
şi a râs fiul său Ham de el, el a făcut
pe Lot să se însoţească
cu
ficele sale, el a doborât în cele din urmă pe Samson cel viteaz,
bărbat care se născuse
din făgăduinţă şi puternic cum n-a mai fost
un
altul între fii oamenilor care zice: „Nu te uita la băutură când
face
spume în pahar, alunecă uşor dar pe urmă ca un şarpe muşcă şi
înţeapă ca o viperă.
Ochi tăi se vor uita după femei şi gura ta va
vorbi
prostii. Şi vei fi ca un om culcat în mijlocul mării şi ca un
cârmaci
adormit la cârmă“. Omul când apucă patima beţiei
îşi vede
pieirea,
dar nu se mai poate opri. Solomon simţea şi scria că a
pierdut
cârma vieţii şi
totuşi nu s-a mai putut întoarce din calea
pieirii.
N-are diavolul alt ajutor mai bun ca băutura
şi beţia.
Ce
spuneau poeţii şi filozofii despre beţie
► „Beţia nu este altceva decât o nebunie voluntară“ (Seneca,
Epistolae
ad Lucilium).
► „Noaptea,
iubirea şi vinul nu îndeamnă la nimic cumpătat“
(Ovidius,
Amores,1,6,59).
► „Cel
ce se biruie pe sine, în slăbiciunea
lui, este mai puternic
decât
acela ce supune o cetate “ (Fr.
Schiller).
► „Fugi
de plăcerea care dă naştere durerii“ (Solon).
► „Paharele
pline pe cine nu fac vorbăreţ? (Horaţiu,
Epistulae,1,5,19).
► „Beţivul îşi îneacă întâi necazurile şi apoi viaţa“ ;
„Izvoarele
răutăţilor dintr-o ţară sunt cârciumile şi
luxul“; „Viciile sunt călăii
care
te omoară încet ca o sabie ascuţită“ (Nicolae Iorga).
► „De
beţie fugi în viaţă, chiar în val căutând
scăpare / În
pahar
te-neci adesea mai curând decât în mare“ (Vasile Militaru,
Vorbe
cu tâlc).
► „In
vino veritas!“ (lat. „În vin e adevărul“) -
Expresie veche
de peste 2000 de ani,
dar cu cât mai veche cu atât mai vestită, ca
şi vinul
la care se referă. Paternitatea ei este atribuită lui Alceu,
poet grec care a
trăit cu 6 veacuri înaintea erei noastre. Pe vremea lui, celor bănuiţi de
fapte infamante li se
turnau vinuri tari în amfore mari de lut, spre a-i
îmbăta şi scoate de la ei
adevărul. Din acest fapt a scos şi
Alceu un
adevăr pe care l-a turnat în cupa mică a
unei maxime, extrem de des
aflată pe buzele oamenilor. Omul, la băutură, devine expansiv, vorbăreţ.
El dezvăluie atunci taine, intimităţi,
adevăruri pe care la ascunde când
este treaz. Expresia
se foloseşte şi în zeflemea.
Expresii
A
bea vin unde cântă broasca = a bea apă; A boteza laptele,
rachiul
sau vinul = a pune apă în...; a falsifica;
A-l ajunge pe cineva
băutura = a se îmbăta; A
lucra pe cineva în foi de viţă = a
unelti
împotriva cuiva, a
pregăti ceva în ascuns împotriva cuiva; Beţivului şi
dracul
îi iese cu ocaua înainte = beţivul găseşte oriunde prilej să bea;
Beat
mort (sau turtă,
lemn, lulea,criţă,tun, cuc, frânt...) = beat
peste
măsură.
Mintea
şi vinul
O veche istorioară din Orient spune aşa:
Când omul bea primul
pahar, mintea începe
să se îngrijoreze, spunând: „Destul, vinule,
destul...Opreşte-te, ajunge!“ Când omul mai bea încă un pahar, atunci
mintea se supără şi se ia la ceartă cu vinul, fiindcă după ce omul bea şi al
doilea pahar, vinul
începe a împinge mintea, ca să-i
ia locul. Şi de aici
ceartă şi neînţelegere. La cel de-al
treilea pahar pe care îl bea omul,
mintea supărată îi zice vinului: „De-acum
rămâi tu în locul meu!“ Iar
omului îi zice: „ Rămâi sănătos,
omule!“ Nu ţi-a fost de ajuns un
pahar,
ci ţi-au trebuit trei, iar după trei vin treizeci şi
trei. De acum
ascultă de vin“.
Deci, de la al
treilea pahar începe slujba diavolului. Diavolul
privegează neîncetat şi-i îndeamnă pe oameni să intre în cârciumi „La
un
pahar“. Când este omul necăjit,
diavolul îndată îi şopteşte: „Hai,
omule,
la un pahar!“. Dacă este ostenit, îl
îndeamnă: „Hai la un
pahar!“.
Iar dacă-i Duminică sau o altă sărbătoare mare: „Hai
în
cârciumă la un pahar!“, iar în
aceste pahare este moarte şi
otravă.
► Olofern,
viteazul general al oştirilor
asiriene, din cauza beţiei şi-a
pierdut
capul (Iudit 12:13). Aşa îşi pierd capul şi sufletul şi în vremurile
noastre mulţi creştini nesocotiţi din cauza beţiei.
► Nabal,
bogătaşul
israelian, prin beţie şi-a
pierdut sănătatea,
viaţa
şi soţia (1 Împăraţi 25:86-89).
► Urie,
îmbătat de David, n-a priceput...şi şi-a pierdut cumpătul,
soţia şi viaţa (2 Împăraţi 11:16-17).
► Împăratul Ila, în vremea chefului şi beţiei sale, a fost lovit cu
sabia
de Zimri şi ucis (3
Împăraţi
16;8-10).
► Baltazar,
împăratul Babilonului, în noaptea
monstruosului chef
şi al
beţiei lui, şi-a pierdut tronul, împărăţia şi viaţa (Dan
5).
► Zinon,
împăratul Ţarigradului,
urât de poporul, boierii şi oştirea
sa
din cauza beţiei, a fost îngropat de viu (beat) de soţia sa Augusta
Adriani
(„Didahii“ - Ilie Miniat, arhiepiscop de Kalavrita).
Ziua
şi noaptea de anul nou
Noaptea de Anul Nou
ar trebui să fie o noapte tainică şi plină de
fior, căci omul încheie încă un
an din viaţa lui şi păşeşte pragul unui an
nou şi nu ştie în ce intră: în viaţă sau în moarte; în sănătate ori în boală;
în bucurie ori în
necaz. La pragul dintre ani, la miezul nopţii,
adevăratul
creştin se află în rugăciuni mulţumind lui Dumnezeu
pentru anul care
tocmai s-a încheiat şi cerând ca binecuvântarea lui Dumnezeu să se
reverse şi peste anul cel nou. Anul nou trebuie să fie un bilanţ sufletesc.
Ce păgânătate a ajuns Anul nou
fiincă pentru cei mai mulţi
este doar un
motiv de chefuri şi de beţie. Ori, îndemnul din
Evanghelie este clar:
„Privegheaţi deci, căci
nu ştiţi în care zi vine Domnul vostru“
(Matei24:42).
Beţiile de ziua numelui
Mulţi creştini serbează ziua numelui înconjuraţi de
cei dragi din
familie şi alţi invitaţi. Numai că de cele mai multe ori
se îmbată în
această zi. Despre sfinţii
ale căror frumoase nume le purtăm (Ioan,
Gheorghe,
Nicolae, Vasile, Maria...) nu scrie nicăieri că erau iubitori de
alcool şi de petreceri cu mare risipă.
Spre exemplu Sfântul Nicolae a
fost un mare făcător de minuni şi sfânt al milei, ultimul ban pe care l-a
avut împărţindu-l săracilor. Sfântul Gheorghe a făcut altfel de vitejii
decât acelea care se
fac în stare de ebrietate sau pe la cârciumi. Sfântul
Ioan
Botezătorul n-a
băut niciodată vin sau altă băutură ameţitoare. Şi
dacă Sfinţii au fost pilde măreţe de înfrânare şi mare sfinţenie, atunci de
ce oamenii care le
poartă numele ţin cu orice preţ să facă mare chef şi să
se îmbete de ziua
numelui lor? Poate că aceşti Sfinţi dacă s-ar ivi în
lume, ar striga după cei care le poartă numele
şi le-ar zice: „Oameni
buni,
ori vă purtaţi după numele ce le aveţi, ori vă lepădaţi de
aceste
nume...căci altfel ne batjocoriţi
amintirea“.
Un
raport în iad
Azi
mai mult ca niciodată / Multă lume se îmbată,
Căci Satana singur ştie
/ Căci câştigă prin beţie.
Se spune că o dată Scaraoschi, mai
marele dracilor, a chemat la
raport pe toţi dracii din lume să le
ceară socoteală despre isprăvile ce
le-au făcut printre oameni. Iată soseşte unul şi se închină în faţa lui
Scaraoschi. „De
unde vii, fârtate, şi ce
isprăvi ai
făcut?“ „Am
fost
acolo
şi acolo, întunecimea voastră, şi
am aprins ura şi
mânia între
oameni;
pe urmă au
trecut la bătaie
şi unul l-a omorât pe celălalt“.
„Şi cât timp ţi-a
trebuit pentru izbânda aceasta?“ „Trei ani de zile,
întunecimea
voastră“ „Trei
ani? Atât ţi-a
trebuit pentru isprava asta“
- strigă Scaraoschi plin de mânie - şi
jap, jap, pe spatele diavolului.
Un alt diavol soseşte şi se închină. „Dar tu, argate, de unde vii şi
ce-ai
făcut?“ „Eu,
întunecimea voastră,
am tras un om în patima
desfrânării“. „Şi cât timp ţi-a
trebuit pentru lucrul acesta?“ „Un an,
întunecimea
voastră“. „Pfui,
împieliţatule,
un an ai cheltuit tu pentru
un
astfel de fleac?“ - strigă Scaraoschi
şi jap, jap îi trage şi ăstuia o
mamă de bătaie. Soseşte încă un drăcuşor la închinare. „Dar
tu,
Aghiuţă, ce-ai putut face prin lume?“ „Eu,
întunecimea voastră,
i-am
făcut pe nişte oameni să înjure,
să se desfrâneze, să se bată şi să
se
omoare“. „Şi cât
timp ţi-a
trebuit pentru izbânda asta?“. „O
singură zi, întunecimea voastră“. „Bravo,
Aghiuţă. Şi cum ai putut tu
face
această ispravă?“. „Cu băutură, întunecimea voastră...i-am dus
pe
oameni la birt şi i-am îmbătat. Iar după ce
s-au îmbătat au voit să
se
desfrâneze cu nişte femei, de la femei
s-au luat la ceartă, la bătaie,
iar bătaia s-a terminat cu omor“. „Bravo,
Aghiuţă,
bine te-ai purtat,
îi zise Scaraoschi, bătându-l pe umăr, iar
voi nemernicilor care aţi
cheltuit
ani de zile până să câştigaţi un suflet, le zise Scaraoschi
celorlalţi, luaţi
pildă de la
Aghiuţă,
diavolul beţiei,
fratele vostru:
„FOLOSIŢI ŞI VOI ALCOOLUL!“.
„Al
tempo perduto“
Umblând prin Italia,
cineva a văzut într-un loc, o
cârciumă pe care
era scris „Al
tempo perduto“, adică „La
timpul
pierdut“.
Potrivită firmă! Cu adevărat vremea
cea scumpă ce o petrece omul la cârciumă este o vreme pierduta pentru suflet ,pierduta pentru Imparatia lui DUMNEZEU.
(Răscumpăraţi
vremea...)
Pe poarta unei cârciumi
Pe poarta unei
cârciumi din Dobrogea un bun creştin
a lipit o coală
de hârtie pe care
scria: „Vrei să intri în cârciumă? Aminteşte-ţi că patru
pahare
fac un litru, doi litri un rând; două rânduri
fac o discuţie şi o
discuţie face o ceartă; o
ceartă face
o bătaie şi o bătaie
aduce doi
jandarmi,
un judecător şi un grefier, care fac o amendă şi câteva luni
de
închisoare. Deci, vezi-ţi de drumul tău!“
Răspunsul lui Diogene
Diogene - vestit
filozof din vremea lui Alexandru Macedon - fu
îmbiat odată cu un pahar de băutură. Diogene luă paharul şi îndată îl
răsturnă jos. „De
ce ai făcut,
Diogene, acest lucru ?“. „L-am răsturnat
eu - răspunse Diogene - ca nu cumva să mă răstoarne el pe mine!“.
După beţie, fratricid din
gelozie
Întâmplare sângeroasă cu doi fraţi nefericiţi, într-o localitate rurală
din judeţul Dolj. Doi fraţi
naturali, M. M. (22 ani) şi N. M. (28 de ani),
iubeau aceeaşi fată şi nici unul nu a fost
în stare să renunţe în favoarea
celuilalt. Doar
moartea de om a pus capăt gâlcevei absurde, fără însă a
aduce cuiva
fericirea...
Cu puţin timp în urmă,
cei doi fraţi au întârziat mai
mult la
cârciumă. Au băut mult, în speranţa că vor uita de necaz şi, poate, se vor
N-au reuşit însă decât să se
îmbete criţă şi să înfigă şi
mai adânc unul în celălalt
cuiul geloziei. Ieşindu-şi
din minţi, M. M.si N. M.
au parasit carciuma tinandu-se de gat.
Iar afara s-au dezlantuit fiarele .Mai in putere ,fratele cel mic a scos cutitul
din haina si si-a
au parasit carciuma tinandu-se de gat.
Iar afara s-au dezlantuit fiarele .Mai in putere ,fratele cel mic a scos cutitul
din haina si si-a
înjungiat mortal, în
piept, fratele mai mare! A lăsat
cadavrul în parc şi a
dispărut în noapte. A fost prins şi
arestat două zile mai târziu. Şi-a
recunoscut ticăloşia şi va suporta consecinţele:
20 de ani de închisoare.
Dacă părinţii lor i-ar fi crescut în dragoste şi-n
frică de Dumnezeu, dacă
i-ar fi dus din
fragedă pruncie în fiecare dumnică la
Sfânta Biserică, dacă
i-ar fi învăţat să postească, să se roage, să se spovedească şi
împărtăşească, dacă în această tulburare sufletească cei
doi fraţi ar fi
alergat la preot să-i ceară un sfat duhovnicesc
cu siguranţă nu s-ar fi
întâmplat ce s-a
întâmplat. Au alergat la cârciumă,
cerând sfatul
alcoolului şi iată unul este în pământ şi altul în puşcărie. („Academia
Infractorul“,nr.21,
pag.5, din 28.05. - 03.06.2004).
Acum
du-te singur înapoi!
În pelerinaj fiind,
când am ajuns la Sfânta Mănăstire Strâmba de Jiu
(Sfânta
Treime), am aflat o interesantă întâmplare
din viaţa unui localnic
G. Ion din apropiere,
care multă vreme a fost stăpânit
de duhul beţiei. Ne
povestea că noaptea îl trezeau diavolii, îl ajutau să deschidă uşa, îi mutau
picioarele pe scări, şi-l duceau chiar unde
ascunsese soţia lui băutura.
Diavolii îi aduceau
furtunul, i-l puneau în gură şi trăgeau dopul de la
butoi. Deci, nenea
Ion nu trebuia să facă nici un efort pentru a se îmbăta
„cui“. Trăgea din butoi şi
bea, şi bea, şi bea până nu mai încăpea vin în
el, iar apoi pica jos.
Acum ar fi vrut să se întoarcă în casă, însă diavolii
râdeau de el şi-i spuneau: „Acum du-te singur
înapoi!“. Iar el îi întreba:
„De
ce m-aţi
adus aici?“. Şi adormea lângă butoi, iar când îşi
revenea, o
făcea în ţipetele soţiei. Cu bucurie în suflet vă pot
spune că (din mila lui
Dumnezeu,
prin rugăciunile soţiei, ale lui şi
mai ales ale maicilor din
Sfânta
Mănăstire)
acest om s-a vindecat de păcatul
beţiei şi este un bun
creştin , nelipsit de la Sfintele slujbe.
Beţia este mai rea decât crima şi
curvia!
De la părintele meu duhovnic am aflat o istorioară din care se poate
vedea farte clar că beţia este mai rea decât
crima şi curvia: A trăit
odată
un om în frică şi-n dragoste de Dumnezeu, un credincios care s-a ostenit
să supere cât mai puţin
posibil pe Dumnezeu. Într-o zi a apărut
diavolul
lângă el şi i-a zis: „De
atâţia
zeci de ani sunt cu ochii pe tine, am
încercat
în fel şi
chip şi nu
te-am putut înşela să faci nici unul dintre
păcatele mari, strigătoare
la cer. Aşa nu
se mai poate, trebuie să faci şi
tu măcar unul dintre ele. Iată te
las să-ţi alegi: crima , curvia sau beţia.
După trei zile mă voi
întoarce să-mi
spui ce ţi-ai
ales“. S-a gândit omul:
crima nu-mi pot alege
fiindcă aş călca porunca a şasea
- Să nu
ucizi!;
curvia în nici-un caz
nu mi-o pot alege fiindcă în felul acesta aş călca
porunca a şaptea - Să nu
fii desfrânat!; nu-mi rămâne decât să aleg
beţia. O să mă îmbăt şi eu de câteva ori, apoi am scăpat
de păcatul ăsta.
După trei zile a venit diavolul şi
l-a întrebat: „Ei, ia spune-mi, ce ţi-ai
ales?“.
Iar omul i-a spus: Beţia!. Şi diavolul a plecat.
La puţin timp după
aceea omul s-a îmbătat criţă, neştiind ce face a violat-o pe mama lui şi
apoi în aceeaşi stare de beţie şi-a ucis tatăl. IATǍ CǍ BEŢIA ESTE
MAI
REA DECÂT CRIMA ŞI CURVIA, CǍCI DIN BEŢIE LE-A
FǍCUT ŞI PE CELELALTE DOUǍ.
Frate
dragă, lasă-te
de băutură
I.
Tudusciuc
Vai,
te miri cu câtă trudă „Bea, creştine, zice dracul,
Se câştigă azi un ban, Bea, căci
banii tăi îi bei
Dar
cu câtă uşurinţă I-ai muncit şi ai tot dreptul,
Merge-n
mâna lui Satan. Fă cu dânşii tot ce vrei !...
Şase
zile-n săptămână Bea, creştine, bea otravă,
Bietul
om s-a ostenit Bea căci faci pe placul meu,
Si
Duminică la crâşmă,
Bea, creştine, bea şi-njură
Iată, tot a cheltuit. Mai cu foc pe Dumnezeu“.
Oricât
de căzut ar fi cineva din pricina beţiei, trebuie să ştie că
Tatăl cel ceresc îl doreşte şi îl aşteaptă cu braţele deschise. Şi ca
dovadă a acestor cuvinte să comparăm pedeapsa pentru păcatul
beţiei în Vechiul Testament cu pedeapsa pentru acelaşi păcat în Noul
Testament.
În
Vechiul Testament era legea care judeca păcatul
fără iertare,
după greutatea lui. Iată cum
este arătată şi judecată beţia:Dacă un om are
un fiu neascultător să spună bătrânilor cetăţii: „Iată,
fiul nostru este
neascultător şi îndărătnic, nu ascultă de glasul nostru, este
lacom şi
beţiv. Şi toţi cei
din cetatea lui să-l ucidă cu pietre şi să moară“
(Deuteronom
21:18-21). Ce groaznică pedeapsă! Beţivul era omorât cu
pietre. Arată şi această pedeapsă cât de grav era socotit păcatul
beţiei.
În
Noul Testament a venit darul, dragostea şi
iertarea Tatălui
ceresc. Şi în Noul Testament se află un
fiu care şi-a mâncat averea în
beţii şi desfrânări: fiul risipitor. Dar, întorcându-se acasă, a fost primit cu
ospăţ de bucurie. Un alt exemplu este Fericitul Augustin, care
vreme
de
aproape 20 de ani şi-a trăit viaţa în desfrânări, ospeţe şi beţii,
până când într-o zi deschizând pentru prima dată Biblia, la
întâmplare,
a citit următoarele versete: „ Să umblăm cuviincios ca
ziua:
nu în ospeţe şi în
beţii, nu în desfrânări şi în fapte de ruşine, nu
în
ceartă şi în pizmă. Ci îmbrăcaţi-vă în Domnul Iisus Hristos şi
grija
de trup să nu o faceţi spre pofte“ (Romani
13:13-14). Iar
Fericitul
Ieronim spune: „Bagă de seamă ca respiraţia
ta să nu fie
niciodată mirositoare a vin. Fereşte-te
precum de vin aşa şi
de orice
altceva
cu care te-ai putea îmbăta“.
La polul opus al beţiei
este aşezată
abstinenţa, acea stare prin care a rămas
întru sfinţenie Sfântul Ioan
Botezătorul: „Căci el
va fi mare înaintea Domnului; nu va bea nici
vin,
nici altă băutură ameţitoare şi va fi umplut de Duh Sfânt încă
din
pântecele maicii sale“ (Luca 1:15).
Iubiţi credincioşi,
„Vinul
este de la Dumnezeu, beţia
este de la diavolul“
(Sfântul
Ioan Gură de Aur).
Când nu este credinţă în Dumnezeu, omul încearcă să umple cu
alcool acest gol uriaş din sufletul său,
caută să-şi înece suferinţele,
mai
ales neliniştea sfâşietoare care pustieşte inima celui care rămâne
fără
răspuns la întrebările
fundamentale ale vieţii şi ale morţii. De aceea ne
îndeamnă Sfântul Apostol Pavel: „Nu vă îmbătaţi de vin în care este
pierzare,
ci vă umpleţi de duhul“ (Efeseni 5:18), iar Sfântul
Ioan Gură
de
Aur ne spune un cuvânt de neuitat: „Beţia este icoana morţii“,
fiindcă Dumnnezeul beţivului
fiind pântecele, acesta îl părăseşte pe
Dumnezeu şi se închină la idoli (Coloseni
3:5).
La creaţie, Dumnezeu a făcut
odată cu toate celelalte şi
via, şi chiar
a îngăduit ca omul să bea
un pahar de vin după cum este scris: „ De
acum
nu bea numai apă, ci foloseşte puţin vin pentru
stomacul tău şi
pentru
desele tale slăbiciuni“
(1 Timotei 5:23). Şi
tot în Biblie scrie
că:„Vinul veseleşte
inima omului“ (Psalm 103:16). Iisus Hristos a
prefăcut apa în vin la nunta din Cana Galileii (Ioan 2). Un
pahar, două de
vin pe săptămână, aduce veselie şi sănătate: „Bucuria
inimii şi
veselia
sufletului
este vinul, când se bea la vreme, cu măsură. Amărăciune
sufletului
este vinul când se bea mult; certuri şi căderi face“
(Înţelepciunea lui Sirah 31:33-34). Deci,
nenorocirea este că, la
consumarea vinului ca
şi a altor băuturi alcoolice, foarte
uşor se trece
de la
uz la abuz. Alcoolismul pune clar în evidenţă tragedia
omului care
se îndepărtează de Dumnezeu şi fraţii săi, asemenea fiului risipitor din
parabolă.
Pentru a nu ajunge la
acest păcat este bine a-i sfătui
pe copiii noştri
să fie cumpătaţi încă din fragedă pruncie, să evite anturajele,
teribilismele etc.. Cel
ce bea zilnic, chiar cantităţi
mici, poate ajunge
alcoolic.
Beţia poate aduce cele
mai mari rele asupra noastră ca
persoane, asupra
familiei şi asupra societăţii
în care trăim. Rezultatul
beţiei este dezamăgirea.
Dezamăgirea, interesant cuvânt şi de
luat în
seamă. Beţia aduce: certuri,
scandaluri,bătăi, crime, violuri,despărţiri,
sinucideri, desfrânări etc. Beţivul
nu numai că îşi distruge viaţa,
dar
pierde şi şansa vieţii veşnice, căci scris este: „...beţivii nu vor moşteni
Împărăţia
lui Dumnezeu“ (1 Corinteni 6:10). De patima beţiei, omul
poate scăpa numai cu darul şi
ajutorul Celui care a venit în lume să
nimicească lucrarea diavolului (1 Ioan 4:8).
Diavolul începe cu o
aţă subţire
(primul pahar de băutură), şi aţa se
tot îngroaşă până când se face ştreang, iar în cele din urmă laţ. Paharul de
băutură este mic, dar el este
o temniţă grozavă pentru
atâţia şi atâţia
păcătoşi. Pentru unii acest ştreang
ajunge să fie chiar ştreangul
spânzurătorii (îşi curmă singuri firul vieţii)
căzând în deznădejde şi
neştiind că sinucigaşii nu au iertare în vecii vecilor, fiind păcat împotriva
Duhului Sfânt (Marcu
3:28-29).
Un lucru trebuie să ştie oamenii, că patimile
cele grele sunt lucrarea
şi
puterea diavolului. Ele pot fi biruite numai cu puterea Domnului,
pentru că Domnul şi Mântuitorul nostru
Iisus Hristos a dezlegat pe cei
chinuiţi de duhuri rele. El singur poate dezlega şi pe cei legaţi de
patimile cele rele.
De patimile cele rele poate scăpa
omul numai cu
ajutorul lui
Dumnezeu.
DECI,
BEŢIA ESTE O PATIMǍ CARE POATE FI BIRUITǍ!
Medicament
Reţetă pentru a scăpa cineva de patima beţiei:
- 50
de grame de pătrunjel cu frunze cu tot.
- o
felie de coajă de portocală.
- o
felie de coajă de grepfruit.
Se fierb într-un
litru de apa până când apa scade la jumătate,
respectiv 500 de ml.
Se ia în fiecare dimineaţă, dacă se poate pe
nemâncate câte o
linguriţă. Dacă nu se poate o putem
pune celui
împătimit de beţie în ceai sau în
cafea. Conţinutul obţinut se păstrează
într-o sticlă de culoare închisă, la
temperatura camerei.
Vindecare
de patima beţiei
Un bărbat se îmbăta adeseori, iar când
îl certa soţia, îi spunea ca
bea pentru a-şi uita necazurile. Într-o zi, femeia şi-a luat copiii de mâna
şi
s-au dus împreună la cârciumă, s-au aşezat la o masă şi au comandat
băutură. - Nu ţi-e ruşine să vii la cârciumă? i-a zis bărbatul ei. -
De ce
să-mi fie ruşine
că sunt unde este şi bărbatul meu, a spus femeia, şi
a
început să bea. - Nu ţi-e
ruşine să bei între bărbaţi? a întrebat iar
bărbatul. - Vreau să-mi
uit şi eu necazurile, a răspuns femeia. Apoi a
început să dea de băut şi copiilor. - Ce faci femeie? - Le dau şi lor să
bea să uite că sunt flămânzi şi goi. Adânc mişcat, la auzul acestor
cuvinte, bărbatul şi-a scos femeia şi copiii din cârciumă şi a
renunţat
pentru totdeauna la
patima beţiei.
Beţia
Băutura, chiar şi puţină fiind, mănâncă viaţa şi se aseamănă
oarecum cu
sinuciderea lentă. A bea până la fund înseamnă a nu
cunoaşte binele. Şi sănătatea este mai
puternică şi mai trainică atunci
când oamenii nu bea
deloc. Cel ce nu bea, întotdeauna este vioi,
sprinten la lucru (Sfaturi
înţelepte, Sfântul Teofan Zăvorâtul, Editura
Egumeniţa, Galaţi, 2009).
Mărturisiri unei doctoriţe
◙ Când
erau copiii răciţi, părinţii lor îi împachetau într-un
prosop
cu ţuică, neştiind că pielea este şi ea
un organ şi are
proprietăţi absorbante. Aceasta a fost cauza pentru care o mamă a
venit
cu copilul în comă alcoolică.
◙ La grădiniţa de copii s-a dus doctoriţa pentru un control de
rutină. L-a văzut pe un copilaş că avea mustaţă produsă din cauza
vinului
băut şi l-a
întrebat: Măi copilaş tu ai băut vin? Da, doamna
doctor,
n-a mai avut timp bunica să-mi
facă ceai şi mi-a dat o cană
cu
vin.
◙ În
unele comune din judeţul Olt, când mamele vor să-şi
înţărce copiii, le pun la gură o cârpă bine îmbibată în ţuică şi zahă.
De
multe ori copiii au ajuns să fie duşi la spital în comă alcoolică.
BIBLIOGRAFIE:
Biblia, E.I.B.M., Bucureşti, 1995; Preot
dr. Ioan Mircea, Dicţionar
al
Noului
Testament, E.I.B.M.,1995; Doctorul Nicolae Paulescu sau Ştiinţa mărturisitoare,
Editura Christiana,
Bucureşti, 2002; Dr.doc.Ştefan
Sandor, Alcoolul-inamic al vieţii
care se
naşte, Editura Ştiinţifică şi enciclopedică, Bucureşti,1988; Învăţăturile lui Neagoe Basarab
către fiul său
Teodosie, Editura Roza Vânturilor, Bucureşti,1996;
http://www.sfaturi
ortodoxe.ro/;
Dana-Cristina Moldovan, file://A:/Alcoolismul/ Ecouri alarmante.htm;
I.Berg,
Dicţionar de cuvinte, expresii, citate celebre, Editura Ştiinţifică, Bucure]ti,1968; Vasile Matei,
Dicţionar de maxime, reflecţii,
expresii latine, comentate, Bucureşti,1998;
file://A:/Alcoolismul/Evenimentul.htm;
SURSA
HRANA PENTRU SUFLET: DESPRE P ĂC A T U L B E Ț I E I