FIE DOAMNE MILA TA SPRE NOI ! ASA CUM AM NĂDĂJDUIT INTRU” TINE ! NU TE MÂNIA PE NOI DOAMNE SI NU NE PEDEPSI PENTRU PĂCATELE NOASTRE ....
Preot Ioan
Iubiţi credincioşi,
Denumirea de
BOTEZ vine din limba greacă „BAPTISMA“ sau
din limba latină „BAPTISMO-BAPTISMUM“. BOTEZUL este o
afundare, o acţiune sau un rit de purificare, în multe religii, dar numai
în creştinism a devenit O TAINǍ şi a rămas ca atare numai în Biserica
Ortodoxă. Deci,
BOTEZUL este o TAINǍ SFÂNTǍ care, prin întreita
cufundare în apa sfinţită, în numele Sfintei Treimi, împărtăşeşte
sufletului harul iertării păcatelor şi face din cel ce o primeşte, membru al
Bisericii. BOTEZUL este naşterea „din apă şi din Duh“ (Ioan 3:5) este,
după cum am spus,
O TAINǍ, iar nu o închipuire sau un simbol, cum
susţin cultele religioase. Însuşi Mântuitorul a poruncit Sfinţilor Apostoli
să săvârşească Taina Sfântului Botez:
„Drept aceea, mergând, învăţaţi
toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al
Sfântului Duh“ (Matei 28:19).
Este adevărat că în Noul Testament se vorbeşte
despre două feluri de botez?
Da, în Noul Testament se vorbeşte despre două feluri de botez:
1. BOTEZUL SFÂNTULUI IOAN BOTEZĂTORUL sau
„BOTEZUL POCǍINŢEI“ (
Faptele Apostolilor 1:22).
2. BOTEZUL CREŞTIN, care este condiţia intrării în Împărăţia
Cerească, după cum reiese din convorbirea lui Iisus Hristos cu Nicodim,
căruia îi spune:
„De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va
putea să intre în Împărăţia lui Dumnezeu“ (
Ioan 3:5).
Cine poate boteza?
După Sfânta Evanghelie şi după Canoanele Bisericii, dreptul de a
boteza îl are episcopul şi preotul. La nevoie, când e
primejdie de moarte şi în lipsă de preot, poate boteza
orice credincios creştin, afundând pruncul de trei ori în
apă curată şi rostind de fiecare dată formula Botezului:
„Se botează robul (roaba) lui Dumnezeu... în numele
Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh, Amin“. Dacă
cel botezat scapă de moarte, preotul întregeşte slujba, îl
miruieşte şi-l împărtăşeşte. Deci, BOTEZUL se
săvârşeşte în numele Sfintei Treimi, prin trei afundări,
iar nu printr-o singură afundare, cum fac cultele
religioase, închipuind prin aceasta doar moartea Domnului Iisus Hristos.
Unde se săvârşeşte botezul?
Botezul se săvârşeşte în pridvorul sau în pronaosul Bisericii.
Canoanele opresc săvârşirea Botezului nu numai în
case, ci chiar în paraclisele din casele particulare.
Numai în cazuri de mare nevoie şi cu totul rare (frig
grozav, pericol de moarte pentru prunc) se îngăduie
săvârşirea botezului în case.
CE SE CERE DE LA CEL
CE SE BOTEAZĂ
De la cel ce se botează se cere credinţă în Dumnezeu Tatăl, Fiul şi
Sfântul Duh. Copiii, neavând păcate personale, nu au trebuinţă de
pocăinţă, iar credinţa este mărturisită în locul lor de către naşi.
MǍRTURIA UNORA PENTRU CREDINŢA ALTORA ÎŞI ARE
TEMEI ÎN SFÂNTA EVANGHELIE: vindecarea slăbănogului
(Marcu 5:2),
slugii sutaşului (Matei 8:5-13) şi
fiicei femeii cananeence
(Matei 15:22).
Ei s-au vindecat prin credinţa celor ce au mijlocit pentru
vindecarea lor la Iisus Hristos. Naşii sunt martorii care răspund cu
sufletul lor pentru credinţa finilor: „Şi luând un copil l-a pus în
mijlocul lor şi, luându-l în braţe, le-a zis:
Oricine va primi, în
numele Meu pe unul din aceşti copii, pe Mine Mă primeşte: şi
oricine Mă primeşte, nu pe Mine Mă primeşte, ci pe Cel ce M-a
trimis pe Mine“ (Marcu 9:37).
Botezul creştin este tot una cu botezul
Sfântului Ioan Botezătorul?
Nu. Între aceste două botezuri există o mare deosebire. Acest
lucru ne este arătat de Sfântul Ioan Botezătorul, care zice:
„Eu unul vă
botez cu apă, spre pocăinţă, dar Cel ce vine după mine... vă va
boteza cu Duhul Sfânt şi cu foc“ (Matei 3:11). Însuşi Mântuitorul a
arătat că, între Botezul pe care-l va aşeza El şi Botezul lui Ioan, există
mare deosebire:
„Ioan a botezat cu apă, iar voi veţi boteza cu Duhul
Sfânt, de azi nu peste multe zile“ (
Faptele Apostolilor 1:5).
Botezul
despre care vorbeşte Mântuitorul, este chiar botezul nostru de azi, cel
creştin. Şi Sfinţii Apostoli au arătat că între cele două botezuri este o
mare deosebire, după cum citim în Biblie:
„Pe când Apolo era în
Corint, Pavel, după ce a străbătut ţările de sus ale Asiei, a coborât la
Efes şi găsind câţiva uecnici, i-a întrebat: Primit-aţi voi Duhul Sfânt
când aţi crezut?
Ei însă i-au răspuns: Nici n-am auzit măcar că este Duhul
Sfânt. Zis-a Pavel: Dar cu ce botez v-aţi botezat? Ei au spus: botezul lui Ioan. Atunci Pavel a grăit: Ioan a botezat cu botezul
pocăinţei, spunând norodului să creadă în Cel ce era să vină după el,
adică în Iisus. Auzind ei aşa, s-au botezat în numele Domnului Iisus“
(Faptele Apostolilor 19:1-6).
Deci, botezul lui Ioan se aplica numai iudeilor, iar botezul lui
Iisus se aplică oricui, în numele Sfintei Treimi (Matei 28:19).
Ce însemna pocăinţa care însoţea botezul lui Ioan?
Însemna căinţa pentru un păcat săvârşit şi hotărârea de a nu mai
păcătui. Era un semn extern, o mărturisire, un angajament de a nu mai
păcătui. Deşi Sfânta Scriptură zice că era
„întru iertarea păcatelor“,
totuşi
acest botez nu avea nimic sacramental în el pentru că îi lipsea
acţiunea curăţitoare a Duhului Sfânt.
De ce Mântuitorul, niciodată în viaţa sa pământească,
până la Înviere n-a trimis Sfintii Apostoli să boteze,
ci numai să predice?
Pentru că în Împărăţia lui Dumnezeu, predicată de Mântuitorul şi
de Sfântul Ioan Botezătorul, se putea intra numai prin această „uşă“ -
botezul creştin -
dar numai după Învierea Mântuitorului, prin biruinţa
Sa asupra morţii şi asupra diavolului,
şi numai după ce Apostolii au fost
ei înşişi îmbrăcaţi cu Duhul Sfânt.
Deci, botezul Sfântului Ioan a fost o pregătire pentru cel creştin,
aşa cum întreg Vechiul Testament este o pregătire pentru Noul
Testament.
Botezul este numai un simbol sau o Sfântă Taină?
Toate cultele religioase spun că botezul este numai un simbol,
adică o lucrare văzută care dovedeşte că cineva are credinţă. Noi însă
ştim că Botezul este
O SFÂNTǍ TAINǍ. Mântuitorul a numit Botezul
cu apă şi cu Duh:
„naşterea din nou“ şi „naşterea de sus“ (
Ioan 3:3-7).
Sfântul Apostol Petru spune că Botezul este săvârşit
„spre iertarea
păcatelor“ (Faptele Apostolilor 2:38), iar Sfântul Apostol Pavel îl
numeşte
„înnoire a vieţii“ (
Romani 6:3-5).
Care sunt efectele Botezului?
Efectele Sfântului Botez sunt:
1. Curăţirea de păcatul strămoşesc şi de toate păcatele personale
de până la Botez, în cazul unor persoane mai în vârstă, precum şi
sfinţirea, după cum rezultă din cuvintele apostolului:
„V-aţi spălat, v-aţi
sfinţit, v-aţi îndreptat în numele Domnului Iisus Hristos“ (
1Corinteni
6:11). Anania îi spune în Damasc lui Saul:
„Şi acum ce mai aştepţi?
Scoală-te, primeşte botezul şi spală-te de păcatele tale“ (
Faptele
Apostolilor 22:16).
2. Renaşterea spirituală a omului la o viaţă nouă, sfântă, cu
adevărat creştină, după cuvintele Mântuitorului
: „Ce este născut din
Duh, Duh este“ (Ioan 3:6).
3. Dobândirea calităţii de fiu al lui Dumnezeu şi de membru al
Bisericii.
4. Îndreptarea la fericirea vieţii veşnice, aşa cum rezultă din
cuvintele Mântuitorului:
„Cel ce va crede şi se va boteza, se va
mântui“ (Marcu 16:16).
Botezul creştin este o condiţie a mântuirii?
Da, pentru că orice făptură omenească se naşte cu păcatul
strămoşesc, moştenit de la Adam, după cum ne spune Sfântul Apostol
Pavel:
„Precum printr-un om a intrat păcatul în lume şi prin păcat
moartea, şi astfel moartea a străbătut în toţi oamenii, prin aceea că
toţi au păcătuit“ (Romani 5:12). Sau, după cum ne spune Psalmistul
David:
„Întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut
maica mea“ (
Psalm 50:7).
Fără botez nimeni „nu va putea să intre în Împărăţia lui Dumnezeu“
(Ioan 3:5).
Câte stări are Împărăţia lui Dumnezeu?
Împărăţia lui Dumnezeu are trei stări
►
În inima omului.
► În societatea de pe pământ a celor ce se mântuiesc prin
aşezămintele lăsate de Hristos, societate numită BISERICǍ
(1 Corinteni 3:6).
► În cer, societatea celor trecuţi din lumea aceasta, care aici
au fost membri ai Bisericii lui Hristos.
Fără Botezul cu apă şi cu Duh, nici Împărăţia lui Hristos nu poate
intra în om, nici omul nu poate intra în ea.
Ce cuprinde rânduiala Sfântului Botez?
Rânduiala Botezului cuprinde:
1. Pregătirea prin post, o reminiscenţă a botezului pocăinţei
(Ioan 1:26).
2. Lepădările sau renunţarea la omul ce vechi (
Coloseni 3:9)
prin exorcizarea forţelor diabolice care s-au cuibărit de la cădere,
în firea omenească.
3. Mărturisirea credinţei adevărate (
Simbolul Credinţei).
4. Afundarea în apa sfinţită a botezului, simbol al trecerii de la
o existenţă după trup, spre stricăciune, la naşterea după Duh, spre
nemurire.
5. Taina ungerii cu Sfântul şi Marele Mir, în care cel botezat
primeşte pecetea darului Sfântului Duh şi imediat urmează Taina
Sfintei Împărtăşanii.
Botezul se repetă?
Categoric nu, căci noi spunem în Crez:
„Mărturisesc un botez
întru iertarea păcatelor“. Deci, nu mărturisim mai multe botezuri, iar
dacă ne botezăm a doua oară, este foarte clar că ne lepădăm de primul.
Al doilea botez sau rebotezul este interzis ortodocşilor, deoarece textul
biblic este foarte clar:
„Un Domn, o Credinţă şi un Botez“ (
Efeseni
4:5).
DOMNUL este Iisus Hristos,
CREDINŢA este cea ortodoxă şi
BOTEZUL este cel primit de fiecare dintre noi, în Biserica Ortodoxă, în
fragedă copilărie (
la 40 de zile de la naştere).
Deci, acest text respinge
foarte clar botezul ereticilor şi schismaticilor.
DUPǍ CUM NU-I
POSIBIL CA HRISTOS SǍ SE MAI RǍSTIGNEASCǍ A DOUA
OARǍ, TOT AŞA NU-I POSIBIL SǍ NE MAI BOTEZǍM A
DOUA OARǍ. Să privim cu atenţie la ce ne spune Sfântul Apostol
Pavel despre cei care se botează a doua oară, lepădându-se astfel de
credinţa ortodoxă:
„Cu neputinţă este pentru ei dacă au căzut, să se
înnoiască iarăşi spre pocăinţă, fiindcă ei răstignesc loruşi, a doua
oară pe Fiul lui Dumnezeu, şi-l fac de batjocură“
(Evrei 6: 6).
De ce se botează copiii?
Această întrebare a început să se pună cu stăruinţă în veacul al
XVI-lea, veacul reformei religioase. Până atunci creştinătatea nu şi-a
pus o astfel de întrebare, deoarece încă din vremea Sfinţilor Apostoli se
botezau, pe lângă vârstnicii care lepădau păgânătatea, şi copiii mici
cuprinşi sub numele de casă:
casa lui Ştefana (1Corinteni 1:16),
casa
văduvei Lidia (
Faptele Apostolilor 16:14-15),
casa temnicerului din
Filipi (
Faptele Apostolilor 16: 32-33).
Deci, copiii se botezau pentru că:
● Nimeni nu se mântuieşte fără botez, adică nu poate intra în Împărăţia
lui Dumnezeu fără naşterea din apă şi din Duh:
„Adevărat, adevărat zic
ţie: de nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre
în Împărăţia lui Dumnezeu“ (Ioan 3:5).
Toţi oamenii se nasc întinaţi de păcatul strămoşesc din sămânţa vătămată
a lui Adam, după cum spune profetul:
„Întru fărădelegi m-am zămislit,
şi în păcate m-a născut maica mea“ (
Psalm 50:6) sau
„Ce este omul ca
să se creadă curat, şi cel născut din femeie ca să se creadă neprihănit“
(Iov 15:14).
● Păcatul lui Adam, părintele neamului omenesc, a trecut la toţi oamenii,
după cum rezultă din versetul:
„De aceea, printr-un om a intrat păcatul
în lume, şi prin păcat moartea, aşa şi moartea a trecut la toţi oamenii
pentru că toţi au păcătuit în el“ (
Romani 5:12).
● Porunca botezului este dată pentru toate neamurile, pentru toţi
muritorii, deci, şi pentru copii.
„Drept aceea mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului
Duh“ (Matei 28:19).
● Făgăduinţa iertării păcatelor este dată „şi copiilor“, nu numai
oamenilor mari, aşa cum rezultă din cele spuse de Sfântul Petru:
„Pocăiţi-vă şi să se boteze fiecare dintre voi în numele lui Iisus Hristos,
spre iertarea păcatelor voastre, şi veţi primi darul Duhului Sfânt. Căci
vouă vă este dată făgăduinţa şi copiilor voştri“ (
Faptele Apostolilor
2: 38-39).
● Tăierea împrejur, care preînchipuia botezul, se făcea copiilor:
„În El
a-ţi şi fost tăiaţi împrejur, cu tăiere împrejur nefăcută de mână, prin
dezbrăcarea de trupul cărnii întru tăierea împrejur a lui Hristos“
(
Coloseni 2:11).
● Sfinţii Apostoli au botezat
„case“, adică
„familii“ întregi
: casa
sutaşului Corneliu (
Faptele Apostolilor 10:47-48),casa temnicerului din Filipi (Faptele Apostolilor
16:23),
casa lui Ştefana (1Corinteni 8:16),
casa Lidiei (
Faptele Apostolilor 16:5), , casa lui Crispus (Faptele
Apostolilor 18:8) şi locuitorii din Samaria, case care, desigur că nu erau
fără copii.
● Copiii au fost întotdeauna botezaţi în toate Bisericile, şi în Răsărit şi în
Apus,
iar dacă mor fără să fie botezaţi, este mare păcat.
●
Numai ereticii nu-şi botează copiii.
Cultele religioase ne spun că ei se botează
precum Hristos, la 30 de ani
Hristos s-a botezat la 30 de ani cu Botezul lui Ioan, nu cu Botezul
în numele Sfintei Treimi
(căci nici nu se putea boteza în numele Său).
A făcut aceasta pentru a fi cunoscut de către poporul lui Israel că este:
„Mielul lui Dumnezeu“, nu fiul lui Iosif şi al Mariei, cum era ştiut până
la Botezul lui Ioan:
„Şi eu nu-L ştiam, dar ca să fie arătat lui Israel,
de aceea am venit eu botezând cu apă“ (Ioan 1:31). Botezul lui Ioan
era un botez al pocăinţei, nu era un botez mântuitor. Ştim cu toţii că
Hristos nu avea păcate, deci, nici nu avea nevoie de pocăinţă şi de acest
botez. Mântuitorul a primit acest botez
la vârsta de 30 de ani, pentru că
atunci şi-a început activitatea publică, şi, potrivit unei concepţii a acelei vremi, era vârsta majoratului la evrei, când putea fi socotit capabil să
păşească în public şi să înveţe pe alţii o nouă învăţătură.
În Biblie, Mântuitorul n-a stabilit nici o limită de vârstă pentru ca
cineva să se boteze. El însă, când a vorbit despre Botezul pe care îl va
aşeza, a arătat marea importanţă pe care o va avea lucrarea acelui Botez,
şi de aceea n-a mai fost nevoie să spună că va trebui aplicat şi copiilor.
Iar dacă n-a spus-o direct, a spus-o indirect, cu toată claritatea, prin
cuvântul
„Cineva“ cuprinzându-i pe toţi:
„Adevărat, adevărat zic ţie:
De nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va intra în Împărăţia
lui Dumnezeu. Ce este născut din trup, trup este; şi ce este născut
din Duh, Duh este“ (Ioan 3:5-6).
Îmi amintesc o întâmplare deosebit de interesantă. Mergând în
vizită într-un salon de spital, am întâlnit o doamnă bolnavă care mi-a
spus că are o fetiţă în vârstă de 5 anişori, pe care
n-a botezat-o, datorită unui vis. În vis, se făcea că a venit Dumnezeu
(ca un bătrân cu părul alb, înconjurat de multă lumină, şezând pe
un tron de aur) la mama fetiţei şi i-a zis: „Dacă-ţi botezi copilul va
muri negreşit!“ Şi atunci, eu i-am spus: „Doamnă, cel din vis, care
v-a poruncit să nu vă botezaţi fetiţa nu a fost Dumnezeu ci, în mod
sigur diavolul. Iată de ce:
► în primul rând că Dumnezeu în Biblie a zis: „Ca şi cel care
se prinde de umbră şi aleargă după vânt, aşa este cel care crede
visurilor. De la diavol ce poţi scoate curat? Şi din minciună, ce
poţi scoate adevărat?“ (Înţelepciunea lui Sirah 34:2-4).
► în al doilea rând, diavolul ne poate păcăli şi încă foarte rău:
„Şi nu este de mirare deoarece însuşi Satana se preface în înger
al luminii“ (2 Corinteni 13:14).
► în al treilea rând, Iisus Hristos a poruncit aşa: „Drept aceea
mergând, învăţaţi toate neamurile botezându-le în numele
Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh“(Matei 28:19).
Deci, este uşor de înţeles că în vis, diavolul a luat „chip de
Dumnezeu“, a înşelat-o pe biata femeie prin neştiinţa ei, iar
acum aştepta cu nerăbdare să moară fetiţa, ca să-i poată lua sufletul fiind nebotezată. Au trecut 20 de ani de la această
întâmplare şi fetiţa despre care am vorbit,n-a murit la botez, ba
chiar este mama a doi copii frumoşi şi sănătoşi.
Cultele religioase se folosesc de versetul: „Cel ce va crede şi se va
boteza se va mântui“ (Marcu 16:15) şi susţin astfel că, copiii numai
cu botezul, dar fără credinţă, se pot mântui.
Nu este deloc adevărat ce spun ei. Copiii, desigur că nu pot crede
la vârsta când sunt botezaţi, dar nici nu pot tăgădui sau refuza pe Hristos.
În Vechiul Testament tăierea împrejur se făcea în baza credinţei
părinţilor, şi tot aşa în Noul Testament, Botezul se făcea si se face pe
baza credinţei părinţilor sufleteşti, care sunt naşii (Marcu 9:36-37).
Copiii nu au credinţă, dar au naşii lor. Şi aceşti naşi pot fi chezaşi pentru
mântuirea altora, conform cu cele spuse de Mântuitorul:
„Din gura a doi
sau trei martori să se statornicească adevărul“ (Matei 18:16; 1Timotei
5:19).
Acest verset:
„Cel ce va crede şi se va boteza se va mântui“
(
Marcu 16:15) se referă cu siguranţă la oamenii în vârstă, care se
botezau pentru prima dată, şi care, desigur, trebuiau mai întâi să creadă,
şi apoi să se boteze. Referitor la naşi, oare nu prin credinţa sutaşului s-a
vindecat sluga sa? (Matei 8:13). În alt caz, patru oameni aduc la
Mântuitorul un slăbănog:
„Şi văzând Iisus credinţa lor a zis
slăbănogului: Îndrăzneşte, fiule!, Iartă-ţi-se păcatele! Apoi a zis:
Scoală-te ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta“ (Marcu 9:2- 6-7). Pentru
credinţa cananeencei, Mântuitorul a vindecat pe fiica acesteia, scoţând
diavolul din ea
(Matei 15:21-28).
Aşadar, acestea şi încă multe alte mărturii ale Sfintei Scripturi, ne
dovedesc că pe temeiul credinţei părinţilor, naşilor şi a martorilor care
sunt la botez, Dumnezeu le dă copiilor sfinţire şi mântuire, lucru adeverit
şi de Sfântul Apostol Pavel în versetul:
„Căci bărbatul necredincios se
sfinţeşte prin femeia credincioasă, şi femeia necredincioasă se
sfinţeşte prin bărbatul credincios“ (1Corinteni 7:14).
Cultele religioase ne reproşează că pruncii se pot mântui
şi fără botez şi de aceea n-au trebuinţă de a-şi curăţi
păcatele pe care ... nu le au.
Copiii nu sunt sfinţi pentru că:
„Ce este născut din trup, trup
este“ (Ioan 3:6) şi deci, ei sunt numai trup şi cu păcatul lui Adam în ei.
Botezul la copil aduce spălarea păcatului strămoşesc intrat în lume prin
călcarea poruncii de către Adam şi Eva (Facerea 3), aşa cum rezultă şi
din versetul următor:
„Drept aceea, precum printr-un om a intrat
păcatul în lume şi prin păcat moartea, aşa şi moartea a trecut la toţi
oamenii, PENTRU CǍ TOŢI AU PǍCǍTUIT ÎN EL“ (Romani
5:12).
Aşadar, afundarea de trei ori în apă
„în numele Tatălui şi al
Fiului şi al Sfântului Duh“ (
Matei 28:19) înseamnă botezul în moartea
lui Hristos, adică cel nou botezat a murit faţă de păcatul strămoşesc şi
faţă de Legea lui Moise:
„Căci păcatul nu va avea stăpânire asupra
voastră fiindcă nu sunteţi sub lege, ci sub har“ (Romani 6:14).
Cultele religioase ne întreabă de ce nu ne botezăm în apă
curgătoare aşa cum sa botezat Iisus Hristos.
În Biblie nu scrie că noi, creştinii, trebuie să ne botezăm în apă
curgătoare (în râu), ci scrie:
„De nu se va naşte cineva din apă şi din
Duh, nu va putea să intre în Împărăţia lui Dumnezeu“ (
Ioan 3:5).
Şi
apoi, de ce nu merg ei să se boteze în Palestina, în apa Iordanului, după
cum s-a botezat Mântuitorul???
Iubiţi credincioşi,
Mare este puterea şi lucrarea Sfântului Botez. O întâmplare cuprinsă
în vieţile sfinţilor ne stă mărturie despre puterea botezului, chiar dacă
a fost săvârşit în glumă, în joacă.
Despre Sfântul Porfirie se spune că a fost comediant şi foarte
priceput în a stârni râsul. O dată, i-a venit în gând să imite pe
creştini în Taina Botezului, fireşte în glumă, pentru a-i face pe
ceilalţi să râdă. Dar, după ce a ieşit din apă şi după ce s-a rostit
asupra lui formula botezării în numele Sfintei Treimi, Porfirie a devenit un om nou. O schimbare profundă s-a petrecut în sufletul
lui şi a devenit cu adevărat creştin, ba chiar, şi-a pecetluit credinţa
prin moarte de martir.
Văzând ce poate face Taina Sfântului Botez, să nu întârziem a
duce copiii noştri să fie botezaţi din fragedă pruncie (la 40 de zile de
la naştere) căci, fără Botez, în caz de moarte prematură, ei sunt
expuşi pierzării veşnice, neputând intra în Împărăţia lui Dumnezeu.
Să purtăm grijă ca aceste vlăstare (copiii noştri) să rodească rodul
cel sfânt al mântuirii lor. Numai în chipul acesta ne vom face pe
deplin datoria faţă de Dumnezeu şi faţă de copii.
Doamne, Iisuse Hristoase, ne rugăm ţie, depărtează de la copiii
noştri înşelăciunea cea veche (cu care s-au născut), şi-i umple de
CREDINŢǍ întru Tine, de NǍDEJDE şi deDRAGOSTE, şi fă-i pe
ei mădulare cinstite ale Bisericii Tale, fii şi moştenitori ai
ÎMPǍRǍŢIEI TALE.
BIBLIOGRAFIE: Biblia,E.I.B.M.,Bucureşti, 1994; P.I. David, Călăuza creştină, Editura
Episcopiei Aradului, Arad, 1987.
Completare la cateheza Despre Taina Sfântului Botez
Da, Iordanul în ziua de Bobotează curge invers!
Trebuie să mărturisesc că n-am crezut deloc atunci când părintele
Dinu Pompiliu mi-a spus ajunşi la slujba de Bobotează pe malul
Iordanului, că acesta va curge invers! Şi cum să crezi aşa ceva, ziua în
amiaza mare, cu mii de oameni adunaţi pe maluri şi cu Patriarhul
Ierusalimului în fruntea soborului de preoţi, flancat de body-guarzi,
filmat şi fotografiat neîncetat?!
Cu toate acestea, mi s-a întâmplat personal să pot vedea cu ochii
trupeşti cum, după slujbă la azvârlirea crucii în unda râului,
ACEASTA A LUAT-O... INVERS. Căutându-şi parcă originea,
ruşinat, ai zice, de sfinţenia care tocmai i-a pătruns curgerea, sfidând
orice logică, orice lege a gravitaţiei, Iordanul a
luat-o pur şi simplu razna! Mai exact: după ce
toată lumea a luat apă din râu, după ce
mulţi au
sărit în unda rece şi mâloasă, după ce oamenii
au dat drumul la porumbei albi în amintirea
Pogorârii Duhului Sfânt peste Mântuitorul, după
ce considerai că totul s-a terminat, aşadar tocmai
când strângeam sculele şi bidoanele cu apă,
cineva a strigat cu glas sugrumat:
„Priviţi-l cum
curge invers!“ (vezi foto dreapta). Într-adevăr,
mut de uimire am blocat degetul pe declanşator.
Iordanul nu curgea invers, ci pur şi simplu,
fierbea! Ca şi cum cineva îi strecurase sub undă un uriaş fierbător
electric, râul se tulbura sub ochii noştri (
vezi fotografiile de jos). Cum ?
Numai (
în amonte) între locul unde fusese sfinţită apa şi aruncată crucea
cu flori şi locul (
în aval) în care ne aflam noi, şi în care se termina
mulţimea de pelerini veniţi la slujbă. Aşadar, exact pe o porţiune de
20-30 de metri apa bolborosea, încreţindu-şi faţa, fără nici un motiv, fără
ca nimeni să o agite, fără nici o explicaţie. Pentru a fi sigur că nu este o
iluzie, am fotografiat apa din susul râului, care era de un calm netulburat,
ca şi până atunci când, comparativ cu apa din dreptul nostru, care
bolborosea, şi care fusese perfect calmă cu câteva clipe înainte!!!
A fost prima minune colectivă pe care am văzut-o cu ochii mei, o
minune pe care nimeni nu mă poate convinge că este o iluzie. De altfel
pelerinajul în |ara Sfântă te modifică atât de tare încât minunea începe
să ţi se pară o stare de fapt, un lucru la îndemână, posibil, necesar,
extrem de normal
(Lumea credinţei, din 3 ianuarie, 2007, pag. 14,
articol semnat de Răzvan Bucuroiu).
Despre Taina Sfântului Botez
În simbolul credinţei (Crezul), creştinii rostesc:
Mărturisesc un
Botez spre iertarea păcatelor. Prin această mărturisire se adevereşte
credinţa Sfintei Biserici Ortodoxe în Sfintele Taine. Sfintele Taine sunt
lucrări sfinţitoare instituite de Domnulu nostru Iisus Hristos, prin care
celor ce le primesc se împărtăşeşte harul nevăzut al Duhului Sfânt.
Sfintele Taine sunt în număr de şapte şi anume:
Botezul, Mirungerea,
Euharistia (
sau Împărtăşania),
Spovedania (
Pocăinţa sau
Mărturisirea), Cununia (
sau Nunta)
, Maslul şi
Hirotonia (
sau preoţia).
Acestea toate se săvârşeşc doar asupra oamenilor care trăiesc şi, dacă se
săvârşesc corect, adică după rânduiala Sfintei Biserici, au valoare,
indiferent de vrednicia săvârşitorului
(preotul sau episcopul).
Botezul este cea dintâi Sfântă Taină care se săvârşeşte prin întreita
cufundare în apa sfinţită şi prin rostirea formulei de către săvârşitor. Cel
ce se botează renaşte duhovniceşte la o viaţă nouă, iertându-i-se păcatul
originar (
cu care ne naştem toţi) în cazul pruncilor, precum şi păcatele
săvârşite până în acel moment (
în cazul adulţilor), cel botezat devenind
membru al Sfintei Biserici. Fără a fi botezat după rânduiala Sfintei
Biserici Ortodoxe, nimeni nu poate să aibă parte de celelalte Sfinte
Taine, adică nu se poate spovedi, împărtăşi sau cununa, nu i se poate face
Sfântul Maslu şi nu poate fi hirotonit, adică preoţit.
Sfântul Chiril al Ierusalimului, spune că omul în totalitatea lui este chemat să devină
fiu al lui Dumnezeu. Prin Taina Sfântului Botez, noi suntem scoşi din robia morţii şi regăsim chipul cel dumnezeiesc. (Preot Florin
Drăgoi, Sfânta Taină a Botezului şi alte slujbe legate de naşterea omului, Editura Partener, Galaţi, 2007).