FIE DOAMNE MILA TA SPRE NOI ! ASA CUM AM NĂDĂJDUIT INTRU” TINE ! NU TE MÂNIA PE NOI DOAMNE SI NU NE PEDEPSI PENTRU PĂCATELE NOASTRE ....
"Sfantul Post" este numele
unei icoane in care sunt reprezentati cei mai de seama sfinti ai
Bisericii Ortodoxe care s-au indeletnicit cu postul. Cand ucenicii Sai
nu au putut scoate diavolul din copilul mut si lunatic, Mantuitorul a
spus: "Acest neam de demoni cu nimic nu poate iesi, decat numai cu
rugaciune si cu post" (Marcu 9, 29). Astfel, alaturi de rugaciune,
postul ramane cea mai puternica arma impotriva duhurilor necurate si a
patimilor de orice fel.
De origine ruseasa, icoana zugravita de
pictorul C.A.Suslov, in anul 1917, este pastrata in colectia de icoane a
"Muzeului National de Istoria Religiei", din Sankt Petersburg, Rusia.
Acest muzeu, infiintat initial ca parte integranta a Academiei de
Stiinte Ruse, a fost deschis publicului in ziua de 15 noiembrie 1932.
Colectiile muzeului insumeaza astazi un total de peste 250.000 de
exponate. Printre obiectele religioase specifice Ortodoxiei se afla si
unele icoane de o deosebita valoare compozitionala, artistica si
istorica.
Sfantul Post, icoana unei virtuti
Postul reprezinta tema principala a
icoanei omonime. Pictorul rus infatiseaza postul ca virtute, prin
reprezentarea in icoana a tuturor marilor postitori din Biserica lui
Hristos, incepand cu dreptii Vechiului Testament si continuad cu sfintii
Noului Testament, toti grupati in jurul Maicii Domnului Oranta si a
Pruncului Iisus.
Maica Domnului este infatisata in
centrul icoanei, in partea superioara a acesteia, in postura de
"Rugatoare". In iconografia ortodoxa, Maica Domnului apare infatisata
uneori ca "Oranta", avand mainile intinse in rugaciune si ocrotire.
Uneori, intr-un medalion asezat pe pieptul Fecioarei, apare infatisat
pruncul Iisus Hristos.
Dupa cum citim in Sfanta Scriptura, inca
dintru inceput Mantuitorul ne-a invatat postul, El insusi postind
desavarsit vreme de "patruzeci de zile si patruzeci de nopti" (Matei 4,
2). La randul ei, potrivit traditiei crestine, mai inainte de a trece la
cele vesnice, Fecioara Maria a petrecut si ea vreme indelungata in post
si rugaciune.
De o parte si de alta a Maicii Domnului
Oranta sunt zugraviti cei doi drepti ai Vechiului Testament care apar si
in momentul Schimbarii la Fata a Domnului, anume Moise si Ilie. Astfel,
Moise, ca cel ce a primit Legea, precum si Ilie, ca un reprezentant de
seama al Profetilor, ni se fac pilda spre postire prin posturile lor
aspre si indelungate.
Dupa iesirea din robia egipteana, cand
s-a urcat pe Muntele Sinai, mai inainte de a primi Tablele Legii,
dreptul Moise a petrecut vreme de patruzeci de zile in post si in
rugaciune (Iesire 24, 18). La randul sau, Sfantul Ilie a postit si el
vreme de patruzeci de zile (III Regi 19, 8). Moise si Ilie, chiar daca
dobandisera deja mare indrazneala catre Dumnezeu, prin vietuirea lor
inalta, nu au lasat deoparte postul, ci au continuat sa posteasca.
De o parte si de alta a celor doi mari
drepti, tot in partea superioara a icoanei, sunt infatisati ceilalti
drepti ai Vechiului Testament, precum si cei prin care s-au dat lumii
profetiile mesianice privind intruparea Fiului lui Dumnezeu din Fecioara
Maria.
Pe centru, imediat sub Maica Domnului,
este zugravit Sfantul Ioan Botezatorul, ca un inger in trup, purtand
aripi. Despre el, Mantuitorul Iisus Hristos a spus: "Nu s-a ridicat
intre cei nascuti din femei unul mai mare decat Ioan Botezatorul" (Matei
11, 11; Luca 7, 28). Sfantul Ioan este unul dintre cei mai mari
postitori ai Bisericii lui Hristos, dupa cum citim despre el: "Ioan era
imbracat in haina de par de camila, avea cingatoare de piele imprejurul
mijlocului si manca lacuste (plante amare) si miere salbatica" (Marcu 1,
6).
Putin mai jos, sunt zugravite trei scene
reprezentative din Vechiul Testament, din toate cele trei putand fi
inteleasa puterea postului: "Profetul Iona", "Cei Trei Tineri in
Cuptorul din Babilon" si "Daniel in groapa cu lei".
Iona este zugravit in pantecele
chitului, ca unul care a fost trimis in cetatea Ninive, spre a-i chema
pe locuitorii ei la pocainta. "Si a patruns Iona in cetate, zicand:
"Patruzeci de zile mai sunt, si Ninive va fi distrusa!" Atunci
Ninivitenii au crezut in Dumnezeu, au tinut post si s-au îmbracat cu
sac, de la cei mai mari si pana la cei mai mici" (Iona 3, 4-5). Vedem
astfel cum ninivitenii au scapat de urgia lui Dumnezeu prin postire si
pocainta.
Proorocul Daniel, impreuna cu cei trei
prieteni ai sai, fiind dusi in Babilon, au biruit salbaticia fiarelor si
flacarile cuptorului prin postire si prin rugaciune. Despre acesti trei
postitori, in rugaciunea de binecuvantare a prinoaselor, preotul spune:
"Doamne, Cel ce ai plinit toate cu cuvantul Tau si ai poruncit
pamantului sa scoata multe feluri de roade, spre indulcirea si hrana
noastra; Care pe cei trei tineri si pe Daniel care erau in Babilon,
fiind hraniti cu seminte i-ai aratat mai frumosi decat pe cei ce erau
hraniti cu multe desfatari..."
Mai jos, icoana ni-i pune inainte pe
Cuviosii Ioachim si Ana, parintii Fecioarei Maria, care au dabandit
prunca prin post si rugaciune, ca binecuvantare a lui Dumnezeu.
Incepatori in ceata sfintilor sunt zugraviti Sfintii Apostoli, care au
postit indelung dupa luarea de la ei a Mirelui (Luca 5, 35); in prim
plan se evidentiaza Sfintii Ioan, Pavel si Petru. In mijlocul
pustnicilor este zugravit un sfant stalpnic. In partea opusa se afla
ceata sfintilor ierarhi, in primul rand fiind reprezentati Sfintii
Vasile cel Mare, Grigorie Teologul, Ioan Gura de Aur si Spiridon.
Mai jos, in ceata sfintilor cuviosi, pot
fi observati Sfintii Dorotei, Pavel Tebeul, Antonie cel Mare si Ioan
Scararul, acesta din urma zicand: "Postul este silirea firii, alungarea
gandurilor rele, curatia rugaciunii, luminatorul sufletului, paza
mintii, usa strapungerii inimii, suspinul smerit, incetarea multei
vorbiri, inceputul linistirii, strajerul ascultarii, sanatatea trupului,
pricinuitorul nepatimirii, iertarea pacatelor, usa si desfatarea
raiului."
In partea opusa, in randul sfintilor
cuviosi, printre care se afla Sfintii Efrem Sirul, Agaton si Sava cel
Sfintit, se afla si mai multe sfinte cuvioase, precum Sfintele Maria
Egipteanca, Pelaghia, Taisia si Eupraxia.
In partea superioara a icoanei, deasupra
Maicii Domnului Oranta, sta scris: "Sfantul Post", in vreme ce in
partea inferioara, la baza icoanei, cetele sfintilor stau de o parte si
de alta, asteptand ca noi postitori sa intre in Imparatia lui Dumnezeu.
Postul, indeletnicire de capatai a sfintilor lui Dumnezeu
In predica de pe munte, cand Mantuitorul
rezuma concentrat intreaga Sa invatatura despre Imparatia Cerurilor,
postul cel bineplacut lui Dumnezeu ocupa un loc de seama, dupa cum
citim: "Cand postiti, nu fiti tristi ca fatarnicii; ca ei isi smolesc
fetele, ca sa se arate oamenilor ca postesc. Adevarat graiesc voua,
si-au luat plata lor. Tu insa, cand postesti, unge capul tau si fata ta o
spala, ca sa nu te arati oamenilor ca postesti, ci Tatalui tau care
este in ascuns, si Tatal tau, Care vede in ascuns, iti va rasplati tie"
(Matei 6, 16-18).
Inca din vechime insa postul a fost o
realitate in viata iubitorilor de Dumnezeu, ca o manifestare a iubirii
si a pocaintei autentice, dupa cum citim la sfintii prooroci: "Si acum,
zice Domnul, intoarceti-va la Mine din toata inima voastra, cu postiri,
cu plans si cu tanguire" (Ioil 2, 12).
Mai apoi, prin gura proorocului Isaia,
insusi Dumnezeu defineste postul cel bineplacut Lui si roditor, zicand:
"Nu stiti voi postul care Imi place? Rupeti lanturile nedreptatii,
dezlegati legaturile jugului, dati drumul celor asupriti şi sfaramati
jugul lor. Imparte painea ta cu cel flamand, adaposteste in casa pe cel
sarman, pe cel gol imbraca-l si nu te ascunde de cel de un neam cu tine.
Atunci lumina ta va rasari ca zorile si tamaduirea ta se va grabi"
(Isaia 58, 6-8).
Astfel, adevarata putere a postului se vede in
tamaduirea ranilor noastre, trupesti si sufletesti.
Teodor Danalache