Saptamana care urmeaza praznicului Invierii Domnului este numita Saptamana Luminata.In vechime,Botezul era savarsit in noaptea de Pasti.Cei botezati erau numiti „luminati” si purtau haine albe in toata saptamana de dupa Pasti.Sunt persoane care afirma ca de la purtarea hainelor albe,aceasta saptamana a primit numele de Saptamana Luminata.Daca privim mai adanc,putem marturisi ca in aceasta perioada,toate s-au umplut de lumina sfanta a Invierii Domnului.Sa ne amintim ca in noaptea Sfintelor Pasti,se sting in biserica toate luminile.
Numai candela de pe Sfanta Masa din Sfantul Altar ramane aprinsa.Spatiul intunecos este chipul mortii si al iadului,in care a coborat Hristos cu sufletul Sau.Candela aprinsa de pe Sfanta Masa,este sufletul viu si indumnezeit al Mantuitorului Iisus Hristso coborat la iad.Preotul adreseaza chemarea:„Veniti sa primiti lumina!” tuturor,nu doar anumitor persoane.
Pe toti ne cheama sa facem trecerea de la intunericul mortii,la lumina vietii vesnice,iar aceasta trecere este exprimata prin aprinderea tuturor lumanarilor de la o singura lumanare.De aceea Biserica vesteste de Sfintele Pasti:"ACUM TOATE S-AU UMPLUT DE LUMINA:CERUL SI PAMANTUL SI CELE DE SUB PAMANT”.
Iata de ce Biserica numeste aceasta saptamana ca fiind Saptamana Luminata.
IN SAPTAMANA LUMINATA,zilele de MIERCURI SI VINERI SUNT ZILE CU "HARTI"cand Biserica ne ofera dezlegare la mancarurile de dulce,datorita Invierii Domnului.Conform Tipicului Sfantului Sava,MIERCUREA SI VINEREA,in perioada cuprinsa INTRE INVIEREA DOMNULUI SI DUMINICA TUTUROR SFINTILOR (prima dupa Rusalii), avem "DEZLEGARE LA PESTE”.DE LA INVIEREA DOMNULUI SI PANA LA RUSALII,NU SE FAC METANII,ci doar inchinaciuni.
Incepand din Duminica Sfintelor Pasti si pana la Inaltarea Domnului,la Liturghie se canta Axionul Pastilor:"Ingerul a strigat…”,IAR CREDINCIOSII SE SALAUTA CU CUVINTELE:"HRISTOS A INVIAT!" si raspund: "Adevarat a inviat!".
IN SAPTAMANA LUMINATA NU SE CITESTE PSALTIREA.
In aceasta saptamana NU SE FAC PARASTASE pentru cei trecuti la cele vesnice.Amintim ca incepand cu praznicul Intrarii Domnului in Ierusalim,Biserica nu mai face slujbe speciale pentru cei adormiti.Aceste slujbe sunt reluate dupa Duminica Tomii.Acest lucru nu inseamna ca ei sunt dati uitarii.Sa nu pierdem din vedere ca Biserica ii pomeneste pe acestia in cadrul oricarei Sfinte Liturghii.Chiar si in Saptamana Patimilor cei adormiti sunt pomeniti in cadrul Sfintei Liturghii din Joia cea Mare,apoi de praznicul Invierii si la orice Sfanta Liturghie de dupa Sfintele Pasti.
Dupa binecuvantarea de inceput de la Vecernie si Utrenie,se canta troparul "Hristos a inviat din morti.."(de trei ori) si stihurile Pastilor.In vremea rostirii stihurilor, preotul cadeste cele patru laturi ale Sfintei Mese si intreg Sfantul Altar.Slujbele de inmormantare din Saptamana Luminata sunt oficiate dupa o randuiala speciala.Slujba inmormantarii este inlocuita de slujba Invierii.
Asadar si cantarile acestei slujbe vorbesc de biruinta Vietii asupra mortii.Marti,in Saptamana Luminata,au loc uscarea si sfaramarea Sfantului Agnet,sfintit in cadrul Liturghiei Sfantului Vasile din Sfanta si Marea Joi,din Saptamana Patimilor.Amintim ca in Joia Mare,in cadrul Proscomidiei,pe langa Sfantul Agnet,care se foloseste la Sfanta Liturghie din ziua respectiva,se mai scoate inca un Agnet,care se sfinteste impreuna cu celalalt,fara sa se rosteasca de doua ori rugaciunile epiclezei si fara sa se binecuvanteze fiecare separat.Al doilea Agnet este uscat si sfaramat dupa o randuiala speciala.
Dupa ce este sfaramat,este asezat intr-un chivot pe Sfanta Masa din Altar.Acest Agnet este folosit de-a lungul intregului an,pentru impartasirea bolnavilor sau a celor care nu pot merge la biserica din motive bine intemeiate.
In VINEREA din Saptamana Luminata,de IZVORUL TAMADUIRII,se obisnuieste ca dupa otpustul Sfintei Liturghii sa se savarseasca slujba sfintirii celei mici a apei.HRISTOS A INVIAT