,,Nedrepţii se vor nedreptăţi veşnic, dar cei care primesc fără să cârtească şi cu bucurie, nedreptatea, se vor veseli veşnic.... La fel este şi cu cel care ne face o nedreptate. Trebuie să îl iubim şi să îi fim recunoscători pentru că el ne face mai bogaţi pentru veşnicie". (Cuviosul Paisie Aghioritul
Drumul Crucii
Faceți căutări pe acest blog
duminică, 10 iunie 2018
Rugaciune de Duminică
”De vei mărturisi cu gura ta că Iisus este Domnul şi vei crede în inima ta că Dumnezeu L-a înviat pe El din morţi, te vei mântui. Căci cu inima se crede spre dreptate, iar cu gura se mărturiseşte spre mântuire.”
(Sfântul Pavel în Epistola către romani a Sfântului Apostol Pavel)
Sunt pe internet , pentru Slava Lui Hristos si lucrez la Via Domnului ..Iubesc Ortodoxia ,,Credinta adevărată!
miercuri, 6 iunie 2018
Predică la Duminica a II-a din Post
Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26).
Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel.
Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".
(Duminica Sf. Grigorie Palama)
(Duminica Sf. Grigorie Palama)
Fraţi creştini,
După cum observăm din Sfânta Evanghelie de astăzi, dacă pe faţa
pământului există fel de fel de suferinţe, boli şi necazuri, cauza este numai
păcatul. Omenirea este slăbănogită de o mulţime de păcate întocmai ca bietul
slăbănog din Evanghelia de astăzi. Cei mai mulţi oameni nu s-au spovedit din
copilărie, iar alţii nu s-au spovedit niciodată cum trebuie şi astfel nu au
primit iertare.
Slăbănogul de care ne-a vorbit Sfânta Evanghelie, îndată după ce a
primit iertarea păcatelor de la Domnul Hristos, a luat şi putere tămăduitoare,
deoarece vedem că s-a întărit, luându-şi patul în spate şi mergând vesel la
casa sa. Creştinii noştri nu cunosc greutatea păcatului, nu ştiu cum să se
spovedească şi nici nu ştiu cât de importantă şi necesară este taina
mărturisirii sau spovedaniei, cum îi mai zicem. Iată de ce oamenii împlinesc
taina spovedaniei formal şi nu fac pocăinţă adevărată pentru iertarea
păcatelor.
Sunt unii care trăiesc în vrajbă cu vecinii, fraţii, cunoscuţii,
cumnaţii, sunt deci oameni cărora le place cearta şi gâlceava. Când se apropie
timpul de spovedanie şi de împărtăşanie, caută să se împace, însă după ce a
trecut puţin timp de la împărtăşanie, iarăşi caută râcă şi duşmănie, şi aşa o
ţin multă vreme. Toţi aceştia să nu creadă că-L înşeală pe Dumnezeu. O mare
pedeapsă îi aşteaptă chiar aici, căci primesc foc în gura lor la împărtăşanie
şi nu vor scăpa nici de dreapta judecată a lui Dumnezeu.
Dacă omul nu caută pacea şi sfinţenia, nu se mântuieşte. De aceea zice
Mântuitorul: ,,De veţi ierta oamenilor greşelile lor, ierta-va şi vouă Tatăl
vostru cel ceresc, iar de nu veţi ierta oamenilor greşelile lor, nici Tatăl
vostru nu va ierta greşelile voastre”. Iată condiţia iertării păcatelor. Nu
putem trece peste aceste cuvinte ale Mântuitorului; nu putem închide ochii să
nu vedem cu ce fel de legături ne-a legat, ca să putem primi iertarea
păcatelor, aceasta făcându-se fie prin taina sfintei spovedanii, fie prin
rugăciunile şi faptele bune ale noastre pe care le facem.
Toată strădania demonilor este însă parcă îndreptată împotriva noastră,
ca să nu fim nici unul scutiţi de a nu cădea în acest păcat de învrăjbire, de
mânie şi ceartă cu cineva. Parcă mai mult ca oricând aceste răutăţi s-au
înmulţit. E frecventă duşmănia dintre părinţi şi copii, dintre fraţi şi
rudenii, dintre soţi şi, nu mai vorbim, dintre vecini şi străini. Trebuie să
ştim că, oricât de mare ar fi paguba materială pe care ne-o fac cei care ne
duşmănesc, nu există iertare nici chiar la spovedanie, dacă nu îi iertăm din
toată inima.
Pentru aceea, frate şi soră, dacă ai vrajbă cu cineva, întâi să te
împaci imediat, că altfel nici o rugăciune sau faptă bună, sau vreun prinos
adus la altar nu e primit înaintea lui Dumnezeu; nu te poţi împărtăşi cu
Sfintele Taine şi nici rugăciunea Tatăl nostru n-ai s-o poţi spune, căci atunci
când zici ,,şi ne iartă nouă precum şi noi iertăm greşiţilor noştri”, îţi ceri
singur osânda de la Dumnezeu, fiindcă ceri să-ţi ierte precum şi tu ierţi, iar
dacă tu nu ierţi şi ţii duşmănie, ură, nici Dumnezeu nu te va ierta. Domnul zice
să iertăm de 70 de ori câte 7 într-o zi celor ce ne greşesc. Aceasta înseamnă
să iertăm la infinit, aşa cum Dumnezeu ne iartă nouă când ne întoarcem cu
adevărată căinţă şi hotărâre de a nu mai greşi. Suntem datori şi noi să iertăm
la infinit tuturor acelora care ne greşesc şi mai ales atunci când ei vin
sinceri şi cu durere în suflet şi ne cer iertare. Dacă ei nu înţeleg că atunci
când ne greşesc trebuie să vină cu părere de rău să ne ceară iertare, noi, care
suntem creştini şi cunoaştem mai mult, trebuie totuşi să-i iertăm din toată
inima, căci ei nu ştiu ce fac; nu numai să-i iertăm, dar noi să le cerem lor
iertare, că în felul acesta ei se umilesc şi se îmblânzesc.
Dacă ei nu înţeleg lucrul acesta şi ne iau în râs sau, şi mai rău ne
tulbură, deşi ei sunt vinovaţi, datoria noastră de buni creştini cere ca noi să
le facem bine şi să ne rugăm lui Dumnezeu pentru iertarea şi îndreptarea lor,
că iarăşi zice Domnul: ,,Să iubiţi pe vrăjmaşii voştri şi să faceţi bine celor
ce vă urăsc pe voi!”. Însuşi Mântuitorul s-a rugat pentru cei ce L-au pironit
pe Cruce, zicând: ,,Părintele Meu, iartă-le lor că nu ştiu ce fac!”. Dacă vom
ţine seama de aceste cuvinte sfinte ale Mântuitorului, vom primi iertare de la
Dumnezeu .
Dumnezeu nu ne dă iertarea direct, ci prin Taina Sfintei Spovedanii, pe
care trebuie s-o facem sub epitrahil, înaintea unui preot duhovnic. Această
Sfântă Taină a fost mai înainte proorocită de Duhul Sfânt prin unii prooroci ai
Vechiului Testament . Iată ce spune Dumnezeu prin proorocul Ezechiel:
,,Spune-le pe viaţa mea, zice Domnul Dumnezeu, că nu voiesc moartea
păcătosului, ci să se întoarcă de la calea lui şi să trăiască. Întoarceţi-vă,
întoarceţi-vă de la calea voastră cea rea, pentru ce vreţi să muriţi în păcat,
voi, casa lui Israel, voi, creştinilor?”
Prin proorocul Osia, zice: Întoarce-te, Israele, la Domnul Dumnezeul
tău, căci ai căzut prin nelegiuirea ta, adu cuvinte de căinţă şi întoarce-te la
Domnul”. De vom citi psalmii lui David, vom vedea că acolo se vorbeşte de iertare
prin pocăinţă şi pocăinţa constă în întoarcerea la Domnul Hristos şi la
învăţătura Evangheliei Sale; întoarcerea de la calea rea la cea bună , adică pe
calea Bisericii.
Pocăinţa constă în a fugi de calea cea largă a desfătărilor şi a umbla
pe calea cea strâmtă şi necăjită. Pocăinţa constă în părerea de rău şi căinţa
pentru păcatele făcute, hotărându-te să nu mai faci. Pocăinţa constă în
mărturisirea păcatelor la preot, aşa cum vedem în Sfânta Scriptură, că după ce
a înviat din mormânt, Domnul Hristos a venit în mijlocul ucenicilor şi le-a
zis: "Luaţi Duh Sfânt, cărora veţi ierta păcatele le vor fi iertate şi
cărora le veţi ţine, ţinute vor fi”. Pilde de iertare a păcatelor prin
spovedanie la preot, avem destule în Sfânta Scriptură spre exemplu: întoarcerea
fiului risipitor sau neosândirea femeii care a fost prinsă în preacurvie.
Mai pe scurt, Domnul Hristos spune că a venit să caute oaia cea
rătăcită, a venit să mântuiască pe cei păcătoşi care se pocăiesc, că nu cei
sănătoşi au trebuinţă de doctor, ci cei bolnavi. Tot un fel de spovedanie e şi
trimiterea celor 10 leproşi, pe care i-a vindecat, să se arate preoţilor.
Sfântul Ioan Botezătorul, înainte de a boteza în apa Iordanului, îi punea pe
cei care veneau să-şi mărturisească păcatele, adică îi spovedea.
Mai înainte, în Legea Veche, până la marii prooroci inspiraţi de
Dumnezeu ca să vorbească despre pocăinţă şi iertarea păcatelor, în Legea lui
Moise nu exista pocăinţă, ci răzbunare împotriva păcătosului. Căci aşa scria în
Legea lui Moise: ,,moarte pentru moarte, şi chiar de la altar să fie scos
ucigaşul şi să fie omorât. Viaţă pentru viaţă, ochi pentru ochi, dinte pentru
dinte şi aşa mai departe”. Cine muncea sâmbăta, spre exemplu, chiar dacă
promitea că nu mai face, nu era iertat. Dacă desfrâna cineva, fără discuţie
trebuia omorât. Aşa era de aspră Legea cea veche a lui Moise.
În legea cea nouă a lui Hristos, a Evangheliei, totul e schimbat.
Dumnezeu a trimis pe Ioan Botezătorul mai înainte, ca să strige: ,,Pocăiţi-vă,
că s-a apropiat împărăţia cerurilor, faceţi roade vrednice de pocăinţă!” Cu
toate că idealul credinţei noastre creştine este ca nimeni să nu păcătuiască,
omul este însă neputincios şi foarte lesne se lasă amăgit de vrăjmaşii
mântuirii sufletului, care sunt: trupul, lumea şi diavolul. De aceea a lăsat
Domnul Hristos această poruncă a mărturisirii păcatelor.
Spovedania se face la reprezentanţii lui Hristos, la ucenicii Lui, care
sunt preoţii şi arhiereii. Creştinii ortodocşi trebuie să se spovedească la arhiereii
şi preoţii duhovnici care au acest dar. Ereticii şi mulţi necredincioşi plini
de mândrie se ridică împotriva spovedaniei susţinând mărturisirea directă, lui
Dumnezeu, motivând că preotul duhovnic este şi el un om păcătos. La alţii
intervine sentimentul ruşinii şi-l evită pe preotul duhovnic, iar unii judecă
uşor, susţinând că nu au păcate grele.
Oamenii pătimaşi întotdeauna au iubit întunericul nopţii, ca la
adăpostul întunericului să poată săvârşi fărădelegea fără grijă că-i poate
vedea cineva. Aceştia sunt la fel ca fiarele sălbatice, care după ce se
înnoptează pleacă să prădeze, iar când se luminează de ziuă se retrag în
culcuşurile lor. Aşa şi cu oamenii pătimaşi: nu suferă Evanghelia, lumina
credinţei, învăţătura sănătoasă, ci stau în întunericul păcatelor. Noi,
oamenii, trăind în această viaţă, nu se poate să nu greşim cu ceva; dacă nu
înaintea oamenilor, înaintea lui Dumnezeu sigur suntem plini de păcate. Cine
zice că nu are păcate face un îndoit păcat, căci îl face pe Dumnezeu mincinos,
fiindcă numai El este fără păcat.
A mărturisi, a spovedi păcatele, este o virtute, o biruinţă a omului
împotriva eu-lui său, împotriva mândriei care este de la diavolul; este una din
marile virtuţi ale faptelor bune. În clipa când ai primit iertare sub epitrahil
de la preot, păcatele spuse cu căinţă, cu lacrimi, se şterg din catastifele
demonilor. Dacă nu spui unul din păcate, dintr-un oarecare motiv, ţi se
dublează şi celelalte şi te faci mai rău ca la început; ori le spui pe toate,
ori mai bine nu te spovedi de formă. De aceea preotul duhovnic este dator să
amintească omului care a venit la spovedanie cuvintele sfinţilor părinţi din
molitfelnice: ,,Iată, fiule Hristos este de faţă, nevăzut, primind mărturisirea
ta cea cu umilinţă. Deci nu te ruşina ca să ascunzi de mine vreun păcat, ci
fără sfială spune toate câte ai făcut ca să primeşti iertare de la Domnul.
Iată, şi sfânta lui icoană este înaintea noastră, iar eu sunt numai un martor
ca să spun înaintea Lui toate câte mi-ai mărturisit, iar de vei ascunde de mine
ceva, să şti că toate păcatele îndoite le vei avea. Ia seama, aşadar, să nu te
întorci de la doctor nevindecat”.
Ca dovadă că sunt adevărate aceste cuvinte, ascultaţi ce a văzut
ucenicul unui duhovnic de la o mănăstire când a venit o femeie să se
spovedească. Această femeie se mai spovedise şi la alţi duhovnici, dar la nici
unul nu îndrăznea, de ruşine, să spună un păcat mare pe care-l avea. Venind şi
la duhovnicul acestei mănăstiri, în momentul spovedaniei, ucenicul acestuia,
care era cu treburi prin altar, s-a uitat fără să vrea spre locul unde spovedea
duhovnicul şi a observat că femeia care se spovedea sta cu gura deschisă, iar
din aceasta voia să iasă un şarpe mare. Ieşea puţin, apoi se trăgea înapoi, iar
jos în faţa ei era o grămadă de şerpi mai mici. Pe când preotul duhovnic îi da
dezlegare, a văzut ucenicul cum şarpele cel mare s-a tras înapoi; atunci şi
ceilalţi şerpi de jos au intrat unul câte unul pe gura femeii înapoi. După ce a
plecat femeia, ucenicul a spus duhovnicului cele ce a văzut, iar acesta l-a
trimis după ea ca s-o întoarcă. Ducându-se, ucenicul a găsit-o pe drum moartă.
Iată deci că prin acest păcat al minciunii faţă de Dumnezeu şi-a primit
pedeapsa pierzându-se şi vremelnic şi veşnic.
Vrăjmaşul diavol învaţă pe oameni să nu-şi mărturisească păcatele lor
înaintea preotului. Aşa i-a învăţat şi pe primii oameni, Adam şi Eva, să
păcătuiască, să mănânce din pomul oprit. Căzând în păcat, Adam şi Eva au fost
constrânşi a-L minţi pe Dumnezeu. Iată ce zice Sfânta Scriptură: ,,Iar când au
auzit glasul Domnului Dumnezeu care umbla prin rai, Adam şi femeia lui s-au
ascuns de la faţa Domnului!”. Dovedit că a mâncat din pomul oprit, şi astfel
cunoscând că este gol, Adam a dat vina pe femeie, iar femeia pe şarpe. Domnul Dumnezeu
a aruncat blestemul asupra şarpelui, iar femeii i-a zis: ,,Voi înmulţi mereu
necazurile tale, mai ales în vremea naşterii; în dureri vei naşte copii, atrasă
vei fi către bărbatul tău şi el te va stăpâni.” Lui Adam i-a zis: ,,Pentru că
ai ascultat de femeia ta şi ai mâncat din pomul din care ţi-am poruncit să nu
mănânci, blestemat va fi pământul pentru tine... În sudoarea feţei tale îţi vei
mânca pâinea ta până când te vei întoarce în pământul din care ai fost luat,
căci pământ eşti şi în pământ te vei întoarce”.
Iată, fraţi creştini, primul blestem aruncat de Dumnezeu asupra lumii.
Observăm că Dumnezeu a plecat cu blestemul de la cel care a fost pricina
păcatului, de la şarpe. Pe şarpe l-a blestemat întâi, apoi a trecut la femeie,
iar apoi la Adam, ca să ne înveţe că mai mare păcat are cel care face pe altul
să păcătuiască. Diavolul, după ce-i învaţă pe oameni să păcătuiască, nu-i lasă
să se spovedească cum trebuie. La spovedanie fiecare pârăşte pe celălalt: soţia
pe bărbat, bărbatul spune că femeia l-a făcut să zică, părinţii pe copii şi aşa
mai departe.
Cu acestea nu facem nimic, iar blestemul nu-l curmăm de la noi decât
printr-o spovedanie sinceră, cu căinţă, fără ocol. De aceea creştinul este
dator să facă trei feluri de mărturisiri ale păcatelor în viaţa lor. Mai întâi
trebuie a ne mărturisi vina păcatelor noastre înaintea lui Dumnezeu, direct
prin rugăciunile ce trebuie să ni le facem zilnic, prin psalmul 50, unde se
aminteşte de păcat, psalmii 3 şi 87, precum şi alte rugăciuni. A doua
mărturisire trebuie făcută către oamenii din jurul nostru; adică să nu le
spunem niciodată că suntem buni sau drepţi, ci mari ticăloşi în faţa lui
Dumnezeu, căci de aceea zice apostolul Iacov: ,,Mărturisiţi-vă unii altora
păcatele, plângeţi-vă păcatele unii altora!”. A treia mărturisire a păcatelor
trebuie făcută către episcopi sau preoţii duhovnici, păstrătorii cheilor
împărăţiei cerurilor, reprezentanţii autorizaţi ai lui Hristos pe pământ.
Aceste porunci, ca şi toate celelalte, nu sunt grele de împlinit. Dar,
cum am spus, diavolul stă de capul omului, îndemnându-l să nu-şi mărturisească
păcatele niciodată, iar dacă o face, să o facă incomplet. Îl îndeamnă pe om să
facă păcate multe şi cu neruşinare. Când merge să le spovedească îi dă ruşine să
nu le poate spune. De aceea aceşti oameni se aseamănă cu unii care oricât ar
sta pe fundul apei nu simt greutatea noianului de apă ce stă deasupra lor; dacă
sunt scoşi pe uscat şi le pui 50-60 kg de apă în spate nu pot suferi povara.
Aşa sunt aceştia care sunt cufundaţi în adâncul fărădelegilor. Ei nu
simt greutatea păcatelor, dar când se întorc la Domnul Hristos cu inimă smerită
şi fac un păcat cât de mic, îi mustră conştiinţa şi nu pot suferi până când nu
se spovedesc la preot. Pe mulţi, din cauza ruşinii de a mărturisi păcatele la
preot, i-a apucat moartea în păcate grele iar acum se află în temniţele
iadului, în focul veşnic, în chinuri. Acolo au văzut ei paguba nemărturisirii
păcatelor şi acolo strigă cu ţipete mari, ca bogatul din Evanghelie, dar e prea
târziu.
Noi, care vrem să ne mântuim din văpaia focului veşnic, să lăsăm ruşinea
la o parte, fraţilor, şi să alergăm după iertarea păcatelor până nu ne mutăm
din viaţa aceasta trecătoare, căci nu ştim ziua şi ceasul când ne va chema Domnul.
Nu se poate pocăinţă fără mărturisire şi fapte bune şi nici spovedanie fără
pocăinţă şi fapte bune; căci toate acestea trei sunt legate între ele.
Sectanţii şi mulţi creştini neştiutori fac puţină pocăinţă, ţinând post,
fac rugăciuni, mai fac milostenii, dar nu vor să se spovedească la preot. De
aceea pierd şi osteneala postului şi a faptelor bune pe care le-au făcut. Poate
omul să-şi dea viaţa averea de pomană, să facă toate faptele bune posibile,
dacă nu se spovedeşte la preotul duhovnic, tot în iad se duce, cu toate faptele
lui bune. Aşa înţeleg sectanţii, rătăciţi, cei care s-au despărţit de biserică
şi de preot, că e suficient să aibă credinţă şi nu le trebuie preot şi nici
spovedanie.
Unii creştini se spovedesc mai rar, alţii mai des, dar preoţii nu le dau
canon pentru păcatele lor şi nici ei nu fac nici un fel de pocăinţă. Nu
postesc, nu se roagă, nu fac milostenii, fiind şi ei tot în pericol sufletesc.
De aceea vin peste ei canoane de ispăşire a păcatelor în diferite chipuri,
canoane de la Dumnezeu. Aceste canoane constă în mari supărări, în boli,
închisori, pagubă, moarte în familie şi fel de fel de suferinţe. Nimeni să nu
se înşele că dacă a făcut păcate şi nu le-a spovedit va putea fi iertat, făcând
fapte bune sau plătind slujbe pentru ele. Ascultaţi dintr-o carte veche a
Bisericii un astfel de caz.
O femeie făcuse un păcat de moarte şi nu îndrăznea de ruşine, să-l
mărturisească. Făcea însă fapte bune, mereu, ca: milostenii, postea, se ruga,
priveghea, se spovedea de celelalte păcate şi se împărtăşea cu Sfintele Taine,
rugându-se lui Dumnezeu cu lacrimi ca să-i ierte păcatul cel mare pe care-l
făcuse şi-l ţinea ascuns. Iată că a căzut într-o boală grea şi nici atunci nu
şi-a mărturisit păcatul cel mare, ci plângând s-a împărtăşit cu dumnezeieştile
taine şi aşa a murit.
După multe zile, o fată a ei se ruga cu credinţă în cameră şi deodată a
simţit un miros nespus de greu şi nu ştia de unde vine. Privind într-o parte a
camerei, vede stând deasupra patului o umbră urâtă şi înfricoşată. Ea a căzut
jos şi a început să strige pe Dumnezeu şi Maica Domnului în ajutor. Atunci i-a
venit glas de la acea umbră, zicându-i: ,,Nu te teme, fiica mea, eu sunt
nenorocita ta mamă”. Fata îi spune: ,,Cum este cu putinţă, maica mea, să vii cu
acest miros atât de urât, tu care erai atât de bună şi plină de fapte
frumoase?!”. Ea a răspuns: ,,Adu-ţi aminte, fiica mea, că ţi-am spus eu odată
că am făcut un păcat mare, de moarte, şi nu l-am spovedit la preot fiindu-mi
ruşine; pentru acest păcat mă chinuiesc nespus de mult!”
"Dar celelalte fapte bune – zise fata – nu ţi-au folosit, mamă?”
,,Nu mi-au folosit cu nimic – răspunse femeia – pentru că eu am ascuns
păcatul”. Fata îi zise: ,,Dar acum pot să te ajut eu cu slujbe, sărindare,
liturghii şi milostenii, ca să capeţi iertare mamă?” Aceasta îi răspunse: ,,Nu
mai este pocăinţă în iad, fiica mea; cât am avut vreme nu m-am îndreptat, iar
acum nu-mi mai foloseşte la nimic. Îndată ce m-am despărţit de trup m-au răpit
viclenii diavoli şi m-au dus la judecata lui Hristos unde mi s-a spus cu glas
înfricoşat, de tunet: Du-te de la Mine, blestemato, în gheena cea nesfârşită.
Deodată m-am pomenit în fundul iadului. Aşadar, nu mai este milă pentru mine;
ci doar am fost slobozită ca să-ţi spun ţie să propovăduieşti la toţi şi să nu
mai păcătuiască şi alţii ca mine. Spune şi fratelui tău să-şi îndrepte viaţa,
să se lase de toate împodobirile lumeşti, să nu se mai ducă la distracţii, căci
aici în iad sunt multe femei şi mulţi oameni care se chinuiesc pentru multe
păcate de acestea”.
Fata a întrebat-o mai departe şi altele, dar ea nu i-a mai spus nimic,
spunându-i că nu are voie să-i zică mai multe. S-a stins apoi ca fumul şi a
rămas în urma ei un miros atât de greu, încât nimeni nu mai putea intra în
camera aceea. A trebuit să-şi facă patul în altă parte, unde a zăcut bolnavă
multe zile de frica acestei vedenii. A chemat apoi duhovnicul şi i-a spus toate
câte a văzut şi le-au şi scris într-o carte, ca să citească toţi şi nimeni să
nu se mai înşele şi din cauza ruşinii să nu se spovedească.
Din Sfânta Scriptură vom aduce câteva mărturii, care ne arată cum
trebuie să fie spovedania noastră. Ne vom referi la doi apostoli dintre cei 12:
Iuda care l-a vândut pe Domnul pe 30 de arginţi şi Petru care s-a lepădat de El
de trei ori. Petru a primit iertare şi s-a făcut iarăşi prieten al lui Hristos,
iar Iuda a rămas neiertat şi s-a spânzurat, lăsându-şi ticălosul trup atârnat
de o cracă, iar sufletul în chinuri veşnice căzând în deznădejde. Pentru ce a
rămas Iuda neiertat? Ce trebuia să facă? Trebuia oare să-şi spovedească
greşeala? Da, dar a mărturisit-o şi pe faţă a spus: ,,Am greşit vânzând sânge
nevinovat!” Pe lângă aceasta, a întors înapoi şi cei 30 de arginţi, pe care i-a
aruncat în templu în faţa arhiereului. Atunci ce n-a făcut Iuda ca să fie
iertat de Domnul? El n-a făcut pocăinţă, fraţi creştini, pocăinţa adevărată, nu
s-a căit înaintea Domnului, n-a plâns cu lacrimi păcatul ci a căzut în
deznădejde. El a dat vorbe şi bani, aşa cum majoritatea creştinilor noştri se
spovedesc numai cu gura, spunând fel de fel , dar numai adevăratele lor păcate
nu le spun înaintea duhovnicului. Pălăvrăgesc fel de fel, mai ales femeile, şi
socotesc că dacă plătesc cu bani la spovedanie va veni şi iertarea de la
Dumnezeu.
Nimeni să nu se înşele, că fără spovedanie curată şi dreaptă înaintea
duhovnicului, nu este mântuire. Străină şi mincinoasă a fost spovedania lui
Iuda; adevărata mărturisire a fost a lui Petru, care după ce şi-a cunoscut
greşeala, a ieşit din casa lui Caiafa unde se lepădase de trei ori de Hristos
şi a plâns cu lacrimi amare.
Deci, frate creştine, când vrei să te mărturiseşti, părăseşte şi tu casa
cea blestemată unde pentru dragostea unei femei blestemate te-ai lepădat de
Dumnezeu; pleacă definitiv din casa ei, nu numai cu trupul, ci şi cu inima şi
cu mintea. Fugi afară, desparte-te de obiceiurile cele rele, de prietenii cei
răi, de calea pierzării în care ai petrecut şi te-ai dezmierdat; căci Petru i-a
părăsit pe toţi, a rămas singur, s-a cutremurat, a plâns şi, frângându-şi
inima, cu căinţă mare s-a rugat la Domnul de iertare. Retrage-te şi tu, frate
creştine, un ceas la o parte, înlătură toate grijile lumeşti, adună-ţi gândurile,
roagă-te lui Dumnezeu să te lumineze şi, amintindu-ţi toate păcatele, scrie-le
pe hârtie, după cum ne învaţă Sfântul Ioan Scărarul. Ucenicii lui ţineau
totdeauna la ei câte o mică cărticică unde însemnau toate gândurile, nu numai
păcatele pe care le spovedeau la duhovnic.
Gândeşte-te cu de-amănuntul ce păcate ai făcut cu mintea, cu cuvântul,
cu fapta, faţă de Dumnezeu, faţă de aproapele, faţă de tine însuţi. De ai vreun
vrăjmaş, iartă-l din tot sufletul, de ai în casă vreun lucru străin, întoarce-l
înapoi, de te-ai atins de cinstea cuiva, cere iertare, înduioşează-te,
umileşte-te, suspină şi plângi cu amar, iar pentru toate păcatele ceartă-te pe
tine însuţi, hotărându-te cu multă statornicie să nu le mai faci niciodată. Cu
inimă zdrobită şi umilinţă mergi către duhovnic şi mărturiseşte-te. Mergând la
duhovnic, să nu duci, ca Iuda, vorbe şi bani, ci, ca Petru, fapte şi lacrimi.
Spovedania să fie întâi fără ruşine şi în al doilea rând fără scuze şi
acuzări. Să nu facem ca Adam care zicea că Eva l-a îndemnat, aceasta a aruncat
pe şarpe şi aşa cu toţii sau osândit. Cine ascunde păcatele sale, zice duhul
prin gura lui Solomon, nu va câştiga nici un bine, ci va fi ca un netrebnic
înaintea lui Dumnezeu, căci păcatul ascuns este ca o rană ce putrezeşte şi
rămâne fără leac dacă nu o cunoaşte doctorul. Să facem ca David, care nu s-a
ruşinat, ci mărturisind Domnului păcatul zicea: ,,Am arătat fărădelegea mea
Domnului şi păcatul meu nu l-am ascuns!” (Psalmul 31).
Este dator omul care se spovedeşte să-şi amintească şi de câte ori a
păcătuit, mai ales în ceea ce priveşte păcatele grele. De pildă: ,,Câţi copii
sunt fără cununie religioasă, câte avorturi, când ai păcătuit, în posturi sau
sărbători; păcatele sunt unele mai grele şi altele mai uşoare. Cel care
păcătuieşte cu femeia nemăritată face desfrânare, iar cel ce păcătuieşte cu
femeie măritată, face păcatul preacurviei. Trebuie să spui în ce loc ai făcut
păcatul, în ascuns sau la arătare; pentru că toate acestea îngreunează sau
micşorează păcatul.
Iată un exemplu de păcat: am furat, părinte. Una este însă a fura un ou
şi alta este a fura un bou, cum spune vorba bătrânească. Una este a fura de la
bogat şi din cauza lipsei tale şi alta este a fura de la văduvă, de la orfani,
lăsându-i cu lacrimile pe obraz. În ce priveşte acest păcat, trebuie precizat
un lucru: nu ai iertare de te-ai spovedit la toţi arhiereii până nu dai înapoi
în vreun chip oarecare ceea ce ai furat. Chiar dacă nu mai trăiesc persoanele
acelea, să le dai la săraci, la văduve, la orfani, la necăjiţi.
Un alt exemplu: părinte, am minţit. Dar şi minciuna îmbracă mai multe
aspecte: de pildă când, un beţiv ţi-a cerut bani pentru băutură şi cunoşti
acest lucru, mai bine este să spui că nu ai, căci nu faci un păcat. Dar în nici
un caz să nu te faci martor mincinos, să nu bagi pe cineva la închisoare, să nu
spui minciuni despre o familie, să nu vorbeşti pe cineva de rău şi aşa mai
departe, căci acestea sunt păcate care apasă sufletul şi nu vei scăpa de osânda
lui Dumnezeu dacă nu le spovedeşti cum trebuie. La ieşirea sufletului va fi vai
şi amar, că de aceea trag unii câte o săptămână ca boii la jug şi nu le iese
sufletul din cauza acestor păcate grele, minciuni, pârâciuni, răutăţi. Adevărul
trebuie să iasă la iveală din toate păcatele, acestea trebuie să le ştie
duhovnicul, nu vorbe goale cu care să-l oboseşti în zadar. Persoana care vrea
să se spovedească să o facă cu smerenie, să-şi cunoască păcatul, să se aşeze în
genunchi înaintea duhovnicului pe care l-a ales şi, cu capul plecat, să facă
mărturisire completă. Este bine să căutaţi duhovnici iscusiţi, că şi aceştia
sunt ca doctorii, unii mai cunoscători, alţii mai puţin cunoscători, iar alţii
fac pe cunoscătorii şi dau un tratament greşit.
Mulţi creştini m-au întrebat dacă e bine sau nu să schimbe duhovnicul.
Ascultaţi cu luare aminte, ca să nu vă mai încurcaţi în această problemă.
Într-adevăr, nu este bine să se schimbe duhovnicul, ci e bine să ştie un preot
duhovnic toate păcatele tale. Dacă schimbi duhovnicul că nu ţi-a împlinit voile
tale, adică te-a oprit de la împărtăşit, sau spui unele păcate la unul şi
altele la altul, cu gând să te dezlege la împărtăşit, e o mare greşeală.
Se admite schimbarea duhovnicului atunci când nu ai fost mulţumit, că nu
ţi-a dat canon, sau nu te-a ascultat cu răbdare ca să-i spui toate păcatele.
Tot aşa să fugi de preotul care a fost caterisit sau, şi mai grav, să fugi de
preotul care are diferite obiceiuri rele, îndrăznind la glume necuviincioase,
dovedind astfel că este un om neserios şi fără frică de Dumnezeu. E bine să te
depărtezi şi să atenţionezi şi pe alţii spre a nu cădea în astfel de ispite.
Fiecare să-şi cerceteze conştiinţa sa şi să se apropie cu curaj, cu
credinţă tare de scaunul de spovedanie, cu hârtiuţa cu păcatele scrise,
începând cu cele mai grele. Mărturisirea să fie făcută cu smerenie, cu lacrimi
dacă se poate. Iată care este spovedania cea adevărată.
Întâi, caută să te împaci cu toţi cei pe care i-ai supărat sau ai vreo
supărare din partea lor.
Al doilea: cercetează-ţi păcatele prin rugăciune şi pregăteşte-te să le
pui pe hârtie.
Al treilea: caută duhovnic care să ştie vindeca rănile păcatelor;
duhovnicul trebuie să vindece pe cel bolnav, nu să-l omoare, să rânduiască
canon după starea materială a persoanelor, după funcţia pe care o îndeplinesc,
după păcatele lor. Celui bogat să-i dea milostenii, celui sărac metanii, celui
sănătos şi voinic post, celui slab şi neputincios rugăciuni.
Al patrulea: mărturiseşte după hârtiuţă cu smerenie păcatele sub
epitrahil, fără să spui vorbe fără rost.
Al cincilea: mai înainte de a începe să citeşti păcatele, zi aceste
cuvinte cu lacrimi:
,,Mărturisesc înaintea lui Dumnezeu, a Maicii Domnului şi a tuturor
sfinţilor, înaintea sfinţiei voastre, cinstite părinte, că am păcătuit cu
mintea, cu gândul, cu ochii, cu urechile, cu picioarele, cu mâinile şi cu toate
simţurile mele trupeşti şi sufleteşti, noaptea şi ziua de faţă şi în ascuns,
împotriva cerului şi a pământului, împotriva aproapelui, am făcut cu voie şi
fără de voie – şi începi astfel să-ţi citeşti păcatele după hârtie.”
După ce v-aţi spovedit, aveţi grijă să împliniţi canonul şi să-l primiţi
cu dragoste şi bucurie, nu cu neplăcere şi silă. Nimeni să nu se întristeze
dacă este oprit de la Sfânta Taină pentru o vreme, crezând că nu se mântuieşte.
Dacă se află sub canon şi-l apucă astfel moartea, dar n-a mai săvârşit păcate
de moarte, mila lui Dumnezeu îl primeşte şi se mântuieşte. Păcatul, odată
mărturisit, a fost iertat de Dumnezeu prin gura preotului care zice:
,,Să te ierte pe tine, fiule sau fiică duhovnicească, Dumnezeu de toate
păcatele şi fărădelegile tale.” Să ţinem seama că această taină este atât de
importantă pentru că ţine al doilea loc după botez. Cel care se spovedeşte cum
trebuie este ca şi când s-a botezat din nou. Dacă nu te păzeşti de păcatele de
moarte, de cele strigătoare la cer, sau împotriva Duhului Sfânt, te asemeni cu
un pom care-şi dezbracă haina cea frumoasă şi o aruncă la gunoi. Cei care fac
cu ştiinţă păcate mari ca: preacurvia, desfrânarea, avorturile, mergerea la
vrăjitoare, cei ce se leapădă de ortodoxie şi se fac sectanţi, se leapădă de
Dumnezeu şi alte păcate asemănătoare să se aştepte că le va veni pedeapsă
dumnezeiască în vreun chip oarecare încă în lumea aceasta, chiar dacă va fi mai
târziu: adică boli grele, suferinţe, pagube, închisoare, moarte.
Aceştia să-i mulţumească lui Dumnezeu că nu i-a lepădat, ci vrea să-i
cureţe prin suferinţă ca să fie buni pentru grădinile raiului celui curat. Căci
pe cei pe care nu îi ceartă Domnul pe aici, îi păstrează ca pe nişte uscături
pentru focul veşnic al iadului. De aceea e bine să frecăm mereu rugina
păcatelor de pe cazanul sufletului şi al trupului nostru prin pocăinţă, fraţi creştini.
Să frecăm până se ia toată rugina, căci omul, când păcătuieşte, rugineşte,
cocleşte şi într-un astfel de vas nu se poate pune ceva curat.
Nu se poate împărtăşi cu Trupul şi Sângele Scumpului nostru Iisus
Hristos nici un om dacă nu a făcut pocăinţă adevărată, adică post, rugăciuni,
metanii, osteneli, diferite fapte bune, chiar ajunări - unii care pot. Să fugim
ca de foc de toate păcatele mari şi mici de care aţi auzit, cu riscul de a
primi moartea ca sfinţii mucenici, căci numai aşa vom dovedi şi noi că-L iubim
pe Dumnezeu, păzindu-ne cât mai curaţi şi împlinind sfintele Lui porunci .
Labels:
Predici
Sunt pe internet , pentru Slava Lui Hristos si lucrez la Via Domnului ..Iubesc Ortodoxia ,,Credinta adevărată!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Arhivă blog
-
►
2012
(135)
- ► septembrie (9)
-
►
2014
(212)
- ► septembrie (21)
-
►
2017
(172)
- ► septembrie (16)
-
►
2018
(178)
- ► septembrie (15)
-
►
2020
(323)
- ► septembrie (9)
-
►
2021
(234)
- ► septembrie (9)
-
►
2022
(277)
- ► septembrie (32)
-
►
2023
(253)
- ► septembrie (22)
Lista mea de bloguri
"Celui sarac ii lipsesc multe,celui lacom ii lipsesc toate."(Seneca)
Postări populare
-
Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scr...
-
Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scr...
-
Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scr...
-
Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scr...
-
Pentru aceasta trebuie sa fii pregatit, adica spovedit de pacate. In timpul celor 9 zile, daca esti femeie nu trebuie sa ai ciclu. Daca i...
-
Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scr...
-
Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scr...
-
Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scr...
-
Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scr...
-
Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scr...