Ai păcătuit? Nu-ţi cer nimic altceva decât aceasta: intră în biserică şi spune-i cu pocăinţă lui Dumnezeu: "Am păcătuit".
citat din Sfântul Ioan Gură de Aur
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
citat din Sfântul Ioan Gură de Aur
Simbolul Credinţei sau Crezul este înfăţişarea pe scurt a
învăţăturii pe care creştinul
trebuie s-o creadă şi s-o mărturisească.
..........................................................................................................................
Cum se numeşte
acest Simbol de Credinţă?
Simbolul de Credinţă se numeşte Niceo-Constantinopolitan, sau
de la Niceea şi Constantinopol.
Cine a alcătuit
acest Simbol de Credinţă,
unde şi de ce?
Acest Simbol de
Credinţă a fost alcătuit de primele două
Sinoade ecumenice:
cel de la Niceea, în anul 325 şi
cel de la
Constantinopol în
anul 381. Cel dintâi, prin cei 318 Sfinţi Părinţi câţi
au luat parte la el,
a statornicit primele şapte articole, care se ocupă cu
învăţătura despre Dumnezeu-Tatăl şi despre Dumnezeu Fiul şi
erau
îndreptate mai ales împotriva
rătăcirii ereticului Arie şi a
partizanilor
lui, care susţineau lucruri defăimătoare şi umilitoare despre Fiul lui
Dumnezeu. Al doilea
Sinod ecumenic, prin cei 150 de Sfinţi Părinţi a
statornicit ultimele
cinci articole, care se ocupă cu învătătura despre
Dumnezeu-Sfântul Duh,
Sfânta Biserică, Sfintele Taine, învierea
morţilor şi viaţa veşnică; aceste din urmă cinci articole erau
îndreptate
mai ales împotriva
ereticului Maceodonie şi partizanilor lui, care
susţineau lucruri batjocoritoare despre Sfântul Duh. Simbolul de
Credinţa Niceo-Constantinopolitan a fost recunoscut, întărit şi
recomandat ca cea mai
înaltă autoritate şi normă de credinţă în
Biserică, de toate Sinoadele ecumenice următoare.
Înaintea Simbolului de Credinţa
Niceo-
Constantinopolitan
au mai fost alte simboluri de Credinţă?
Aproape fiecare
Biserică din oraşele mari îşi avea Simbolul ei
de Credinţa, fiindcă Bisericile nu se puteau lipsi de Simbolul
Credinţei, care era Catehismul lor, trebuitor pentru lucrarea misionară,
înlăuntru şi în afară. Nu se puteau închipui candidaţi la
Botez fără să
ştie
pe de rost Simbolul Credinţei.
Se cunosc: Simbolul de Credinţă
Apostolic
sau roman, Simbolul de Credinţă al
Bisericii din Neo-
Cezareea
Pontului, Simbolul de Credinţă al Bisericii
din Cezareea
Palestinei,
Simbolul de Credinţă al Bisericii din
Alexandria şi
altele. Aceste
Simboluri de Credinţă se deosebeau puţin
între ele, după
cum aveau să apere credinţa Bisericii respective de o greşală sau alta,
a ereziilor; dar ele
erau identice în privinţa ideilor principale pe care le
susţineau despre Sfânta Treime, despre planul de mântuire, despre
Biserica şi Taine. Sinoadele ecumenice din anii 325 şi 381, au,
contopit aceste
simboluri de credinţă locale, le-au întregit şi
desăvârşit, făcând din toate unul singur, pe care l-au dăruit Bisericii
creştine, comoară preţioasă pentru totdeauna.
Câte articole are Simbolul de Credinţă?
Are 12 articole:
1. Cred
întru unul Dumnezeu, Tatăl Atotţiitorul, Făcătorul
cerului şi al pământului, văzutelor tuturor şi
nevăzutelor.
2. Şi întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu.,, Unul
Născut, carele din Tatăl
s.-a născut mai înainte de toţi
vecii. Lumină
din lumină, Dumnezeu adevărat
din Dumnezeu adevărat născut, nu
făcut, cel ce este de o fiinţă cu Tatăl, prin carele toate s-au făcut.
3. Carele
pentru noi, oamenii, şi pentru a noastră mântuire: S-a
pogorât din ceruri şi s-a întrupat de la Duhul Sfânt şi
din Maria
Fecioara şi s-a făcut om.
4. Şi s-a răstignit pentru noi în zilele lui Pilat din Ponţ a pătimit
şi
s-a îngropat.
5. şi a înviat a treia zi, după Scripturi.
6. Şi s-a înălţat la ceruri şi şade de-a dreapta Tatălui..
7. Şi iarăşi va să vină cu slavă, să judece viii şi morţii, a căruia
împărăţie nu va avea sfârşit.
8. Şi întru Duhul Sfânt, Domnul de viaţă făcătorul, carele din
Tatăl purcede, cela ce împreună cu Tatăl şi cu Fiul este închinat şi
mărit, care a grăit
prin prooroci.
9. Şi întru una, Sfântă,
sobornicească şi Apostolească Biserică.
10. Mărturisesc un Botez, întru iertarea păcatelor.
11. Aştept învierea morţilor.
12. Şi viaţa veacului, ce va să fie. Amin.
Câte părţi cuprinde Simbolul Credinţei?
Simbolul Credinţei cuprinde patru părţi:
1. Despre Sfânta
Treime (art. I-VIII)
2. Despre Biserică (art. IX)
3. Despre Sfintele Taine
(art. X)
4. Despre viaţa viitoare (art. XI-XII)
81. Care este
articolul I din SimbolulCredinţei?
Articolul I este: «Cred
întru unul Dumnezeu, Tatăl,
atotţiitorul, făcătorul cerului şi al
pământului, văzutelor
tuturor şi
nevăzutelor».
Care este articolul I din Simbolul Credinţei?
Articolul I este: «Cred
întru unul Dumnezeu, Tatăl
atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al
pământului, văzutelor
tuturor
şi nevăzutelor».
Ce înseamnă cuvântul
«cred»?
Cuvântul «cred»
înseamnă că primesc şi mărturisesc ceea ce
învaţă Biserica despre Dumnezeu. El are acelaşi sens ca şi cuvântul
«credinţă». Să vedem ce înseamnă «credinţa»? Există o credinţă, pe
care se bazează legăturile dintre oameni şi
există o credinţă care
întreţine legătura omului cu Dumnezeu. Între ele e o înrudire, dar şi o
deosebire. Credinţa pe care o are un om în ceea ce-i spune alt om, e o
încredere, careţi poate găsi întărirea în dovedirea sau arătarea
văzută a
lucrului care a fost
susţinut de unul şi
crezut de altul. Credinţa în
Dumnezeu nu-şi poate găsi în viaţa pământească o astfel de întărire,
prin dovedire sau arătare văzută. Dar are şi ea o întărire printr-un fel
de arătare tainică, nevăzută, în fata ochilor sufletului. Deci, credinţa în
Dumnezeu e primirea de
către noi că adevărate, pe baza de încredere
în Dumnezeu şi pe baza unei vederi sufleteşti,
a tuturor adevarurilor
pe care le avem prin
Descoperirea mai presus de fire, în vederea
mântuirii noastre.
Sfântul Apostol Pavel ne spune despre credinţa că
«este
adeverirea celor nădăjduite, dovedirea lucrurilor celor
nevăzute» (Evrei 11:1). După Teodoret al Cirului, credinţa
creştină
este învoirea liberă a sufletului, vederea sufletească a unui lucru
nevăzut, statornicia în ceea ce este adevărat, înţelegerea celor nevăzute
potrivit firii.
Care sunt scopurile credinţei?
Aceste scopuri sunt:
1. Înţelegerea tainelor care depăşesc
puterile minţii.
2. Ridicarea
sufletului până la Dumnezeu, cu care unindu-ne, să
ne putem mântui.
Este vreo legătură între credinţă în
lucrurile
descoperite
şi cunoaşterea lor?
Sfântul Chiril al
Alexandriei leagă credinţa de cunoaşterea
lucrurilor credinţei prin textul din Ioan: «Şi noi am crezut şi am
cunoscut
că Tu eşti
Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui viu» (Ioan
6:69). Credinţa este înaintea cunoaşterii,
după cuvântul proorocului:
«Dacă nu veţi crede, nici nu veţi înţelege» (Isaia
7:9). Prin dreapta
credinţă se clădeşte cunoaşterea şi tot prin credinţa ne
ridicăm «la
măsura vârstei» (Efeseni 4:13) în
Hristos, şi la starea desăvârşită şi
duhovnicească. La cunoaştere se ridică omul înaintat în credinţa şi
viaţa duhovnicească,
încă de aici, de pe pământ,
dar desăvârşită
cunoaştere se dobândeşte
numai în viaţa viitoare.
De ce în articolul I din Simbolul Credinţei, numim pe
De ce în articolul I din Simbolul Credinţei, numim pe
Dumnezeu
Tatăl, Atotţiitorul, Făcătorul cerului şi al
pământului, văzutelor
tuturor şi nevăzutelor?
Pentru că Dumnezeu a făcut cerul şi pământul şi tot ce există,
cum ne spune Sfânta
Scriptură: «La început a făcut Dumnezeu cerul
şi pământul» (Facere 1:1). Psalmistul
îl laudă pentru puterea
atotţiitoare: «În mâna Lui sunt marginile pământutui şi înălţimile
munţilor ale lui sunt. Că a Lui
este marea Şi El a făcut-o şi uscatul
mâinile
Lui l-au zidit» (Psalm 44:4-5).
Dumnezeu a făcut totul din nimic. La creaţie
iau parte toate cele
trei persoane ale
Sfinte Treimi. Despre participarea Cuvântului la
facerea lumii, ne mărturiseşte Sfântul Apostol Pavel, zicând: «Că
întru
Dânsul (Fiul) s-au zidit toate cele din ceruri şi cele de pe
pământ, cele văzute şi cele nevăzute»
(Coloseni 1:16). Despre
părtăşia Duhului mărturisesc cuvintele Sfintei Scripturi: «Şi Duhul lui
Dumnezeu
se purta pe deasupra apei» (Facerea 1:2). Dumnezeu
a
făcut lumea în timp, după o anumită ordine, cu scopul de a fi fericită şi
de a slăvi pe Dumnezeu.
Ce se înţelege prin cuvântul
«nevăzutelor»?
Prin aceste cuvinte
se înţelege lumea nevăzută, adică Îngerii, cum ne
explică Sfântul Apostol Pavel, care, după citatul de mai sus, din
Epistola către Coloseni adaugă: «Ori
scaunele, ori domniile, ori
începătoriile, ori stăpânirile:
toate printr-însul şi pentru Dansul
s-au
zidit» (Coloseni 1:16). Aceste
nume arată cetele de îngeri, după
cum vom vedea mai
departe.
Care a fost făcută mai întâi lumea văzută
sau
lumea nevăzută?
Atât Sfânta Scriptură cât şi Sfânta Tradiţie ne
învaţă că lumea
nevăzută, lumea îngerilor, a fost făcută mai întâi, Domnul însuşi
spune
lui Iov: «Când
s-au făcut stelele, lăudatu-m-au
cu glas mare toţi
îngerii
mei» (Iov 38:7). «Îngerii au fost făcuţi cei dintâi» - zice
Păstorul lui Herma. Prin cuvântul «cerul»
din primul verset al cărţii
Facerii: «La
început a făcut Dumnezeu cerul şi pământul», se
înţelege lumea nevăzută a cerului, adică îngerii.
PREOT IOAN