Ai păcătuit? Nu-ţi cer nimic altceva decât aceasta: intră în biserică şi spune-i cu pocăinţă lui Dumnezeu: "Am păcătuit".
citat din Sfântul Ioan Gură de Aur
VIDEO
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Simbolul Credin ţ ei sau Crezul este înf ăţ i ş area pe scurt a
înv ăţă turii pe care cre ş tinul
trebuie s-o cread ă ş i s-o m ă rturiseasc ă .
..........................................................................................................................
Cum se nume ş te
acest Simbol de Credin ţă ?
Simbolul de Credin ţă se nume ş te Niceo-Constantinopolitan, sau
de la Niceea ş i Constantinopol.
Cine a alc ă tuit
acest Simbol de Credin ţă ,
unde ş i de ce?
Acest Simbol de
Credin ţă a fost alc ă tuit de primele dou ă
Sinoade ecumenice:
cel de la Niceea, în anul 325 ş i
cel de la
Constantinopol în
anul 381. Cel dintâi, prin cei 318 Sfin ţ i P ă rin ţ i câ ţ i
au luat parte la el,
a statornicit primele ş apte articole, care se ocup ă cu
înv ăţă tura despre Dumnezeu-Tat ă l ş i despre Dumnezeu Fiul ş i
erau
îndreptate mai ales împotriva
r ă t ă cirii ereticului Arie ş i a
partizanilor
lui, care sus ţ ineau lucruri def ă im ă toare ş i umilitoare despre Fiul lui
Dumnezeu. Al doilea
Sinod ecumenic, prin cei 150 de Sfin ţ i P ă rin ţ i a
statornicit ultimele
cinci articole, care se ocup ă cu înv ă t ă tura despre
Dumnezeu-Sfântul Duh,
Sfânta Biseric ă , Sfintele Taine, învierea
mor ţ ilor ş i via ţ a ve ş nic ă ; aceste din urm ă cinci articole erau
îndreptate
mai ales împotriva
ereticului Maceodonie ş i partizanilor lui, care
sus ţ ineau lucruri batjocoritoare despre Sfântul Duh. Simbolul de
Credin ţ a Niceo-Constantinopolitan a fost recunoscut, înt ă rit ş i
recomandat ca cea mai
înalt ă autoritate ş i norm ă de credin ţă în
Biseric ă , de toate Sinoadele ecumenice urm ă toare.
Înaintea Simbolului de Credin ţ a
Niceo-
Constantinopolitan
au mai fost alte simboluri de Credin ţă ?
Aproape fiecare
Biseric ă din ora ş ele mari î ş i avea Simbolul ei
de Credin ţ a, fiindc ă Bisericile nu se puteau lipsi de Simbolul
Credin ţ ei, care era Catehismul lor, trebuitor pentru lucrarea misionar ă ,
înl ă untru ş i în afar ă . Nu se puteau închipui candida ţ i la
Botez f ă r ă s ă
ş tie
pe de rost Simbolul Credin ţ ei.
Se cunosc: Simbolul de Credin ţă
Apostolic
sau roman, Simbolul de Credin ţă al
Bisericii din Neo-
Cezareea
Pontului, Simbolul de Credin ţă al Bisericii
din Cezareea
Palestinei,
Simbolul de Credin ţă al Bisericii din
Alexandria ş i
altele. Aceste
Simboluri de Credin ţă se deosebeau pu ţ in
între ele, dup ă
cum aveau s ă apere credin ţ a Bisericii respective de o gre ş al ă sau alta,
a ereziilor; dar ele
erau identice în privin ţ a ideilor principale pe care le
sus ţ ineau despre Sfânta Treime, despre planul de mântuire, despre
Biserica ş i Taine. Sinoadele ecumenice din anii 325 ş i 381, au,
contopit aceste
simboluri de credin ţă locale, le-au întregit ş i
des ă vâr ş it, f ă când din toate unul singur, pe care l-au d ă ruit Bisericii
cre ş tine, comoar ă pre ţ ioas ă pentru totdeauna.
Câte articole are Simbolul de Credin ţă ?
Are 12 articole:
1. Cred
întru unul Dumnezeu, Tat ă l Atot ţ iitorul, F ă c ă torul
cerului ş i al p ă mântului, v ă zutelor tuturor ş i
nev ă zutelor.
2. Ş i întru unul Domn Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu.,, Unul
N ă scut, carele din Tat ă l
s.-a n ă scut mai înainte de to ţ i
vecii. Lumin ă
din lumin ă , Dumnezeu adev ă rat
din Dumnezeu adev ă rat n ă scut, nu
f ă cut, cel ce este de o fiin ţă cu Tat ă l, prin carele toate s-au f ă cut.
3. Carele
pentru noi, oamenii, ş i pentru a noastr ă mântuire: S-a
pogorât din ceruri ş i s-a întrupat de la Duhul Sfânt ş i
din Maria
Fecioara ş i s-a f ă cut om.
4. Ş i s-a r ă stignit pentru noi în zilele lui Pilat din Pon ţ a p ă timit
ş i
s-a îngropat.
5. ş i a înviat a treia zi, dup ă Scripturi.
6. Ş i s-a în ă l ţ at la ceruri ş i ş ade de-a dreapta Tat ă lui..
7. Ş i iar ăş i va s ă vin ă cu slav ă , s ă judece viii ş i mor ţ ii, a c ă ruia
împ ă r ăţ ie nu va avea sfâr ş it.
8. Ş i întru Duhul Sfânt, Domnul de via ţă f ă c ă torul, carele din
Tat ă l purcede, cela ce împreun ă cu Tat ă l ş i cu Fiul este închinat ş i
m ă rit, care a gr ă it
prin prooroci.
9. Ş i întru una, Sfânt ă ,
soborniceasc ă ş i Apostoleasc ă Biseric ă .
10. M ă rturisesc un Botez, întru iertarea p ă catelor.
11. A ş tept învierea mor ţ ilor.
12. Ş i via ţ a veacului, ce va s ă fie. Amin.
Câte p ă r ţ i cuprinde Simbolul Credin ţ ei?
Simbolul Credin ţ ei cuprinde patru p ă r ţ i:
1. Despre Sfânta
Treime (art. I-VIII)
2. Despre Biseric ă (art. IX)
3. Despre Sfintele Taine
(art. X)
4. Despre via ţ a viitoare (art. XI-XII)
81. Care este
articolul I din SimbolulCredin ţ ei?
Articolul I este: «Cred
întru unul Dumnezeu, Tat ă l,
atot ţ iitorul, f ă c ă torul cerului ş i al
p ă mântului, v ă zutelor
tuturor ş i
nev ă zutelor».
Care este articolul I din Simbolul Credin ţ ei?
Articolul I este: «Cred
întru unul Dumnezeu, Tat ă l
atot ţ iitorul, F ă c ă torul cerului ş i al
p ă mântului, v ă zutelor
tuturor
ş i nev ă zutelor».
Ce înseamn ă cuvântul
«cred»?
Cuvântul «cred»
înseamn ă c ă primesc ş i m ă rturisesc ceea ce
înva ţă Biserica despre Dumnezeu. El are acela ş i sens ca ş i cuvântul
«credin ţă ». S ă vedem ce înseamn ă «credin ţ a» ? Exist ă o credin ţă , pe
care se bazeaz ă leg ă turile dintre oameni ş i
exist ă o credin ţă care
între ţ ine leg ă tura omului cu Dumnezeu. Între ele e o înrudire, dar ş i o
deosebire. Credin ţ a pe care o are un om în ceea ce-i spune alt om, e o
încredere, care ţ i poate g ă si înt ă rirea în dovedirea sau ar ă tarea
v ă zut ă a
lucrului care a fost
sus ţ inut de unul ş i
crezut de altul. Credin ţ a în
Dumnezeu nu- ş i poate g ă si în via ţ a p ă mânteasc ă o astfel de înt ă rire,
prin dovedire sau ar ă tare v ă zut ă . Dar are ş i ea o înt ă rire printr-un fel
de ar ă tare tainic ă , nev ă zut ă , în fata ochilor sufletului. Deci, credin ţ a în
Dumnezeu e primirea de
c ă tre noi c ă adev ă rate, pe baza de încredere
în Dumnezeu ş i pe baza unei vederi suflete ş ti,
a tuturor adevarurilor
pe care le avem prin
Descoperirea mai presus de fire, în vederea
mântuirii noastre.
Sfântul Apostol Pavel ne spune despre credin ţ a c ă
«este
adeverirea celor n ă d ă jduite, dovedirea lucrurilor celor
nev ă zute» (Evrei 11:1) . Dup ă Teodoret al Cirului, credin ţ a
cre ş tin ă
este învoirea liber ă a sufletului, vederea sufleteasc ă a unui lucru
nev ă zut, statornicia în ceea ce este adev ă rat, în ţ elegerea celor nev ă zute
potrivit firii.
Care sunt scopurile credin ţ ei?
Aceste scopuri sunt:
1. În ţ elegerea tainelor care dep ăş esc
puterile min ţ ii.
2. Ridicarea
sufletului pân ă la Dumnezeu, cu care unindu-ne, s ă
ne putem mântui.
Este vreo leg ă tur ă între credin ţă în
lucrurile
descoperite
ş i cunoa ş terea lor?
Sfântul Chiril al
Alexandriei leag ă credin ţ a de cunoa ş terea
lucrurilor credin ţ ei prin textul din Ioan: « Ş i noi am crezut ş i am
cunoscut
c ă Tu e ş ti
Hristosul, Fiul lui Dumnezeu celui viu» (Ioan
6:69) . Credin ţ a este înaintea cunoa ş terii,
dup ă cuvântul proorocului:
«Dac ă nu ve ţ i crede, nici nu ve ţ i în ţ elege» (Isaia
7:9) . Prin dreapta
credin ţă se cl ă de ş te cunoa ş terea ş i tot prin credin ţ a ne
ridic ă m «la
m ă sura vârstei» (Efeseni 4:13) în
Hristos, ş i la starea des ă vâr ş it ă ş i
duhovniceasc ă . La cunoa ş tere se ridic ă omul înaintat în credin ţ a ş i
via ţ a duhovniceasc ă ,
înc ă de aici, de pe p ă mânt,
dar des ă vâr ş it ă
cunoa ş tere se dobânde ş te
numai în via ţ a viitoare.
De ce în articolul I din Simbolul Credin ţ ei, numim pe
Dumnezeu
Tat ă l, Atot ţ iitorul, F ă c ă torul cerului ş i al
p ă mântului, v ă zutelor
tuturor ş i nev ă zutelor?
Pentru c ă Dumnezeu a f ă cut cerul ş i p ă mântul ş i tot ce exist ă ,
cum ne spune Sfânta
Scriptur ă : «La început a f ă cut Dumnezeu cerul
ş i p ă mântul» (Facere 1:1) . Psalmistul
îl laud ă pentru puterea
atot ţ iitoare: «În mâna Lui sunt marginile p ă mântutui ş i în ă l ţ imile
mun ţ ilor ale lui sunt. C ă a Lui
este marea Ş i El a f ă cut-o ş i uscatul
mâinile
Lui l-au zidit» (Psalm 44:4-5) .
Dumnezeu a f ă cut totul din nimic. La crea ţ ie
iau parte toate cele
trei persoane ale
Sfinte Treimi. Despre participarea Cuvântului la
facerea lumii, ne m ă rturise ş te Sfântul Apostol Pavel, zicând: «C ă
întru
Dânsul (Fiul) s-au zidit toate cele din ceruri ş i cele de pe
p ă mânt, cele v ă zute ş i cele nev ă zute»
(Coloseni 1:16) . Despre
p ă rt ăş ia Duhului m ă rturisesc cuvintele Sfintei Scripturi: « Ş i Duhul lui
Dumnezeu
se purta pe deasupra apei» (Facerea 1:2) . Dumnezeu
a
f ă cut lumea în timp, dup ă o anumit ă ordine, cu scopul de a fi fericit ă ş i
de a sl ă vi pe Dumnezeu.
Ce se în ţ elege prin cuvântul
«nev ă zutelor»?
Prin aceste cuvinte
se în ţ elege lumea nev ă zut ă , adic ă Îngerii, cum ne
explic ă Sfântul Apostol Pavel, care, dup ă citatul de mai sus, din
Epistola c ă tre Coloseni adaug ă : «Ori
scaunele, ori domniile, ori
încep ă toriile, ori st ă pânirile:
toate printr-însul ş i pentru Dansul
s-au
zidit» (Coloseni 1:16) . Aceste
nume arat ă cetele de îngeri, dup ă
cum vom vedea mai
departe.
Care a fost f ă cut ă mai întâi lumea v ă zut ă
sau
lumea nev ă zut ă ?
Atât Sfânta Scriptur ă cât ş i Sfânta Tradi ţ ie ne
înva ţă c ă lumea
nev ă zut ă , lumea îngerilor, a fost f ă cut ă mai întâi, Domnul însu ş i
spune
lui Iov: «Când
s-au f ă cut stelele, l ă udatu-m-au
cu glas mare to ţ i
îngerii
mei» (Iov 38:7) . «Îngerii au fost f ă cu ţ i cei dintâi» - zice
P ă storul lui Herma . Prin cuvântul «cerul»
din primul verset al c ă r ţ ii
Facerii: «La
început a f ă cut Dumnezeu cerul ş i p ă mântul», se
în ţ elege lumea nev ă zut ă a cerului, adic ă îngerii.
PREOT IOAN