Pagini

miercuri, 9 octombrie 2024

De aceea ascultaţi, păstori, cuvântul Domnului.

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".



Precum este adevărat că Eu sunt viu, zice Domnul Dumnezeu, tot aşa este de adevărat că voi face dreptate; pentru că oile Mele au fost lăsate pradă şi fără păstor, oile Mele au ajuns mâncarea tuturor fiarelor câmpului, iar păstorii Mei n-au purtat grijă de oile Mele, ci păstorii s-au păscut pe ei înşişi şi oile Mele nu le-au păscut.
De aceea ascultaţi, păstori, cuvântul Domnului.
Asa zice Domnul Dumnezeu: Iată Eu vin la păstori; le voi cere înapoi oile Mele din mâna lor şi îi voi împiedica să nu mai pască oile Mele şi nu se vor mai paşte păstorii pe ei înşişi şi voi smulge oile Mele din gura lor şi ele nu vor mai fi pentru ei o pradă de sfâşiat.
Căci aşa zice Domnul Dumnezeu: Iată Eu Însumi voi purta grijă de oile Mele şi le voi cerceta.

Iezechiel/8-11
http://www.bibliaortodoxa.ro/

ESTE CORECT SA TRECEM PRIN SF ALTAR LA SFINTIREA UNEI BISERICI?

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".



Canoanele Bisericesti interizic atat femeilor cat si barbatilor de a intra in Sf.Altar.

Canonul 69 de a Sinodul VI Ecumenic, spune: “Sa nu fie ingaduit vreunuia din toti cei ce fac parte dintre laici sa intre inauntru sfintului Altar in nici un chip, nu este oprita de la acest lucru stapanirea imparateasca, atunci cand dupa oarecar predanie foarte veche, ar voi sa aducea daruri Creatorului”, deci, canonul opreste de a intra in Sf.Altar pe toti laicii fie barbati fie femei si copii, facand exceptie imparatul. Care este considerat unsul lui Dumnezeu.
Canonul 19 de la Laodiceea spune: “....numai celor ierositi le este iertat sa intre in Altar si sa se cuminice”, adica, numai cei ce sunt hirotoniti li se ingaduie sa intre in Altar penrtu a se impartasi.
Canonul 44 Laodceea, interzice femeilor in mod special de a intra in Sf,Altar: “Nu se cuvine ca femeile sa intre in Altar.”
Canonul 15 a Sf.Nechifor Marturisitorul , spune: “Se cuvine calugaritelor a intra in sf.Altar si sa aprida lumanari si candele, sa-l curete si sa-l mature” . La manastirele de maici, episcopul da binecuvintare in baza acestui canon la o maicuta care este randuita pe post de eclesiarh de a intra in Sf.Altar si de a face curatenie si griji Altarul. Maicile primesc tunderea in monahism care are valoare de hirotesie.Este mare diferenta intr-o femeie simpla si monahie. Credca am lamurit si pe cei au intrebat cum de li se da voie maicilor sa intre in Sf Altar.
Credca va dati seama singuri citind aceste canoane ca nu este bine ceea ce facem la sfintiri de biserici, calcand canoanele, evlavia cu care particepam nu ne ajuta in felul acesta. Atunci cand diavolul are ceva de castigat din credinta noastra, din evlavia noastra , din ravna noastra, ne inmulteste cedinta, rivna, evlavia atat de mult ducandu-le la extrema.Aici are de castiga pentru ca suntem calcatori de canone si stricatori de randuieli bisericesti. Se savarseste pacatul, stim ca pacatul intineaza si intinam altarul care in ziua aceea a fost sfintit.
Daca doreste femeia sa intre in sf Altar poate s-o faca inainte de se sfinti biserica, nu dupa ce s-a sfintit


Acest obicei, a aparut nu demult si nu este de folos, dimpotriva ne inchinam si sarutam Sf Evanghelie in Sf Altar ca niste "neascultatori" de ceea ce porunceste cartea. Veti zice ca episcopul da voie. Nu cred, fortat...poate. Sa nu ne inselam, pentru ca episcopul da voie de ne voie. Eu am vorbit cu Inalt Prea Sfintitul candva de acest obicei daca este corect sau nu si de ce se ingaduie? Mi-a zis din cauza preotilor iar preotii din cauza credinciosilor. Ca, acolo unde preotul nu conduce turma ci turma il conduce pe el se intampla astfel de situatii si necazuri. L-am auzit pe ierarh spunand preotului: "Nu este bine, dar, faci ce vrei..., faci cum vrei..., tu stii!". Cand ierarhul a spus-o in forma aceasta, inseamna foarte mult. Inseamna ca tu ca preot stii ca in Sf Altar n-are voie sa intre nimeni inafara de preotul slujitor si cu binecuvantare omul care face curatenie si deservire la Sf Slujbe. Cu toate ca stii, vii si faci presiuni asupra episcopului sa faca pogoromant, spunandu-i "IP Sfintite, lumea cere sa intre in Sf.Altar, ce facem?". Ce trebuia sa faci! Trebuia sa inveti poporul ca este pacat calcarea canoanelor si intrarea in Sf Altar. Faptul ca episcopul ti-a spus tie ca preot "Nu este bine, dar faci ce vrei" Inseamna ca ti-a spus ca nu este bine si a lasat totul in ascultarea si in raspunderea ta de preot. Chiar daca nu te mustra, si nu zice nimic, sa stii ca te-a lasat la mustrarea lui Dumnezeu. El ce poate sa mai faca in ziua si in clipa cand toti credinciosii stau imbulzindu-se la usa altarului? Poate sa faca tulburare? Nu. Acest marea pacat il mai insoteste un altul tot la fel de mare, lacomia banilor adunati. Parca este un facut, ca cei mai multi bani la o sfintire de biserica sa se aduna din practicarea acestui obicei pacatos, ceea ce-i face pe unii preoti sa zica: "Acolo se aduna cei mai multi bani". Si pentru ca diavolul nu doarme nici el ci cauta sa aiba cat mai mult castig, mai indeamna si pe femeile necurate si scurte la minte si la constiinta, sa treaca si ele prin Sf Altar pentru ca nu se stie cand o sa mai aiba ocazia. Astfel, a castigat si preotul si credinciosii si biserica si diavolul, doar Dumnezeu le-a pierdut pe toate. Preotul banii adunati in Sf.Altar, credinciosii canoanelor, biserica in locul sfinteniei primite s-a ales cu intinarea din partea femeilor necurate si a vrajitoarelor care intotdeauna sunt prezente pentru a semana si ele rautatile si vrajile lor in locul unde trebuie sa se mantuiasca suflete, iar diavolul i-a castigat pe toti, pentru ca toti s-au facut neascultatori. Ce spuneti? Am dreptate? Mai vreti sa mai treceti prin Sf Altar? Considerati ca v-ar mai fi de folos sufletesc, potrivit celor ce vi le-am prezentat? Ma doare sufletul, cand vad si aud ca Dumnezeu este injosit prin obiceiurile noastre, cand biserica devine o marioneta si o jucarie la indemnana celor ce o desconsidera, ca preotii sunt invinovatiti pentru toate pacatele acestea.


Masa cu Evanghelia si o crucea pentru a saruta credinciosii se pune in fata sf.Altar in dreptul usilor imparatasti. Credinciosii intra pe soloee prin partea dreapta, saruta icoanele de la Catapeteasma, trec a in fata mesei si saruta Evanghelia si ies prin partea stanga.Usile diaconeste si cele imparatesti de la sf,Altar raman inchise. nu intra nimeni.
PR.IOAN




































ESTE CORECT SA SE FACA NUNTILE SIMBATA?

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".


     Nu te opreste nimeni, nu-i interzis, nu-i nici prevedere canonica si nici tipiconala sa faci nunta sambata, dar este MARE PACAT. Inaite vreme nu se pomenea sa se faca cununiile sambata seara, pentru ca se considera ca numai anumiti eretici fac nuntile sambata seara si nu trebuia sa ne asemanam lor. Ba, exista si o randuiala adevaratului crestin care punea un mare accent si o deosibita importata pe Sintei Cununii ca taina. Tinerii se spovedeau inainte. Duminica dimineata veneau la Biserica. Stateau in mijlocul bisericii imbracati in mire si mireasa de participau la Sf.Liturghie. Erau pomeniti la Sf.Liturghie cu cereri spiciale. Erau impartasiti.


Dupa apolisul Sf.Liturghii (incheierea) se da bincuvintare de incepere a tainei Sf.Cununii. Toata lumea prezenta era martora la cununia tinerilor.Dupa terminarea oficierii Sf.Cununii tinerii mergeau la locul unde se desfasura nunta insotiti de alai. Cat de frumos, cat de implinita si binecuvintata era cununia aceea. Apoi, pana seara tinerii nu mancau nimic dupa ce veneau de la biserica. Cat de placuti erau lui Dumnezeu astfel de tineri! Cat de mult ajuta Dumnezeu casnicia lor. Mare si adevarat lucru este ca in zi acea, cand incepi o noua viata, un nou drum, o noua etapa a vietii, sa ai pate de Sf.Liturghie, de Sf Impartasanie, de primirea Sf Duh prin taina Cununiei si de biecuvantarea vietii. Se da impotanta sfinteniei. Dumnezeu era mai intai in atentia noastra si pus in mijlocul tuturor problemelor noastre. Se cauta mai intai implinirea voi lui Dumnezeu ca si El sa implineasca casnicia noastra, s-o umple de daruri si binecuvintari, s-o intareasca, s-o apere de vrajmasi stiuti si nestiuti, sa ne dea un inger pazitor puternic, ca la sfirsitul vietii noastre sa multumim lui Dumnezeu pentru toate si sa ptem sa ne mantuim.

Facand nuntile sambata spuneam ca este un mare si neierat pacat. Orice motiv am avea, sa facem cununia sambata seara, nu ne indreptateste sa-L jignim sau sa-l ignoram pe Dumnezeu. Ar trebui sa ne fie frica sa facem lucrul acesta. Unii o fac din ignoranta, altii din prea putina credinta pe care o au si unii si altii il aseza pe Dumnezeu pe ultimul loc. De ce este pacat mare? O multime de pacate?
1-Pentru ca se calca una dintre porunci, porunca a IV a care spune “Adu-ti aminte de ziua Domnului si o cinsteste pe ea” . Ai deschis prilaj de a calca aceasta porunca impruna cu tine mai multa lume 200-500 de oameni, pe toti care i-ai invitat la nunta, pe toti i-ai implicat de a calca porunca. Incepand de ora 24,00 s-a intrat in ziua de duminica. Crestineste si cu frica lui Dumnezeu, ar trebui la aceasta ora sa nu mai mancam sa nu mai bem, sa nu mai dasam, sa mergem fiecare la casele noastre si sa ne odihnim ca dimineata odihniti fiind sa mergem la Sf.Biserica si sa participam la Sf Liturghie. Ori, acest lucru mai greu poti realiza. Intre orele 1 si 2 este toiul jocului, a servitului la merse, a apetitului la bautura. Acest lucru este un mare pacat pentru va trebui sa raspunzi pentru toti.

2- Toata noaptea ai fost la nunta, unde ai mancat, ai baut poate un pic mai mult, ai jucat si esti obosit. Nu poti veni odihnit de la nunta chiar daca n-ai fi facut nimic. Pentru faptul ca toata noaptea n-ai dormit te simti obosit si te indreptatesti sa dormi in timpul Sf.Liturghii. Ceea ce nu se face. Cartea spune sa ia foc si sa arda patul cu tine daca vei dormi timpul Sf.Liturhii (cat timp preotii sunt in biserica). Cat raspuns ai de dat pentru toti nuntasii, nici nu-ti iamginezi. Pe cati i-ai facut sa nu mearga la Sf.Liturghie ci sa mearga la nunta ta. Te-ai pus pe tine inaintea lui Dumnezeu, iar pe Dumnezeu l-ai dat in spatele tau. Nuntasii le fel au facut, te-au pus pe tine pe locul cel din fata,dandu-ti cinstire, iar pe Dumnezeu nu L-au bagat in seama.

3-Pe linga toate acestea cate pacate nu se fac, betia pe primul loc, vorborea de rau, clevetirea, judecata apropelui, curvia, cearta, mania, bataia si uciderea. Toate pacatele cate se fac de toate esti raspunzotor inantea lui Dumnezeu pentru ca ai inlesnit prilejul de a se face ca i-ai invitat si ai dat bautura si ca toate se fac spre diminica si duminica dimineata.

Atunci gandeste-te bine crestine cat de suparat este Dumnezeu pe tine. Ce spor si ajutor si binecuvantare mai poti avea de la Dumnezeu. Gandeste-te ca ai inceput o casnicie suparand pe Dumnezeu. Vei da vina pe preoti ca ingaduie lucrul acesta, dar dumneata de ce-ai venit in zi de sambata ca sa primesti cununia. Preotul raspundea de cununie iar dumneata raspunzi de nunta. Pentru ca se fac nuntile spre duminica dimineata este pacat, ar trebui ca preotul sa nu faca nici cununia sambata. Cine a ascultat de dispozitia bisericii si de ponrunca episcopului de a nu se face sambata cununia? Nimeni, sau prea putini. Nu veniti cu motive punand cele ale lumii (localul, muzica si serviciul) inaintea celor bisericesti si dumnezeiesti.

Pr.Ioan