Pagini

duminică, 16 iunie 2019

CINCIZECIMEA...













                                                    Atunci LEGE, acum HAR

Bucuria mea, putem spune ca Nasterea Domnului nostru Iisus Hristos reprezinta INCEPUTUL mantuirii noastre, Invierea Sa este TEMELIA credintei noastre, iar Cincizecimea (Rusaliile) este INCORONAREA pe care Duhul Sfant a savarsit-o pentru mantuirea intregii lumi.

Ceea ce este sufletul pentru trup, aceea este Duhul Sfant in trupul mistic al lui Hristos, adica in Sfanta Biserica Crestin-Ortodoxa. Duhul Sfant este Duhul Crestinilor Ortodocsi, este ,,Stalpul de foc al Bisericii lui Hristos", care ii calauzeste si-i sfinteste spre mantuire, si-L mai numim si Mangaietor, pentru ca ii mangaie pe toti cei care se lasa calauziti de El (Ioan 16:7). 

,,Cati in Hristos v-ati botezat, in Hristos v-ati si imbracat” (Galateni 3:27). 

    Imbracarea aceasta in Hristos, pecetea divina, ne-o da Duhul Sfant. Legea s-a dat poporului ales, pe muntele Sinai, la 50 de zile dupa iesirea lor din Egipt. Duhul Sfant s-a pogorat la 50 de zile dupa Invierea Mantuitorului Iisus Hristos. Atunci LEGEA, acum HARUL.

Din inimile Sfintilor Apostoli atinse de limbile ca de foc ale Duhului Sfant au curs ,,rauri de apa vie” (Ioan 8:36), la fel ca din piatra din pustie. Asadar, se cuvine sa multumim Duhului Sfant, celei de-a treia persoana a Sfintei Treimi, pentru tot ce este frumos in lume: parfumul florilor, stralucirea stelelor, murmurul izvoarelor, piscurile muntilor...

Sa-i multumim pentru intruparea Fiului Lui Dumnezeu, pentru inspiratia Sfintei Scripturi, pentru intemeierea si conducerea Bisericii Crestin-Ortodoxe, pentru cele 7 Sfinte Taine, pentru toti Sfintii, pentru biruinta Adevarului, a dreptatii si a pacii in lume. Amin si Aliluia!

                                                                                                                           Preot Ioan .

sâmbătă, 15 iunie 2019

Rugaciunea Imparate ceresc

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".

     Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul Adevarului, Cel ce pretutindenea esti si toate le plinesti, Vistierul bunatatilor si Datatorule de viata, vino si Te salasluieste intru noi, si ne curateste pe noi de toata intinaciunea, si mantuieste, Bunule, sufletele noastre. Amin

Iata rugaciunea catre Sfantul Duh cea mai raspandita in Biserica Ortodoxa. Nu se incepe nici o lucrare importanta, nici in biserica, nici in lume, inainte de a o spune.

In Biserica, ea este rugaciunea care introduce orice alta rugaciune, pentru ca orice rugaciune adevarata se face in suflarea Duhului. "Insusi Duhul vine in ajutorul slabiciunii noastre, caci noi nu stim sa ne rugam cum trebuie, ci insusi Duhul se roaga pentru noi cu suspine negraite (Rom.
8, 26). Sunt cuvinte importante pentru rugaciunea noastra intr-o lume in care numai Duhul poate sa uneasca vazutul cu nevazutul care, spune Maxim Marturisitorul, trebuie sa se simbolizeze reciproc – imagine hristica [Mistagogia 2].

Hristos exista cu adevarat in Duhul Sfant, pe care ni-L impartaseste. Trupul sau eclezial este locul de unde izbucneste sau dimpotriva se prelinge in taina, picatura cu picatura, aceasta impartasire. Daca Hristos este uns prin Duhul, va fi si trupul sau, adica Biserica, ale carei madulare, "hristificate" vor deveni, in Hristos, un neam de profeti. Daca Cincizecimea incepe in ziua pe care o descriu simbolic Faptele Apostolilor, ea nu se si sfarseste atunci, ci continua, se desfasoara sau se ascunde, intr-un elan de nestapanit catre ultim, uneori tainica, alteori vizibila, pregatind si anticipand in euharistie si in oamenii euharistici, intoarcerea tuturor la Hristos.

Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul Adevarului
Cuvantul "imparat" afirma dumnezeirea Duhului, asa cum a facut-o in anul 381 cel de-al doilea Sinod ecumenic. Duhul nu este o putere anonima, creata sau necreata, El este Dumnezeu, un "mod" unic de "subzistenta" a dumnezeirii, un tainic "ipostas" divin.

"Imparate ceresc": acest ultim cuvant desemneaza aici "Marea Dumnezeirii" din traditia siriaca. Imparatul este Cel care domneste. Duhul Tatalui, care se odihneste in Fiul, "Imparatie a Tatalui si Ungere a Fiului" spune, alaturi de multi altii, sfantul Grigorie de Nyssa [Despre rugaciunea duminicala, 3 Cf. Paul Florensky, La Colonne et le Fondement de la verité, tr. Lousanne, 1975, p. 94s ] - domneste adica slujeste comuniunea ipostasurilor divine din care, dupa traditie si in conformitate cu Scripturile, El este Cel de-al treilea. Exista Tatal, Unul, Fiul este Celalalt si depasirea oricarei opozitii se face in al Treilea, nu prin dizolvarea Celuilalt intr-Unul, cum se pare ca este cazul cel mai adesea in spiritualitatile asiatice si in gnoze, ci printr-o diferenta intreit sfanta, fara cea mai mica exterioritate.

In acelasi timp, acest Imparat vine la noi ca sa ne impartaseasca de ceresc, sa ne mangaie, sa ne daruiasca viata ca rezultat al Invierii. De aceea Hristos il numeste in Evanghelia lui Ioan, in cuvantarea de despartire, Paraclet, care se traduce "Mangaietorul", "Mijlocitorul", sau si mai bine comforter, din engleza, cel care intareste si da adevarata putere. "Celalalt Mangaietor”, spune Iisus, pentru ca sunt nedespartiti: imensa mangaiere, schimbarea vietii, forta interioara si tot ceea ce tine de Hristos, se descopera si se manifesta de-a lungul istoriei, in Duhul, in functie de cautarile, nelinistile, intentiile care o sfasie sau o inflacareaza.

Imparate ceresc, Mangaietorule: in Duhul, Dumnezeu isi transcede propria transcedenta, intr-o trans-descendenta iubitoare, daca acceptam acest termen, adica Dumnezeu se daruieste pe Sine Insusi, caci fiind cu totul inaccesibil prin natura, se face accesibil prin participare. Cum spunea Vladimir Lossky "Dumnezeu trece de zidul transcendentei Sale" in Duhul Sfant, prin care si in care Logosul, Cuvantul nu inceteaza sa se manifeste in diferitele formulari ale inteleptilor si profetilor, "lumina care lumineaza pe tot omul ce vine in lume" [Astfel se poate traduce versetul 9 din prologul Sfantului Ioan], prin care si in care Cuvantul nu inceteaza sa se faca trup: intruparea Cuvantului se desavarseste in Duhul - si prin libertatea constienta si puternica a Fecioarei, caci Duhul si libertatea nu pot fi despartite.

duminică, 9 iunie 2019

Numele de creştin

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".


            În primele veacuri, numele de creştin era asociat acelor oameni care erau despărţiţi de restul societăţii, care erau stăpâniţi de dragoste, de bunătate şi erau gata să se sacrifice pentru nevoile altora. Deci, numele de creştin era sinonim cu virtutea. 

Martirii şi oamenii duhovniceşti erau mândri să moară pentru acest nume. Niciodată lor nu le-a trecut prin minte gândul de a se lepăda de Domnul. Mai degrabă, ar fi preferat să devină hrană leilor flămânzi decât să renunţe la Hristos, Care i-a iubit şi Şi-a dat viaţa pentru ei. Adesea ultimele lor cuvinte, înainte de a fi aruncaţi în arenă erau: Noi suntem creştini!

  Vorbind despre creştin şi creştinism, este potrivit să ne întrebăm dacă înţelegem sensul adevărat şi profund al acestor cuvinte. 

Oare, ce sacrificii am făcut noi ca să ne potrivim viaţa noastră cu numele lui Hristos prin trăirea vie a atributelor creştine?

Oare, înţelegem noi cuvintele Sfântului Grigorie de Nyssa, care zice: Nu există şi nu a existat o cinste mai mare decât aceea cuprinsă în numele de creştin! Oare, am făcut ceva în mod personal pentru ca mesajul creştin să ajungă la alţii? Botezul în numele Sfintei Treimi, prin care ne-am îmbrăcat în Hristos şi am primit numele Lui, este o nobleţe care ne obligă să alergăm spre Iisus Hristos, ţinta desăvârşirii noastre. 
Spre această ţintă au alergat, prin veacuri, adevăraţii creştini, jertfindu-se pentru Domnul şi făcând totul ca numele Său să fie cunoscut şi adorat în lume. Să dăm doar un exemplu, amintindu-l pe Sfântul Calistrat din Cartagina, care era ostaş în Roma, în timpul împăratului Diocleţian (mort în anul 305). Mărturisind public că este creştin, a fost chinuit până la sânge, târât prin cioburi ascuţite şi aruncat în mare. Dar, din toate a scăpat nevătămat. Aruncat în închisoare, a vestit fraţilor săi de suferinţă Sfânta Evanghelie a lui Iisus Hristos. Scos de acolo şi dus la judecată, trecând pe lângă un templu păgân, s-a rugat şi toţi idolii au căzut la pământ şi s-au sfărâmat. Prin credinţă şi răbdarea sa, prin exemplul său, a atras la credinţă peste 200 de slujitori împărăteşti. Toţi aceştia L-au mărturisit pe Hristos şi lor, dimpreună cu Calistrat, li s-au tăiat capetele, cinstind astfel numele de creştin. Creştinii botezaţi care nu-şi trăiesc viaţa după poruncile Evangheliei sunt vânzători ai Domnului, profitând doar de numele lui Hristos. Nu poţi pretinde că faci parte din Sfânta Biserică creştin-ortodoxă dacă viaţa ta e păgânească. 

 Sfântul Apostol Pavel spune: Nu vă înşelaţi în privinţa aceasta; nici desfrânaţii, nici închinătorii la idoli (la patimi), nici preacurvarii, nici stricaţii de tot felul, nici sodomiţii, nici hoţii, nici cei lacomi, nici beţivii, nici defăimătorii, nici hrăpitorii nu vor moşteni (nici unul) Împărăţia lui Dumnezeu (1 Corinteni 6-9-10). Nu! Căci nu este de-ajuns numai să te numeşti creştin ortodox, dacă nu faci voia Mântuitorului tău, lepădând păcatul. Sfântul Efrem Sirul spune limpede: Să nu ne aflăm numai cu numele creştini, iar cu năravul de păgâni, căci creştinătatea înseamnă să urmezi, după putinţă, lui Hristos.
Dacă ne mulţumim numai cu Sfântul Botez şi ne vom lenevi la împlinirea celorlalte porunci, ne vom face necredincioşi. Hristos la nimic nu ne va folosi, petrecând noi în răutate şi păcat. Căci L-am auzit grăind în Sfânta Evanghelie: Nu tot cel ce-Mi zice: Doamne, Doamne! va intra în Împărăţia cerurilor, ce acela care face voia Tatălui Meu din ceruri (Matei 7:21). 
 Un Sfânt Părinte ne spune: Fiilor, aveţi grijă de sfânta credinţă creştin ortodoxă, este o comoară nepreţuită cu care veţi întra în Împărăţia lui Dumnezeu. Periculos pentru sufletul oamenilor este necredinţa. 

Chiar şi la creştinii ortodocşi. Nu întreba creştinul dacă crede în Dumnezeu, ci dacă crede în Sfânta Evanghelie, în Vestea cea bună a lui Hristos. Căci dacă spuneţi că el crede în Dumnezeu aşa, după părerea proprie, iar nu după Sfânta Evanghelie, este înapoiat şi păgân, pentru că a ajuns la credinţă precum oamenii de acum mai bine de 2000 de ani, precum - să zicem - nişte filosofi elini sau asiatici. Atunci de ce S-a mai coborât Hristos din cer? Şi de ce a pecetluit cu sângele Său descoperirea Sa către lume, Vestea Sa cea bună?
 Cu adevărat un asemenea creştin a luat asupra capului său sângele preacurat al Fiului lui Dumnezeu, precum aceia care strigau: Răstigneşte-L, răstigneşte-L! Femeia nu poate trăi fără credinţă. După o necredinţă vremelnică se întoarce din nou la Dumnezeu. În caz contrar începe să se descompună repede. Altă treabă este cu bărbatul. El poate vieţui fără credinţă. Împietreşte cu totul, devine stâncă de sare. Şi vieţuieşte aşa împietrit.

joi, 6 iunie 2019

"PUPĂTORII DE OASE"


Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".


de Preot Sorin Croitoru

Cei ce propria credință nu doresc a și-o cunoaște,
Ca de-o haină ponosită lepădându-se de ea,
Râd de sfinții cei din ceruri și de Sfintele lor Moaște,
Ocărând creștinii care să se-nchine lor ar vrea..

Cu o mândră îndrăzneală mirosind a nesimțire,
"Niște pupători de oase" în batjocură-i numesc,
Iar cuvintele acestea nu le-or fi spre mântuire
Când s-o pune pe balanță tot ce oamenii vorbesc..

Ce-a ajuns această țară, unde-și înălțau odată
Spadele necruțătoare credincioșii voievozi?..
Plângeți, plaiuri de legendă, fiindcă sfinții voștri, iată,
Sunt pe buzele murdare ale unor bieți nerozi!..

"Oase" să numim noi, oare, cuvioși și cuvioase
Scoși prin pronia divină din adâncuri de pământ?..
Mucenici și mucenice, să-i jignim, numindu-i "oase",
Chiar de izvorăsc din trupuri miruri pline de Duh Sfânt?..

Unde-au mai văzut, deștepții, "oase" răspândind mireasmă,
Morți cu pielea stafidită, unii dintre ei zâmbind,
Când un mort de patru zile umple lumea de miasmă,
Începând să putrezească și cadavru devenind?..

Știu că-n mințile obtuze hulitorilor de "oase"
Fără multă amânare le va încolți un gând:
Moaștele de noi "pupate" se mențin nestricăcioase..
Cine știe ce soluții înăuntrul lor având!..

Dar le pun o întrebare: oarecând viețuitorii,
Care sihăstreau adesea în pustiu arid și gol,
Din acelea care astăzi de le vezi, te trec fiorii,
Își țineau la îndemână și butoiul cu formol?..

Lume rea, ce nu pricepe că acel ce Îi devine
Printr-o viață de credință templu Duhului Cel Sfânt
Este preaslăvit de Tatăl, ca să vadă orișicine
Câtă slavă ne așteaptă și în cer și pe pământ..

De aceea vin creștinii din întreaga Românie
Să sărute Sfinte Moaște, așteptând cuminți la rând;
Când ajung să se închine, strălucesc de bucurie,
Promițând întotdeauna să se-ntoarcă în curând!

Eu te rog, Stăpâne Doamne, unora mai dă-le minte
Ca să nu se-ncumeteze să vorbească în zadar,
Iar românilor de treabă, cinstitori de Moaște Sfinte,
Dă-le binecuvântare și-i păzește cu-al Tău Har!
amin

miercuri, 5 iunie 2019

ÎNVĂȚĂTURI PENTRU CREȘTINII DE AZI,

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".

partea a patra



10. Trăiește-ți viața creștină în mod pozitiv, nu în mod negativ. La ce mă refer? Este foarte adevărat că în jurul nostru societatea încearcă să Îl excludă complet pe Domnul Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, din viața de zi cu zi. Iar atunci când cineva vrea cu orice preț să-și trăiască viața în credința Sfintei Biserici, se trezește cu nenumărați dușmani ai lui Hristos înaintea sa.. Unii dintre aceștia atacă credința cea corectă, propovăduind fel și fel de erezii, alții atacă modul creștinesc de viețuire practicând sau lăudând fel și fel de imoralități pe care le declară ca stare de normalitate.. Astfel, "cel care vrea să trăiască cucernic în Hristos Iisus (Sfântul apostol Pavel)" descoperă că acest lucru nu este lipsit de obstacole, ci este anevoios..
Bun.. Până aici am înțeles, nu-i așa?.. Să vedem acum ce capcane ne așteaptă când vrem să susținem cu tărie credința Sfintei Biserici Ortodoxe și morala creștină cea "tradițională".. Tot apărându-ne noi valorile înaintea celor care ni le calcă în picioare, ne obișnuim să acuzăm în dreapta și-n stânga! La un moment dat devenim din acuzați acuzatori și începem să credem în sufletele noastre că adevăratul scop al vieții creștine este combaterea dușmanilor ei! Un fel de.. radicalism, dar la un nivel mai mic decât vedem la televizor. Atât de ocupați fiind noi cu "luptele", nici măcar nu ne dăm seama că începem să slăbim în râvna aceea plină de dragoste față de Mântuitorul nostru pe care o aveam la început.. Pe de-o parte, faptul că ne obișnuim să-i judecăm pe toți, să osândim la iad pe toți "necredincioșii", uitând că Bunul Dumnezeu Și-a trimis Fiul ca să moară ȘI PENTRU EI, ne lipsește complet de harul Duhului Sfânt. Pe de altă parte, îndepărtându-ne încetișor de sfânta și sănătoasa rugăciune, începem să ne răcim duhovnicește, să pierdem dragostea de oameni, să pierdem acea bucurie a Învierii și acea nădejde plină de pace pe care o aveau creștinii de la începuturi.. Știți ce s-a întâmplat cu noi, iubiți cititori? Am ajuns să facem războaie, luptând pentru ceva în care nici noi nu mai credem! Și uite-așa, încet încet, începem să semănăm perfect cu cei pe care-i "războim"!
Care-i soluția? Soluția este îndemnul meu de la începutul acestei postări: trăiește-ți, frate, credința în mod pozitiv! Lasă războaiele, lasă luptele.. Nu poți trăi toată viața luptând cu greșelile altora.. Lasă-i în plata Domnului, cum zicea bunica mea. Tu să te întărești în duhovnicie prin rugăciune și posturi ținute la timp, prin citirea Sfintei Scripturi și a altor scrieri sfinte, prin participarea liniștită la slujbele Bisericii.. Iar cu cei care nu-s de acord cu crezul tău procedează cum a scris Sfântul apostol Pavel despre eretici: "O dată sau de două ori stai la discuții cu ei, apoi depărtează-te". Dacă s-ar fi pierdut Noe sau Lot în judecarea și în osândirea contemporanilor lor, nu s-ar mai fi salvat nici ei de la Potop (Noe) și de la pucioasa Sodomei (Lot)..
În concluzie, cum zice un proverb italian, "TRĂIEȘTE ȘI LASĂ ȘI PE ALȚII SĂ TRĂIASCĂ"! Iar pentru vrăjmașii Domnului.. mai degrabă roagă-te după puterea ta.
Așa să ne ajute Dumnezeu!
Preotul Sorin Croitoru de la Mantova (Italia)

IUBEȘTE, MAI ÎNTÂI!

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!". 


de Preot Sorin Croitoru
Când ai pierdut Lumina, căci ura te-a orbit,
Să știi că de Satana tu ești batjocorit.
Degeaba al credinței apărător te crezi,
Când tu Lumina Sfântă în suflet n-o mai vezi!
Iubirea-i rădăcina și-al binelui izvor,
IUBIRE Domnul nostru ne cere tuturor!
De ce Își lasă cerul și vine pe pământ
Să pătimească multe al Tatălui Cuvânt?..
Iubirea ni-L coboară din cer pe Dumnezeu,
Iubirea îl înalță pe om la cer mereu..
De n-ai iubire, frate, ascultă-mă ce-ți spun:
Cu toată râvna-ți "sfântă", nu ești pe drumul bun..
De n-ai iubire, frate, nu ești al lui Hristos
Și toată râvna-ți "sfântă" nu-ți este de folos.
Cum aperi tu credința, fiind de ură plin?..
De vrei ca să o aperi, să mai aștepți puțin,
Să simți întâi în suflet iubire pentru toți,
Și-abia apoi, creștine, să aperi dogma poți,
Căci râvna doctrinară e foc al lui Hristos
Și n-o primește-n suflet un om răutăcios,
Ci omul care arde de dor de Dumnezeu,
Iar gândul mântuirii îl mistuie mereu!
O astfel de persoană ce are Duhul Sfânt,
Când apără credința e blândă în cuvânt
Și-atunci când glăsuiește, din ochi îi ies scântei..
Discursul lui hrănește, să-l tot asculți mai vrei..
Dar tu, ce în iubire atât de searbăd ești,
Te folosești de dogme mai mult ca să rănești,
Acela ce te-ascultă se simte iritat,
Să-l convertești tu, oare?.. Nu o să vezi vreodat'!
Gândiți-vă voi singuri dacă dreptate am:
Ortodoxia este vreo formă de Islam?..
Nu-i cea mai pură formă a dragostei de Sus,
Nu-i VIAȚĂ ÎMPREUNĂ CU DULCELE IISUS?..
O, Doamne-al mântuirii, o, Dumnezeul meu,
Tu l-ai privit o dată și s-a topit Zaheu..
Simțindu-se în suflet de Domnul său iubit,
Săracilor cetății averea și-a-mpărțit!
Iubește omul, frate, că-i chipul lui Hristos,
Explică-i cu blândețe că-n Cer e-așa frumos..
Arată-i că în suflet Iisus ți-a coborât,
Și SINGUR ȚI-L VA CERE la timpul hotărât!

marți, 4 iunie 2019

Sfinții Mucenici Zotic, Atal, Camasie și Filip de la Niculițel

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".




Biserica Ortodoxă cinstește la 4 iunie pe Sfinții Mucenici Zotic, Atal, Camasie și Filip de la Niculițel. Ei sunt cuprinşi în numărul celor 36 de Mucenici care au pătimit pentru Hristos pe pământul românesc, în străvechea cetate Noviodunum (Isaccea), din Dobrogea, pe la sfârşitul secolului al III-lea şi începutul celui de al IV-lea.

După moartea lor de muce­nici pentru Hristos, trupurile lor au fost aşezate cu multă evlavie de către creştini într-o criptă, numită „martirion”, din actuala localitate Niculițel – Tulcea. Acolo se aflau şi alte moaşte de martiri, din timpul unor perse­cuţii mai vechi.

Deasupra criptei, bunii creştini ai primelor secole au zidit apoi o biserică din piatră, încăpătoare, în care preoţii săvârşeau sfintele slujbe şi învăţau poporul. Dar, cu timpul, peste acel pământ s-au abătut vremuri grele, cu războaie, înrobiri şi pustiiri din partea multor popoare năvălitoare care au dus, între altele, şi la decăderea cetăţii Noviodunum, precum şi a celorlalte multe aşezări întărite şi biserici din Dobrogea. Biserica din Noviodunum a fost şi ea pustiită de năvălitorii barbari, iar lăcaşul Sfinţilor Mucenici Zotic, Atal, Camasie şi Filip, a rămas învăluit în uitare, sub pardoseala altarului acoperită de ruine, multe veacuri.

Cu voia lui Dumnezeu, moaştele lor sfinte au fost descoperite în vara anului 1971, aceasta făcându-se în urma unor ploi abundente, apa abătută pe o uliţă lăturalnică din satul Niculiţel scoţând la iveală cupola de piatră a criptei, tăinuită până atunci, aflată sub ruinele vechii biserici creştine.

În interiorul criptei se aflau moaştele celor patru Mucenici, sub înscrisurile: „Aici şi acolo sângele Martirilor”, şi a doua: „Martirii lui Hristos: Zotticos, Atalos, Camasis, Filippos”.

Tot acolo, în partea de jos a criptei, s-au descoperit, în două vase de ceramică, rămăşiţe de oseminte, amestecate cu ţărână, ale altor doi Mucenici, fără a li se cunoaşte numele. Obştea creştinilor s-a bucurat, aşadar, cunoscând că, dintru început, şi din sânul neamului românesc Dumnezeu a fost preaslăvit de Sfinţi şi Mucenici.

MoasteCocos

În cele ce urmează vă prezentăm câteva informații despre acești sfinți extrase din volumul Părintelui Mircea Păcurariu intitulat Sfinți daco-romani și români:

„În septembrie 1971 s-a făcut o descoperire de mare însemnătate, care pune și mai mult în lumină vechimea și vigoarea creștinismului daco-roman. Este vorba de o bazilică paleocreștină, având trei nave și o absidă semicirculară (altar), descoperită în comuna Niculițel din județul Tulcea, la vreo 10 km de vechea cetate romană Noviodunum. Valoarea acestei bazilici stă în cripta sa cu moaște de martiri (martirion), – de formă pătrată (3,70×3,40), construită din cărămidă cu mortar – așezată sub altar, în interiorul criptei s-a aflat o raclă din lemn, așezată pe pavimentul de piatră, în care erau moaștele a patru martiri, în interior, pe peretele din stânga intrării, a fost zgâriată în mortarul crud o inscripție în grecește: „Martirii lui Hristos”; iar pe peretele din dreapta apare din nou cuvântul „martiri”, precum și numele lor: Zotikos, Attalos, Kamasis și Filippos.

În anii următori, continuându-se cercetările arheologice, sub nivelul acestei cripte s-au mai descoperit resturi din trupurile altor martiri, ale căror nume nu se cunosc. Pe o lespede de calcar se află o inscripție, cu următorul cuprins: „Aici și acolo (se află) sângele martirilor”. Arheologii și teologii care s-au ocupat cu aceste descoperiri de la Niculițel n-au putut stabili data și timpul pătimirii acestor șase martiri. Cei mai mulți consideră că au fost martirizați în localitatea învecinată Noviodunum (azi orașul Isaccea), fie în cursul persecuției lui Dioclețian, prin anii 303-304, fie în timpul împăratului Liciniu, care a luat mai multe măsuri împotriva creștinilor, în anii 319-324. Poate cei doi, necunoscuți, să fi pătimit și mai devreme. Martirologiul „siriac” pomenește pe mucenicul Filippos în ziua de 4 iunie, iar Martirologiul numit „ieronimian” îi menționează pe toți, la aceeași dată, adăugând și alte nume: Quirinus, Iulia, Saturninus, Galdunus, Ninnita, Fortunio și alți 25, ale căror nume sunt notate. S-ar putea ca între ei să fi fost și cei doi martiri necunoscuți descoperiți la Niculițel. Numele primilor trei martiri sunt orientale, cel de Filippos este biblic, iar celelalte sunt latine, deci ar fi niște localnici daco-romani.

În a doua jumătate a secolului al IV-lea, pe locul în care au fost îngropați, s-a ridicat o bazilică, în scopul cinstirii lor în fiecare an. Probabil acest lăcaș de închinare paleocreștin – sau vreo mănăstire care se va fi ridicat mai târziu – a dat satului numele de Mănăstiriște, care este întâlnit în câteva izvoare medievale. Bazilica de la Niculițel prezintă o mare însemnătate pentru istoria Bisericii noastre, pentru că aici s-au păstrat singurele moaște de martiri din perioada paleocreștină descoperite pe teritoriul României. Astăzi, moaștele lor sunt așezate, spre cinstire, în biserica mănăstirii Cocoș, situată în apropiere”.

sâmbătă, 1 iunie 2019

Miluieşte-ne pe noi, Doamne

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".



Miluieşte-ne pe noi, Doamne, miluieşte-ne pe noi, că nepricepându-ne de niciun răspuns, această rugăciune aducem Ţie, ca unui Stăpîn, noi păcătoşii robii Tăi, miluieşte-ne pe noi! Doamne, miluieşte-ne pe noi că întru Tine am nădăjduit, nu Te mânia pe noi, ci ne izbăveşte de vrăjmaşii noştri, că Tu eşti Dumnezeul nostru şi noi suntem poporul Tău, toţi lucrul mâinilor Tale şi numele Tău chemăm și acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.

Miluieşte-mă, Dumnezeule, după mare mila Ta şi după mulţimea îndurărilor Tale şterge fărădelegea mea. Mai vârtos mă spală de fărădelegea mea şi de păcatul meu mă curăţeşte, că fărădelegea mea eu o cunosc şi păcatul meu înaintea mea este pururea. Ţie unuia am greşit şi rău înaintea Ta am făcut, ca să Te îndreptezi întru cuvintele Tale şi să biruieşti când vei judeca Tu. Că iată întru fărădelegi m-am zămislit şi în păcate m-a născut maica mea, că iată adevărul ai iubit: cele nearătate şi cele ascunse ale înţelepciunii Tale mi-ai arătat mie. Stropi-mă-vei cu isop şi mă voi curăţi; spăla-mă-vei şi mai vârtos decât zăpada mă voi albi. Auzului meu vei da bucurie şi veselie, bucura-se-vor oasele cele smerite. Întoarce faţa Ta de către păcatele mele şi toate fărădelegile mele şterge-le. Inimă curată zideşte întru mine, Dumnezeule, şi duh drept înnoieşte întru cele dinlăuntru ale mele. Nu mă lepăda de la faţa Ta şi Duhul Tău cel Sfânt nu-L lua de la mine. Dă-mi mie bucuria mântuirii Tale şi cu duh stăpânitor mă întăreşte. Învăţa-voi pre cei fără de lege căile Tale şi cei necredincioşi la Tine se vor întoarce. Izbăveşte-mă, Dumnezeul mântuirii mele; bucura-se-va limba mea de dreptatea Ta. Doamne, buzele mele vei deschide şi gura mea va vesti lauda Ta. Că de-ai fi voit jertfă, ţi-aş fi dat, arderile de tot nu le vei binevoi. Jertfa lui Dumnezeu, duhul umilit, inima înfrântă şi smerită Dumnezeu nu o va urgisi.

Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfîntului Duh! Şi acum şi pururea şi în vecii vecilor. Amin.”

Doamne Iisuse Hristoase Fiul Lui Dumnezeu Miluiește-ne si Mântuieşte-ne pe noi păcătoşii dintre care cel dintâi sunt eu.
                                                                                                                                        Amin!