Pagini

miercuri, 20 iunie 2018

Despre smerenie


Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".



Smerenie nu înseamnă să te laşi copleşit, să le permiţi să vină peste tine, să-ţi golească mintea şi casa

Părinte, sună foarte frumos sintagma „prestigiul smereniei”. Care este înţelesul acesteia?


Prestigiul smereniei, care se propovăduieşte în Biserica noastră, este haina sau mantia lui Dumnezeu pentru creştini, e această virtute înaltă pe care o are demnitatea noastră creştină.


Dar această smerenie, această înţelegere profundă a principiului de smerenie a Fiului lui Dumnezeu, Care s-a pogorât din ceruri şi s-a întrupat de la Duhul Sfânt şi din Fecioara Maria şi s-a făcut om, prezintă o mare diferenţă faţă de smerenia pe care o înţelegem noi în veacul XXI. Smerenia din veacul XXI este interpretată greşit, anume că omul trebuie să fie desfiinţat ca personalitate. Or, în viaţa noastră călugărească smerenia depăşeşte limita tuturor înălţimilor şi decurge din demnitatea Domnului nostru Iisus Hristos care ne-a îmbrăcat cu virtuţile castităţii, sărăciei, ascultării. Acestea îl ajută pe monah în lupta pentru dobândirea mântuirii.

Prestigiul smereniei este această înălţime dumnezeiască în adânc de smerenie care îl pune pe creştinul ortodox în faţa unui model şi îi cere creştinului ortodox să fie foarte categoric şi bătăios în ceea ce priveşte apărarea valorilor noastre de credinţă ortodoxă. Nu confundăm smerenia cu naivitatea sau cu prostia. A fi smerit înseamnă a fi foarte demn, onoarea sfântă a smereniei nu se dobândeşte prin supunerea la tăvălugul mediatic, prin a asculta tot ce ni se spune şi tot ce ni se porunceşte de către mai marii lumii.

Noi, creştinii ortodocşi, am fost foarte tari în istorie, atunci când au fost puse în joc valorile credinţei noastre. Când a fost vorba de apărarea icoanei au ieşit călugării din pustie şi au mărşăluit pe străzile Constantinopolului şi nu au vorbit niciunul. Numai cât i-a privit lumea în adâncimea smereniei lor şi a revoltei lor şi a fost de-ajuns.

La Sinodul al VII-lea s-a restabilit cultul icoanelor, o urmare a acţiunii monahilor care s-au impus cu smerenia lor demnă. Smerenie nu înseamnă să te laşi copleşit, să le permiţi să vină peste tine, să-ţi golească mintea şi casa, cum vin acum toţi netrebnicii din Occident şi fac aicea educaţia poporului nostru. Smerenie, să fim supuşi, ascultători, că de aceea sunt rânduite cele mai mari, dar asta nu înseamnă că dacă e mare are şi dreptate şi adevărul de partea lui. Poate să fie un străin care vine să-mi dea ordine şi să mă supună. Aşa am trăit în comunism atâta amar de vreme, ni se cerea să facem ectenii, să ne rugăm pentru Nicolae Ceauşescu, apoi pentru Constantinescu şi pentru toţi eştii, ceea ce nu înseamnă deloc ascultare, smerenie, ci mai degrabă este vânzare, tot mai căzută, până la trădarea naţiei noastre.

Extras din interviul cu Părintele Părinte Iustin in aprilie 2007 si preluat din revista Credinta Ortodoxă

Mănăstirea Sfântul Neothitos,Cipru

CUVANT DE INVATATURĂ despre SPOVEDANIE si CANON

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".


                                               
   “Fericitul Ieronim, care a trait mai mult de 30 de ani in pestera din Betleem, dimineaţa, inainte de a-şi incepe lucrul de zi cu zi, vorbea cu Iisus Hristos, Cel nascut in Betleem şi-i spunea: "Pruncule, Pruncusor iubit, cum ai suferit tu pe paie? Vreau sa-ti daruiesc ceva". Si incepea sa-i enumere: vreau sa-ti dau si asta, si asta, dar Pruncul ii raspundea: "Ieronime, toate ale tale, ale lumii, Eu le am, ale Mele sunt".

Si atunci el spunea: "Doamne, atunci ce sa-Ti dau?" Iar Mantuitorul i-a raspuns: "Ieronime, da-mi pacatele tale! Eu pentru asta am venit, sa ridic pacatele lumii (prin JERTFA MEA DE PE SFANTA CRUCE), sa daruiesc libertate (libertatea de a alege, Raiul sau Iadul, mantuirea sau osanda sufletului), sa daruiesc viata vesnica (prin Sfintele Taine: Botez, Mirungere. SPOVEDANIE, IMPARTASANIE, Cununie Religioasa si Sfantul Maslu), sa daruiesc BUCURIE Sfanta oamenilor (Bucuria iertarii pacatului protoparintilor noștri, Adam si Eva, adica, a impacarii lui Dumnezeu cu neamul omenesc)".

   Bucuria mea, daca ai facut pacate mari, grele, in trup, sa-i preotului dupa spovedanie: “Parinte duhovnic, binecuvantati si ma iertati pe mine pacatosul (pacatoasa) si va rog sa-mi randuiti Canon pentru pacatele mele”. Trebuie sa cereti canon, fiindca Sfantul Ioan Iacob Hozevitul, spune ca in clipa morții noastre, avem nevoie ca pacatele sa ne fie iertate si de CANON. Sfantul ne da un exemplu: SPOVEDANIA este USA de intrare in Rai si CANONUL este CLANTA. Pentru a intra in Rai nu putem sparge USA, ci trebuie sa apasam pe CLANTA. Amin si Aliluia!
                                                                                                                            Preot Ioan 🛎.

SFÂNTA ALINA

Ai păcătuit? Intră în biserică, spune lui Dumnezeu: "Am păcătuit!". Nu-ti cer nimic altceva decât numai aceasta. Dumnezeiasca Scriptură spune: "Spune tu păcatele tale întâi, ca să te îndreptezi”(Isaia 43,26). Spune păcatul, ca să scapi de păcat! Nu-i nevoie pentru asta nici de oboseală, nici de şiruri de cuvinte, nici de cheltuială de bani, nici de altceva de acest fel. Spune un cuvânt, fii sincer fată de păcat şi spune: "Am păcătuit!".


fecioară martiră
Alena sau Alina este un prenume feminin derivat de la Adelina, ceea ce înseamnă „nobil şi dulce” în limba germană (de a prefixul „adal” – nobil şi „lind” – dulceaţă «adeverb»).
Sfânta Alina este o fecioară şi martiră din sec. VII (a murit în jrurul anului 640), dar legenda despre ea nu va fi redactată decât după 500 de ani, prin sec. XII. Legenda nu este o poveste edificatoare sau un text extraordinar, dar trebuie să ne referim la sensul etimologic al cuvântului, care provine din limba latină „legenda” care înseamnă „ceea ce trebuie citit”. Aşadar, nu este importantă dimensiunea istorică (ceea ce pe omul din Evul Mediu îl interesa foarte puţin), ci aceasta este o „descriere a unui conflict, unde Dumnezeu şi dhul cel rău, snt protagonişti, iar omul este în acelaşi tip teren şi miză dar şi actor”[1].
Legenda şi cultul Sf. alina sunt bine ancorate pe teritoriul bruxellez. Dar aşezată în context, această legendă a Sf. Alina se raportează la perioada convertirii păgânilor franci. Or, francii au provenit din triburile germanice care au cucerit Galia în sec. V d. Cr. Nu este exclus ca sfânta să fi fost vreodată în ţările germanice şi slave (ex. Alina, Lena, Ilona, Aljona).
Este comemorată pe data de 16 iunie în belgia, pe 20 octombrie în celellte ţări catolice şi pe 19 iunie în ţările creştine ortodoxe.
Legenda
Alina era fiica lui Levoldus (fr. Leopold; limba locală: Leeuwold) şi a lui Hildegarde, castelani de Dilbeek, în Brabant, pe timpul regelui Clavis al II-lea, care a domnit între anii 635-637. Tatăl ei era senior franc şi era păgân, precum majoritatea francilor din acel timp. Unele texte afirmă că s-ar fi născut în jurul anului 630. Ea aparţine generaţiei precedente celeia Sf. Gudule, fiica contelui Witger şi a Sf. Amallerge care se va naşte prin 650 în castelul Hamme, aproape de Alost, şi care va muri prin 712. Gudule era nepoata Sf. Gerturda de Nivelles, unde a fost creată o abaţie în 640, dată presupusă a morţii Sf. Alina.
Într-o zi pe când vâna pe ţărmurile Senei, ajunge la Forest unde întâlneşte un eremit care i-a vorbit de religia creştină. Întors de la acesta, seniorul a povestit aventura membrilor familiei sale. Fiica sa Alina s-a simţit atrasă de această nouă credinţă creştină. S-a dus la eremit şi, după ce a fost instruită în credinţă, a primit botezul. Legenda continuă: „Sf. Amand, care se afla pe atunci la Forest, a primit-o cu braţele deschise; nu putea să părăsească ceea ce duhul Sfânt lucrase în inima ei. A instruit-o, şi după ce a fost îndeajuns de luminată asupra a tot ceea ce trebuia să creadă şi să practice, el însuşi i-a conferit Botezul[2]”.
Din acest moment ea asistă la oficiile religioase celebrate de eremitul din Forest, iar legenda afirmă că activităţile sale erau însoţite de minuni.
Astfel, într-o noapte, când a mers la Forest, a găsit uşa bisericii închisă. Un servitor i-a spus că preotul era suferind, dar ea i-a spus să meargă să-l caute. Când servitorul a ajuns la preot îl găsi vindecat. Altă dată, întrucât nu vroia să intre în biserică cu toiagul de drum, ea l-a înfipt în pământ.
„După serviciul divin, după ce a ieşit din biserică şi a vrut să-şi ia toiagul, ea a văzut că acesta avea ramuri şi frunze. Tradiţia spune că acest alun se află şi astăzi la Forest lângă biserica parohială. Dar tatăl ei, furios pe faptul că ea era atât de interesată de această nouă religie, pe care o atribuia celor slabi, i-a interzis să mai aibă vreun contact cu ea. Ea nu a ţinut cont de aceasta şi a ieşit noaptea din castel pentru a asista la oficii. Ba chiar îl mituia pe paznicul, în a cărui pază a fost lăsată de tatăl ei, dându-i acestuia perle.
Pe scurt, noaptea, contrar voinţei părinţilor, ieşea din castelul din Dilebeek şi, traversând dealuri şi câmpuri, mergea să asculte prima liturghie a zilei, celebrată la răsăritul soarelui la oratoriul din Forest.
Levoldus, informat despre misterioasele ieşiri nocturne al fiicei sale, i-a poruncit unei gărzi să o urmărească. În noaptea ceea, ca de obicei, Alina a părăsit locuinţa familiei. Paznicul a urmărit-o, fără ca ea să-şi dea seama. Când a ajuns la ţărmul Senei, (tânără) copilă a traversat râul mergând miraculos pe apă. Paznicul nu a mai putut să o urmărească, căci nu era acolo nici o barcă, şi nici un pod. El a alergat în grabă să povestească minunea stăpânului său. Acesta, furios, a trimis oameni înarmaţi pentru a o aduce cu forţa: „E vrăjitorie, a răbufnit Levoldus: luaţi armele, înșfăcați-o şi aduceţi-o la mine cu orice preţ”.
Soldaţii au pândit întoarcerea fetei. Răufăcătorii au ieşit din râu şi au prins-o. ea a încercat, fără succes să se elibereze din mâinile lor. Alina i-a rugat pe soldaţi să o lase să meargă acasă. În faţa refuzului lor, ea s-a agăţat cu toată puterea de trunchiul unui plop.
„Pentru că striga, soldaţii s-au aruncat asupra ei, şi au tras cu putere de ea aşa încât braţul Alinei a fost smuls. Sufletul inocent şi plin de merite era acum pregătit să primească de la soţul divin dubla coroană: a fecioriei şi a martiriului”.
Legenda afirmă că un înger a coborât atunci din cer şi a dus braţul însângerat pe altarul bisericii consacrate Sf. Denis.
Intrigaţi de descoperirea braţului pe altarul bisericii, şi recunoscând că este al Alinei, preotul din Forest şi câţiva enoriaşi au încerca să descopere cum a fost posibil acest lucru. Astfel ei au găsit trupul Alinei aproape de Sena. Alina a fost înmormântată în apropiere de mica biserică parohială, în pădurea dedicată Sf. Denis, iar pe mormântul ei a fost construită o capelă.
Curând s-a răspândit în regiune că cei bolnavi care veneau la mormântul Alinei se vindecau. Un senior bogat de acolo, pe nume Osmond, orb fiind a venit la această capelă şi a fost vindecat. Mergând apoi la Leopoldus pentru a-i împărtăşi misterul, acesta din urmă s-a căit de crima sa şi şi-a luat propunerea de a se converti. El s-a botezat împreună cu soţia sa, schimbându-şi numele în Harold. Din acest moment, ambii, se spune, au du o viaţă creştină exemplară; au fost înmormântaţi la Dilbeek în biserica Sf. Ambroziu, pe care au construit-o chiar ei.

SURSA
https://web.facebook.com/r.alina.7