,,Nedrepţii se vor nedreptăţi veşnic, dar cei care primesc fără să cârtească şi cu bucurie, nedreptatea, se vor veseli veşnic.... La fel este şi cu cel care ne face o nedreptate. Trebuie să îl iubim şi să îi fim recunoscători pentru că el ne face mai bogaţi pentru veşnicie". (Cuviosul Paisie Aghioritul
Pagini
▼
sâmbătă, 30 aprilie 2016
SFINTELE PASTE!.avi
Şi-n seara asta, Doamne-ţi bat la uşă
Ai păcătuit? Nu-ţi cer nimic altceva decât aceasta: intră în biserică şi spune-I cu pocăinţă lui Dumnezeu: "Am păcătuit".
citat din Sfântul Ioan Gură de Aur
Şi-n seara asta, Doamne-ţi bat la uşă,
Cu inima tot frântă ca şi ieri.
M-am adunat şi astăzi din cenuşă,
Ca să fiu martor altei Învieri.
Iar am ucis, iar Te-am văzut pe pâine!
Ia-mi bolovanul ăsta, tare-i greu!
Şi mai îngăduie-mă până mâine,
Că nu mai sunt stăpân pe mine, eu!
Să nu mă spui la oameni că-Ţi fac rugă
Şi nici că stau cu Tine noaptea-n prag.
Mi-a încăput măgarul ăsta slugă,
Tocmit la carul morţii, pe ciomag.
Şi n-aş mai vrea ca oamenii să ştie
Că înnoptez cu Tine pe furiş.
Ar fi să-njunghi o nouă liturghie
În rostogolul meu pe povârniş.
Le-am spus că nu mai ştiu nimic de Tine,
Că m-ai trăzni-ntr-o clipă dac-ai fi;
Şi-n ochii lor, neputincios, vezi bine,
Te răstignesc în fiecare zi.
Însângerând în ghimpii remuşcării,
Mă înhăitez de mână cu cei răi
Şi stau de frică-n praştia vânzării,
Bolovăniş pentru trimişii tăi.
De groază-mi creşte-o gheară nevăzută
Şi râcâiesc icoane pe obraz,
Să fie-n cale toată munca slută.
Cum mă mai milui, Doamne, cu răgaz.
Să fi avut o cruce mai uşoară,
Eram şi eu cu ceilalţi la ospăţ
N-aş mai avea azi rană să mă doară,
Nici n-aş fi stat la Nichipercea-n hăţ.
Aş vrea să-ţi spun o vorbă la ureche:
„Am smuls o pană de heruv cândva
Şi-o am aici, într-o cămară veche,
Ţi-aş da-o Ţie, dacă m-ai ierta!?”
N-am altceva, primeşte-mă de milă,
Că tare mai sunt singur şi sărac,
Aprinde-mi iar în suflet o feştilă,
Să mă ridic din zgura-n care zac.
Şi cată de-mi trimite mai degrabă
Un oaspe megieş cu cerul Tău,
Să-mi târnosească calea pe tarabă
Peceţile părerilor de rău.
Poate că mâine-am să-ţi străpung iar coasta
Şi-am să-ţi mai bat în palmă încă-un cui,
Dar Te-oi căta din nou ca-n seara asta:
„Auzi. Nu mă mai spune nimănui!”
de Măgirescu Eugeniu
Şi-n seara asta, Doamne-ţi bat la uşă,
Cu inima tot frântă ca şi ieri.
M-am adunat şi astăzi din cenuşă,
Ca să fiu martor altei Învieri.
Iar am ucis, iar Te-am văzut pe pâine!
Ia-mi bolovanul ăsta, tare-i greu!
Şi mai îngăduie-mă până mâine,
Că nu mai sunt stăpân pe mine, eu!
Să nu mă spui la oameni că-Ţi fac rugă
Şi nici că stau cu Tine noaptea-n prag.
Mi-a încăput măgarul ăsta slugă,
Tocmit la carul morţii, pe ciomag.
Şi n-aş mai vrea ca oamenii să ştie
Că înnoptez cu Tine pe furiş.
Ar fi să-njunghi o nouă liturghie
În rostogolul meu pe povârniş.
Le-am spus că nu mai ştiu nimic de Tine,
Că m-ai trăzni-ntr-o clipă dac-ai fi;
Şi-n ochii lor, neputincios, vezi bine,
Te răstignesc în fiecare zi.
Însângerând în ghimpii remuşcării,
Mă înhăitez de mână cu cei răi
Şi stau de frică-n praştia vânzării,
Bolovăniş pentru trimişii tăi.
De groază-mi creşte-o gheară nevăzută
Şi râcâiesc icoane pe obraz,
Să fie-n cale toată munca slută.
Cum mă mai milui, Doamne, cu răgaz.
Să fi avut o cruce mai uşoară,
Eram şi eu cu ceilalţi la ospăţ
N-aş mai avea azi rană să mă doară,
Nici n-aş fi stat la Nichipercea-n hăţ.
Aş vrea să-ţi spun o vorbă la ureche:
„Am smuls o pană de heruv cândva
Şi-o am aici, într-o cămară veche,
Ţi-aş da-o Ţie, dacă m-ai ierta!?”
N-am altceva, primeşte-mă de milă,
Că tare mai sunt singur şi sărac,
Aprinde-mi iar în suflet o feştilă,
Să mă ridic din zgura-n care zac.
Şi cată de-mi trimite mai degrabă
Un oaspe megieş cu cerul Tău,
Să-mi târnosească calea pe tarabă
Peceţile părerilor de rău.
Poate că mâine-am să-ţi străpung iar coasta
Şi-am să-ţi mai bat în palmă încă-un cui,
Dar Te-oi căta din nou ca-n seara asta:
„Auzi. Nu mă mai spune nimănui!”
de Măgirescu Eugeniu
DESPRE SFINTELE PAŞTI
Ai păcătuit? Nu-ţi cer nimic altceva decât aceasta: intră în biserică şi spune-I cu pocăinţă lui Dumnezeu: "Am păcătuit".
citat din Sfântul Ioan Gură de Aur
CUVÂNT
CĂTRE CREŞTINII ORTODOCŞI
DESPRE
SFINTELE
PAŞTI
Preot
Ioan
Iubiţi credincioşi,
Despre Sfintele Paşti s-au scris o mulţime
de lucrări, religioase şi
laice, s-au făcut mai multe filme, artistice sau documentare, dar nimic nu
poate descrie în
cuvinte şi imagini marea taină a
Învierii Domnului, a
biruinţei vieţii asupra morţii şi a luminii lui
Hristos asupra întunericului
păcatului. Această mare
sărbătoare creştină este precedată de un post de
40 de zile (şapte săptămâni, începând cu lăsatul
secului), perioadă
numită Postul Paştelui. Iar ultima sa
săptămână, numită Săptămâna
Patimilor, are
menirea de a pregăti credincioşii pentru Înviere. Duminica
Învierii este imediat
după ultima Duminică dinaintea
Paştelui, cea a
Floriilor, în care se
sărbătoreşte intrarea lui Iisus în Ierusalim. În ultima
săpătămână, în Săptămâna Mare, se
rememorează tot ce a făcut
Mântuitorul pe pământ. Prin post, reculegere şi
rugăciune, credincioşii
parcurg acum cele şapte trepte ale ultimelor zile ale lui Hristos-Omul,
fiecare zi din Săptămâna Patimilor
semnificând un nou pas al lui Iisus pe
drumul către răstignire şi Înviere.
În ziua de luni este
pomenit Iosif Patriarhul, cel pe care proprii fraţi
l-au bătut şi, crezându-l mort,
l-au părăsit pe câmp. Dar
acesta trăia şi,
după ce a dus o viaţă de
sclav, a ajuns prinţ al Egiptului, i-a
iertat pe cei
care i-au greşit şi şi-a salvat de la foamete familia şi
poporul. Povestea
lui Iosif prefigurează apariţia lui Iisus, care -
deşi vândut pentru 30 de
arginţi, arestat şi batjocorit,
condamnat la moarte şi răstignit - a iertat şi a
mântuit omenirea.
Ziua de marţi este
dedicată Predicii de pe Muntele
Măslinilor, în care Hristos a prevestit distrugerea templului din
Ierusalim, dar şi propria Sa înviere. Slujba de miercuri aduce
aminte
despre două personaje păcătoase: desfrânata care - spălând
cu lacrimile
sale, pline de căinţă, picioarele lui
Iisus - se mântuieşte şi apostolul Iuda,
cel care trădând se pedepseşte. Joia
Mare este ziua în care a avut loc
Cina cea de taină şi vânzarea lui Iisus de către
Iuda. Hristos s-a pregătit
la Cina cea de Taină pentru moarte şi
Înviere, oferindu-le la acea masă
ucenicilor trupul şi sângele Lui - pâinea şi
vinul mântuirii. Începând din
acea zi, până la Înviere, nu se mai trag clopotele la Biserică, ci doar se
bate toaca. Vinerea
Mare (sau Vinerea neagră) este
ziua în care Iisus
Hristos a fost răstignit pe Muntele Golgota. El se ruga în Grădina
Ghetsimani când a
fost prins, arestat, judecat de evrei şi de
romani,
încoronat cu spini, bătut şi batjocorit. Şi-a purtat pe umeri crucea până în
vârful Golgotei, unde
a fost răstignit între doi tâlhari. Sâmbăta Paştelui
simbolizează „odihna“ în mormânt a trupului Mântuitorului. Seara, în
Biserici se aprind
luminile, anunţându-se astfel că se apropie vremea ca
toţi credincioşii să se pregătească pentru veghea din noaptea Învierii. Şi
Învierea s-a produs! Duminică, este ziua Învierii Domnului, sărbătoarea
cea mai mare a
credincioşilor creştini care o vor prăznui până la a doua
venire a
Mântuitorului. Iisus a înviat din morţi şi s-a arătat viu ucenicilor
Săi şi Fecioarei Maria. În
miez de noapte, în Biserici se oficiază slujba
Sfintelor Paşti. Credincioşii
iau Lumină din Lumină, spun „Hristos
a
înviat!“ şi răspund „Adevărat a înviat!“, formule cu care urmează să se
salute timp de 40 de
zile, până la sărbătoarea Înălţării Domnului. Iar de
la Înălţare până la Rusalii creştinii
se salută spunând: Hristos S-a
înălţat! Adevărat S-a înălţat! Preotul împarte Sfintele Paşti (pâine
stropită cu vin, sfinţită prin rugăciune
de către preot), care
se mănâncă
dimineaţa, înainte de orice, iar după slujbă credincioşii pornesc către
casele lor ţinând în mâini lumânări
aprinse, simbolul biruinţei lui Iisus
asupra întunericului.
Noaptea de
Înviere
În noaptea de Înviere credincioşii pleacă spre casele lor cu o
lumânare aprinsă în mână. Bucuria
Învierii Mântuitorului este deplină
dacă în acea noapte participăm la
Sfânta Liturghie şi dacă avem
lumina în mână (o lumânare), dar să avem
lumina aprinsă şi în suflet. A
avea lumină în suflet înseamnă a fi
spovedit şi împărtăşit, după ce am
postit fiecare după putere, căci numai în această stare sufletească fiind,
Hristos înviază (virtual) şi în
sufletele noastre.
Pentru
o parte din creştini, bucuria Învierii
se confundă cu
bucuria
unei mese pascale: ouă roşii, carne de miel, prăjituri,
vin,
muzică, fripturi la grătar...
şi atât, nimic mai mult. Nu
este sărbătoare
mai mare care să umple inimile noastre de nădejde
ca această zi pe care a
făcut-o Dumnezeu să ne
bucurăm şi să ne veselim într-însa. Învierea
Domnului este chezăşia cea mai deplină că pe pământ nu va mai stăpâni
păcatul şi nu va mai birui
moartea cu întunericul ei, ci viaţa.
În aceste
zile, parcă mai mult ca oricând, trebuie să ne
gândim că atât de mult nea
iubit Dumnezeu, încât
suntem datori să-i fim recunoscători.
De la mic la mare, de
la bogat la sărac, de la cel care
se bucură de
libertate şi până la cel din
închisoare, cu toţii simţim în aceste zile ale
Sfintelor Paşti o bucurie tainică, o
bucurie duhovnicească. Important este
să ne dăm seama de unde vine
această bucurie.
Să bem paharul de vin ales, dacă-l
avem, să mâncăm şi să ne
veselim, dacă masa este plină de
bunătăţi pământeşti, dar toate cu
măsură, mulţumind şi dând slavă lui Dumnezeu care ni le dă. Dar să nu
uităm să ne hrănim sufletul din ospăţul
credinţei. Adică să venim cât
mai des la Sfânta
Biserică, unde masa cu bunătăţi veşnice este totdeauna
întinsă şi bogată. Să venim şi să bem băutura cea nouă pe care cu atâta
iubire ne-o întinde
Mântuitorul. Hristos a înviat! Adevărat
a înviat!
Sărbătoarea Sfintelor Paşti
La 3 zile după intrarea lui Iisus în Ierusalim, Iuda îl trădează pe
Învăţătorul său mai marilor
evreilor, pentru suma de 30 de arginţi.
Iisus
era întotdeauna
înconjurat de mulţime multă şi de aceea iudeii nu puteau
să-L aresteze. Ei au avut nevoie de un trădător din anturajul
Mântuitorului pentru
a le spune când şi unde este momentul
cel mai
potrivit pentru
arestarea lui Iisus. Iuda nu este la prima încălcare
a
principiilor sale de
dragul banilor. Astfel, înainte de Florii, pe când Iisus
şi
Sfinţii Apostoli se aflau în Betania în casa Mariei care i-a uns cu mir
picioarele lui
Hristos, Iuda, supărat, obiectează că mirul ar fi putut fi
vâândut iar banii împărţiţi săracilor. Este posibil
ca Iuda, care păstra
economiile
Apostolilor, şă-şi fi păstrat banii aceştia pentru sine, cine ştie
pentru a câta oară??? (Ioan 12: 1-8).
În ziua următoare trădării săvârşite de Iuda, a avut loc Cina cea de
Taină, eveniment la care au participat doar Iisus şi Apostolii. După ce
Iisus, dovedind maximă smerenie, spală picioarele
tuturor Apostolilor, le
mărturiseşte că unul dintre ei Îl va vinde în acea seară. Le spune că cel
care va întinge cu El
în blid, acela Îl va trăda. Cel care întinge
în farfurie
după Mântuitorul este Iuda care, atunci când vede că a fost dat de gol,
pleacă.
În continuare, Iisus
se roagă transformând pâinea şi
vinul în Trupul
şi
Sângele Său şi îi împărtăşeşte pe Sfinţii Apostoli
spunându-le: „Luaţi,
mâncaţi, acesta este Trupul Meu… Beţi din
acesta toţi, acesta este
Sângele
Meu“ (Matei 26:26-28). „Aceasta să faceţi spre pomenirea
Mea“ (Luca
22:19). Tot la Cină, Hristos îi spune
lui Petru (care nu Îl
crede)
că în acea noapte nu va
cânta cocoşul până ce nu se va lepăda
de 3
ori de credinţa sa. După Cină, Iisus însoţit de Petru, Iacob şi Ioan merge
pe Muntele Măslinilor, în Grădina
Ghetsimani pentru a se ruga. Fiind nu
numai Dumnezeu, ci şi om în acelaşi
timp, evident că îi era frică de
chinurile care urmau şi ar fi dorit să se
împlinească, altfel decât prin
suferinţa Lui, mântuirea neamului omenesc. În 3 rânduri se roagă lui
Dumnezeu pentru acest
lucru, atât de intens, încât picăturile
de
transpiraţie se transformă în
picături de sânge: „Iar El, fiind în chin de
moarte,
mai stăruitor Se ruga. Şi sudoarea Lui s-a făcut
ca picături
de
sânge care picurau pe pământ“
(Luca 22: 44). Acceptând voia
Tatălui şi moartea Sa ca
singurul mijloc de salvare a noastră, îi
ia pe cei
trei Sfinţi Apostoli şi coboară de pe munte. La poale era aşteptat
de Iuda
şi de
soldaţi (evrei şi romani) pentru
a fi arestat. Fiind noapte, pentru a
nu se înşela când efectuează arestarea,
Iuda este pus să-L sărute pe obraz
pe Mântuitorul. De
aici ne-a rămas expresia „sărutul lui Iuda“ (sărutul
trădării). Văzând pe cine trebuie să aresteze,
soldaţii s-au şi năpustit
asupra Lui pentru a
fi siguri că nu le scapă. În învălmăşeala creată:
„Simon-Petru,
având sabie, a scos-o şi a
lovit sluga arhiereului şi i-a
tăiat urechea dreaptă; iar
numele slugii era Malhus“ (Ioan 18:10).
Iisus, în loc să profite şi să fugă, i-a lipit urechea
soldatului rănit şi l-a
certat pe Petru
pentru fapta sa, spunându-i că: „toţi cei ce scot sabia,
vor
muri de sabie“ (Matei 26:52). Prin aceste cuvinte, Iisus a
vrut să ne
spună că, în funcţie de ce fel de fapte facem semenilor noştri vom primi
răsplata de la Dumnezeu.
Arestarea lui Iisus a
fost ilegală, deoarece la ea nu
au participat doar
soldaţi romani, ci şi
garda templului formată din cetăţeni evrei cărora
legea le interzicea să aresteze în timpul nopţii.
Iisus a fost dus pentru a fi
judecat de către Anna şi Caiafa. Aici
martori mincinoşi au încercat să-L
acuze „dar
mărturiile lor nu se potriveau“ (Marcu
14:56). Nici măcar
acuzaţia că vrea să dărâme templul din
Ierusalim nu a putut fi folosită la
condamnare, deoarece
Mântuitorul se referise la trupul Său
care este
templul Duhului
Sfânt, spunând că de va fi omorât, va
învia după 3 zile.
Văzând marele preot Caiafa că toate
încercările de acuzare i-au fost
zădărnicite, L-a întrebat
pe Mântuitorul în faţa întregii adunări dacă este
Fiul lui Dumnezeu: „Te
jur pe Dumnezeul cel viu, să ne
spui nouă de
eşti Tu Hristosul, Fiul lui Dumnezeu?“ (Matei
26:63). Recunoscând,
Iisus a fost
condamnat la moarte după legea iudaică. Conform legii
iudaice, fiind
considerat vrăjitor (datorită minunilor săvârşite) nu putea
fi omorât în
interiorul cetăţii. În acei ani,
evreii fiind sub stăpânire
romană, nu puteau executa un condamnat la moarte, de aceea s-au văzut
nevoiţi să apeleze la
guvernatorul Pilat.
Pilat a fost unul din
cei mai sângeroşi guvernatori pe care
i-au avut
evreii în timpul stăpânirii romane. Se ştie
că în timpul lui au fost
executaţi prin răstignire cca. 300 de
oameni. El nu avea aceeaşi credinţă
cu evreii, nu-l
interesa că Iisus spunea că este Fiul lui Dumnezeu, nu-l
interesa dacă a fost condamnat pe drept sau nu; tot ce dorea el era pacea
şi
liniştea în provincie. Dacă asta
însemna răstignirea lui Iisus, fie! Nu
era decât un alt
evreu executat. Atunci de ce asistăm la
o aşa schimbare
în atitudinea sa? De
ce deodată Pilat se transformă în
avocatul lui Iisus?
Ei bine, Claudia, soţia sa, era creştină! Din această cauză Pilat
încearcă de mai multe ori eliberarea lui Iisus pentru a-i face pe plac soţiei
sale: „Şi pe când stătea
Pilat în scaunul de judecată,
femeia lui i-a
trimis
acest cuvânt: Nimic să nu-i faci Dreptului
aceluia, că mult am
suferit
azi, în vis, pentru El“ (Matei 27:19). Astfel,
de 3 ori Îl judecă şi
Îl declară nevinovat, însă evreii
îl şantajează spunându-i că îl vor informa
pe Cezar, care îl va
pedepsi deoarece vrea să-L elibereze pe cel
ce se
proclamă regele iudeilor. Vrând să scape,
Pilat Îl trimite pe Iisus spre a fi
judecat de Irod, în
jurisdicţia căruia se afla. Şi acesta Îl găseşte nevinovat
şi Îl
trimite înapoi guvernatorului. Văzând
că nu poate să scape, Pilat
hotărăşte să reînvie o veche tradiţie
evreiască: în ajunul Paştelui
era
eliberat un condamnat
la moarte. Alege din închisoare un tâlhar criminal
pe nume Baraba „Care
era aruncat în temniţă pentru o răscoală
făcută în cetate şi pentru omor“ (Luca 23:19) şi dă poruncă să fie
biciuit Iisus pentru
a inspira milă şi pentru a se asigura
că Iisus va fi cel
eliberat de popor.
Batjocorit de soldaţii romani, Lui Iisus
I se pune pe
cap o coroană din spini, iar apoi este bătut
în cap cu un băţ de trestie
până îşi pierde cunoştinţa. Biciurile folosite
de romani erau confecţionate
din fâşii de piele împletite şi
terminate cu cârlige şi bucăţi de fier
ascuţite, astfel încât orice atingere să provoace
leziuni serioase. Ce nu
ştia
Pilat despre Baraba (şi ştiau căpeteniile evreilor) este
că nu era un
răufăcător obişnuit, ci conducătorul zeloţilor. Zeloţii erau o grupare ce
urmărea răsturnarea puterii
romane printr-o revoluţie.
În Gabbata nu au fost
lăsaţi să intre (de către mai-marii
evreilor)
decât zeloţii care, evident că şi-au
ales liderul pentru a fi eliberat, iar pe
Iisus L-au condamnat
la moarte prin răstignire. Răstignirea era
considerată cel mai ruşinos mod de a muri
pentru un evreu, fiind
rezervată tâlharilor, nicidecum lui Iisus. Pilat văzând că nu mai poate
face nimic pentru a-L
ajuta pe Hristos, încearcă să se dezvinovăţească în
faţa mulţimii spălându-se pe mâini şi
spunându-le că pentru păcatul
acesta să fie ei pedepsiţi.
Zeloţii nu numai că iau
asupra lor vina, ci spun
în bătaie de joc să fie
pedepsiţi şi copiii lor: „Iar
poporul a răspuns şi a
zis:
Sângele Lui asupra noastră şi asupra
copiilor noştri“ (Matei
27:
25).
Dreptatea lui Dumnezeu nu a întârziat să se arate la sfârşitul
secolului I şi începutul secolului II, când zeloţii
sunt învinşi, iar
Ierusalimul distrus.
Lângă Marea Moartă a avut loc un adevărat masacru,
peste 1000 de zeloţi împreună cu femeile şi copiii lor şi-au
găsit
sfâârşitul. Pilat se sinucide înnecându-se şi făcând gestul spălării pe
mâini pe măsură ce se afundă în apă, dovedind că încă avea remuşcări
pentru că a lăsat să fie răstignit Iisus.
Iisus a fost obligat
să-şi care Crucea până pe Dealul Golgota care
este situat în
apropierea Ierusalimului. Unii cercetători
spun că Sfânta
Cruce ar fi avut
între 60 si 100 de kilograme. Pe drum, unei femei, pe
nume Veronica, i s-a
făcut milă de El şi L-a şters pe faţă cu o bucată de
pânză pe care s-a imprimat chipul Său.
De teamă că nu va rezista să ducă
crucea până sus, soldaţii l-au obligat pe
Simon din Cirene să-i ducă
crucea. Iisus a fost
răstignit între 2 tâlhari. Cel din stânga Îl batjocorea,
îndemnându-L să demonstreze că este
Fiul lui Dumnezeu. Cel din
dreapta a recunoscut
că el este vinovat şi plăteşte pentru păcatele sale,
însă Iisus este nevinovat. După ce îşi cere iertare pentru păcatele
făcute,
Iisus îl iartă şi îi promite că va ajunge
împreună cu El în rai. Singurul
dintre Apostoli care
a rămas lângă Iisus până la sfârşit este Ioan, în
grija
căruia o şi lasă pe Fecioara Maria.
Făcându-I-Se sete, cere soldaţilor
puţină apă, însă aceştia îi dau să
bea oţet provocându-I vomă şi
deshidratându-L şi mai rău. În momentul
când Iisus a murit au
avut loc mai multe minuni: s-a întunecat cerul, a
avut loc un cutremur
foarte mare care a despicat catapeteasma templului
şi a
dat la o parte pietrele de pe unele morminte, au înviat morţi. La văzul
atâtor minuni, mulţi au exclamat: „Cu adevărat, Fiul lui Dumnezeu
era
Acesta!“ (Matei 27:54).
Pe cruce, moartea
survenea în urma asfixierii. Iisus fiind foarte slăbit
din cauza bătăilor repetate şi a deshidratării,
a fost primul care a murit,
celorlalţi fiindu-le zdrobite fluierele picioarelor, pentru a li se grăbi
moartea. Pentru a se
asigura că este mort, soldaţii
L-au înţepat pe Iisus
cu suliţa în coastă. Abia după aceasta, Iosif din Arimateea şi
Nicodim au
fost lăsaţi să-L coboare de pe cruce şi să-L îngroape. După ce
L-au
înfăşurat în giulgiu, L-au pus în mormânt. Acesta a fost închis cu o
piatră, iar evreii, pentru a fi siguri că Apostolii
nu-L vor fura pe Iisus, au
adus soldaţi să-L păzească. Două tipuri de giulgiu au fost folosite: primul
era ca o fâşie lungă, înmuiată în aloe şi mir, iar al doilea
era de forma
unui cearceaf.
Duminică, după 3 zile de la moartea
sa, femeile mironosiţe au venit
să ungă trupul lui Iisus, însă au găsit giulgiurile
goale. Nu trecuseră 3
zile întregi, dar
fuseseră cuprinse în acest interval ore din 3 zile diferite.
Evreii socotesc
începutul zilei de la asfinţitul
soarelui. Giulgiurile nu
fuseseră găsite în dezordine, ci
pe forma corpului lui Iisus, deci când
înviase trecuse prin
ele. Singurul care nu a crezut minunea Învierii lui
Hristos a fost Toma,
care a spus că nu va crede până nu va vedea. În
Duminica următoare Învierii, pe când Apostolii se împărtăşeau după cum
le fusese poruncit la
Cina cea de Taină, a venit
Mântuitorul. A trecut prin
uşile încuiate şi a
venit la Toma pentru a-i arăta că nu este o nălucă sau o
închipuire, ci este
viu. Abia după ce i-a atins rănile, Toma a crezut în
învierea Sa.
Dar ce s-a întâmplat
cu Petru şi Iuda? Pe când Iisus era judecat de
către evrei, Petru a fost recunoscut ca fiind unul dintre ucenicii
Mântuitorului. De
frică să nu fie şi el prins, Petru îşi
neagă credinţa de 3
ori, ultima dată chiar jurându-se pe Dumnezeu că nu-L
cunoaşte pe Iisus.
După înviere, Iisus îl iartă,
întrebându-l de 3 ori dacă Îl iubeşte. Iuda,
fiind cuprins de remuşcări, se sinucide,
spânzurându-se în loc să-I ceară
iertare lui Iisus
care, dacă ar fi văzut în sufletul lui căinţă sinceră, l-ar fi
iertat.
Acestea sunt ultimele
zile ale vieţii lui Iisus,
ultimele zile ale
condamnării omenirii la pieire datorită faptei
lui Adam şi Evei. Şi nu în
ultimul rând, primele
zile ale biruinţei asupra diavolului şi asupra morţii,
primele zile de
fericire alături de Dumnezeu a
celor ce au urmat voia Sa
în vremea Vechiului
Testament.
De ce este importantă sărbătoarea Sfintelor Paşti
pentru noi? Pentru
că Iisus a fost chinuit şi
omorât -nevinovat fiind- pentru fiecare dintre
noi, pentru a ni se
asigura fericirea veşnică alături de Dumnezeu (dacă o
merităm!!!). Să avem mereu înaintea
ochilor marea jertfă pe care a
săvârşit-o Iisus din
dragoste pentru noi şi să încercăm să fim vrednici să
primim roadele aduse
de ea. Hristos a înviat! Adevărat
a înviat!
Dacă înviere nu e, nimic nu e !
„Mormintele
s-au deschis şi multe trupuri ale
sfinţilor adormiţi
s-au
sculat. Şi ieşind din morminte, după Învierea
lui, au intrat în
cetatea
sfântă şi s-au arătat multora“ (Matei 27:52-53). Fără înviere,
existenţa pământească efemeră este o imensă păcăleală. Nu putem cugeta
la condiţia omenească nimic optimist fără să luăm în calcul Învierea.
Ne
apucă disperarea, ne cuprinde întunericul, viaţa n-are nici un sens, ne
mişcăm pe pământ ca nişte fiinţe jalnice, trăim
în zbucium şi tulburare şi
coborâm în ţărână ca toţi fiii lui Adam. Cum poate rezista încercărilor
pământeşti un om care nu
crede în Dumnezeu, în Înviere? Moartea pare
pentru muritori cea
mai mare nenorocire. Despărţirea sufletului de trup,
căci aceasta este moartea, este nefirească. Nu a fost în planul Creatorului
dintru început, de
aceea provoacă spaimă. Un trup din care a plecat
sufletul nu-i decât
un cadavru, o casă părăsită, rămasă în paragină, care
aşteaptă pe stăpânul restaurator. Ne mai poate încredinţa cineva de
înviere? Da! Învierea
lui Hristos! Dar de Învierea lui Hristos cine ne
poate încredinţa? Doar Iisus Însuşi!
Deşi le-a vorbit ucenicilor despre Înviere de multe ori, când s-au
văzut în faţa trupului chinuit şi zdrobit al Domnului, ei s-au îndoit. Nu
numai Toma a fost
necredincios. Petru şi Ioan s-au dus să vadă
mormântul, dar nu
s-au lăsat convinşi de Învierea Învăţătorului. Maria
Magdalena a crezut că-I grădinarul şi L-a recunoscut pe Mântuitorul doar
când a strigat-o pe
nume. Le-a spus apostolilor vestea cea mare, dar nici
cuvintele ei n-au
adus lumină, ci mai multă tulburare. Luca şi
Cleopa,
mergând spre Emaus,
erau „trişti“, tristeţea lor fiind dovada faptului că
nu credeau Învierii şi sunt numiţi de Mântuitor: „zăbavnici cu inima“
(Luca
24:25). Cine crede cu tărie
în înviere, acestuia „i s-a descoperit
de la
Tatăl“ (Matei 16:17). A
crede în înviere este semnul că Hristos
a
prins chip în
sufletul omului. Sfântul Serafim de Sarov îi întâmpina pe
creştini cu salutul: „Bucuria mea, Hristos Cel
Înviat!“
Sfântul
Simeon Noul Teolog spunea: „Nu voi muri, viaţa ţâşneşte
din
toate mădularele mele, mădularele unite cu Hristos“. Chiar şi cei
din timpul „Vechiului
Testament“ credeau în învierea trupurilor. Iată ce
spune Dreptul
Iov: „Dar eu ştiu
că Răscumpărătorul meu este viu şi
că El, în ziua cea de pe urmă, va
ridica iar din pulbere această piele
a
mea ce se destramă. Şi afară din trupul meu voi
vedea pe
Dumnezeu.
Pe El Îl voi vedea şi ochii mei Îl vor
privi, nu ai altuia şi
de
dorul acesta măruntaiele mele
tânjesc în mine“ (Iov 19:25-27).
Hristos a înviat!
Adevărat a înviat!
Să-I mulţumim Domnului
Să-I mulţumim Domnului, Celui
ce ne-a trecut pe noi noianul
postului şi ne-a adus cu veselie la limanul Sfintei Învieri. Să-I mulţumim
Domnului, că am săvârşit calea postului, cu osârdie, cu râvnă fierbinte şi
cu nevoinţă de fapte bune. Să-I
mulţumim Domnului, că celor
sârguitori
le dă cu prisosinţă cununile şi plăţile cele vrednice de
lucrul lor, iar celor
mai neputincioşi le împărtăşeşte iertarea, ca un
milostiv şi de oameni
iubitor.
Fără răstignire nu există înviere
Mulţi oameni ai zilelor noastre, deşi au
trecut 2000 de ani de la
Învierea Domnului
Iisus Hristos, încă nu sunt pregătiţi pentru Înviere şi
chiar o nesocotesc
pentru că nici nu o înţeleg. Ar trebui să ştie că pentru
a învia trebuie mai
întâi să mori, să treci prin chinuri, să suferi. În moarte
îşi are „rădăcinile“ învierea. Sămânţa învierii noastre germinează în
bobul răstignirii noastre, căci,
după cuvântul Sfântului Apostol Pavel:
Bobul
de grâu, de nu se va îngropa în pământ,
nu va aduce roadă.
Acolo unde domnesc
legile cărnii, ale suficienţei şi bunăstării, acolo
unde binele omenesc
satură toate nevoile, unde totul se rezolvă prin
mintea şi priceperea omului, acolo unde omul se face pe sine izvor de
toată plinătatea, acolo, nu-i
loc pentru Minunea Învierii. De ce? Pentru că
n-a avut loc Minunea
Răstignirii, fără de care nimeni nu va învia. De
răstignire fug toţi,
fugim şi noi. Evitând Răstignirea,
evităm Învierea.
Întreaga societate
astăzi, mai mult ca oricând, luptă din
răsputeri
împotriva Răstignirii (deci împotriva Înviereii). În
toate structurile, prin
toate metodele toţi refuzăm Crucea de dragul
vieţii, uitând avertismentul
Mântuitorului: „Cel
ce-şi iubeşte
viaţa şi-o
va pierde“. Toţi se feresc de
înviere prin răstignire, tineri şi bătrâni, părinţi şi copii, muncitori şi
intelectuali, savanţi şi politicieni etc..
Toţi se tem de Înviere, fiindcă
Învierea cere întâi
chinuri, mucenicie, moarte. Nimeni nu şi-o
mai
doreşte, n-o mai caută. Toţi îşi prepară „reţete de fericire“
pentru viitor.
Toţi fug de crucea ascezei şi
suferinţei martirice, a lipsurilor şi
nevoilor,
a sărăciei şi defăimărilor, fug de crucea încleştării cu necazurile lumii.
Învierea nu este a
fricoşilor, nici a căldiceilor,
ci a celor îndrăzneţi după
cum ne-a spus-o Însuşi Mântuitorul: „Îndrăzniţi, Eu am biruit
lumea“
(Ioan 16:33). Iar Sfântul
Serafim de Sarov la întrebarea
ucenicului său Motovilov de ce nu sunt toţi
oamenii sfinţi a răspuns aşa:
„Pentru
că nu au îndrăzneală!“
Învierea tatălui necredincios
Sfânta Muceniţă Irina - fiica împăratului
Liciniu
chemare îngerească numele Irina (5 mai). Acelaşi
înger a
învăţat-o credinţa lui Hristos şi i-a spus că se vor mântui
multe suflete prin
ea. A aflat prin aceeaşi voce
îngerească că va veni la dânsa
Timotei, ucenicul
Sfântului Apostol
Pavel şi o va boteza. Iar când acestea
s-au împlinit, ea
zdrobeşte idolii necredinciosului şi
asupritorului ei părinte. Mâniat peste măsură, Liciniu îşi cercetează fiica,
poruncind apoi să fie dată să o calce caii. Unul dintre cai însă, în
loc să-i
facă vreun rău, s-a repezit asupra
tatălui său. L-a trântit la pământ şi l-a
omorât, fericind-o pe
Sfânta Irina cu glas omenesc. Iar ea, îndată fiind
eliberată de legături, la rugămintea poporului a făcut
rugăciune şi a înviat
pe tatăl său. Această minune dumnezeiască l-a
făcut pe crudul împărat
Liciniu să creadă cu tărie în Mântuitorul Iisus Hristos împreună cu
împărăteasa şi cu alţi 3.000 de păgâni, să primească botezul creştin şi săşi
lase împărăţia. Şi-a petrecut restul zilelor în rugăciune
şi umilinţă chiar
în turnul zidit
pentru cuvioasa sa fiică. Propovăduindu-L pe Hristos şi
săvârşind minuni, Sfânta
Irina a adus câteva mii de suflete pe calea vieţii
veşnice.
Învierea
scamatorului prefăcut mort
Cuviosul
Iacob din Nisibe
Cuviosul Iacob (13 ianuarie), născut şi crescut în marea
cetate a
Nisibei
mesopotamiene, a iubit din copilărie
viaţa paşnică şi a ales
liniştea munţilor şi lipsurile pustiului spre a-L slăvi
pe Creatorul tuturor.
Prin asprele sale
nevoinţe a devenit văzător cu duhul şi făcător de
minuni, căci mult iubeşte Domnul pe ai Săi cuvioşi. A fost pus apoi în
dregătoria de episcop, schimbându-şi
petrecerea vieţii singuratice cu
zumzetul neobosit al
cetăţii, însă nu şi-a schimbat nici haina, nici hrana,
nici rânduiala vieţii. Dimpotrivă,
ostenelile sale erau mai mari, căci
prin
post, prin culcare pe
jos şi-a mărit grija pentru cei
sărmani, pentru
văduve, pentru cei năpăstuiţi, ajutându-i pe toţi şi îndemnându-i la
bine.
Într-o vreme, mergând
Sfântul Iacob printr-un sat, a întâlnit în cale
nişte săraci, care-i cerură milostenie pentru un mort, care se afla zăcând
acolo chiar în drum.
Dar ei minţeau, căci mortul era numai prefăcut
pentru ca lor să le fie mai uşor să ceară milostenia. Arhiereul
le-a dat şi
s-a rugat pentru cel
mort, să i se ierte păcatele şi să fie şi el aşezat în
rândul drepţilor. Pe urmă episcopul a plecat.
Dar, când mincinoşii vrură
să scoale pe cel ce se prefăcuse
mort, au constatat că el zăcea cu adevărat
fără viaţă. Văzând că se adeverise minciuna lor, au alergat după omul cel
sfânt şi, căzându-i la picioare, şi-au mărturisit păcatul, arătând că din
nevoie şi sărăcie l-au săvârşit. Episcopul Iacob cel bun la suflet le-a
ascultat plângerea şi, înălţând o rugăciune caldă lui Dumnezeu, a adus
iarăşi sufletul în acel trup mort, mustrând prin aceasta mai vârtos pe
cei
mincinoşi, decât dacă i-ar fi asuprit în
alt fel.
La zece ani şi-a
înviat mama
Sfântul Mucenic
Neofit
Fiu de părinţi binecredincioşi
din Niceea Bitiniei lui Diocleţian,
Sfântul Neofit (21
Ianuarie) s-a arătat din pruncie plin
de darul lui
Dumnezeu, săvârşind mai multe minuni
în folosul semenilor. Când
ieşeau copiii de la şcoală, fericit, micul Neofit lua cu sine pe cei mai
săraci cu care învăţa şi le dădea hrana sa. El rămânea totdeauna flămând,
săturându-se cu dragostea şi
purtarea de grijă a Mântuitorului
Hristos.
Însoţea colegii de învăţătură la poarta dinspre răsărit a şcolii, unde se afla
un zid de piatră, şi acolo, după ce însemna zidul cu semnul crucii, îl
lovea cu piatra şi scotea apă, ca odinioară Moise. Dădea astfel copiilor să
bea. Aşa făcea în fiecare zi,
rugându-şi colegii să nu dezvăluie părinţilor
taina aceasta. Mama
sa, Florentina, care era foarte iubitoare de
Dumnezeu, a primit
prin somn o vedenie care i-a descoperit minunatele
fapte ale fiului ei.
După ce s-a trezit, a rugat pe Dumnezeu să-i
arate mai
cu încredinţare despre Neofit. Ca răspuns
a văzut zburând din cer un
porumbel alb, strălucind ca o lumină orbitoare.
Porumbelul s-a aşezat pe
patul lui Neofit şi a vorbit către el cu glas
omenesc: Sunt trimis de la
Mântuitorul ca să-ţi păzesc patul tău cel curat. Auzind
acestea,
Florentina, de mare
spaimă, a căzut la pământ şi a murit. S-a adunat
atunci o mare mulţime de oameni, mirându-se de o astfel de întâmplare.
Venind acasă Teodor, bărbatul Florentinei, şi-a găsit soţia moartă şi a
început a plânge, sfâşiindu-şi veşmintele după el de atâta durere.
Atunci,
copilul Neofit s-a
apropiat de tatăl său spunându-i cu glas blând: „De
ce
te
întristezi, tată, că maica mea nu a murit, ci doarme...“ Mergând
cu
tatăl îndurerat, Neofit a luat de mână pe
maica sa şi i-a zis: „Scoală-te,
maica
mea, că ai dormit destul!“ Atunci
Florentina, s-a sculat ca din
somn şi îmbrăţişându-şi copilul l-a sărutat. Toţi cei de faţă s-au minunat
şi au
preamărit pe Dumnezeu. Mulţi au
crezut şi s-au botezat, crezând în
Domnul nostru Iisus
Hristos.
„Hristos a înviat! Adevărat a înviat!“
În perioada de timp de la Înviere şi până la Înălţare creştinii când se
întâlnesc folosesc
salutul mărturisitor: „Hristos a înviat! Adevărat a
înviat!“
Uneori la salutul „Hristos a înviat!“ primesc
răspunsul „Bună
ziua!“
Dar la salutul: „Hristos a înviat!“ cineva
a dat răspunsul ateu
„Dar
ce, L-ai văzut tu?“. Nu
L-am văzut, dar cred acest lucru cu toată
fiinţa mea, cred în Înviere pentru autoritatea celor care L-au văzut înviat
şi au
mărturisit: Sfinţii
Apostoli, ucenicii, femeile mironosiţe,
ostaşii care
au zăcut ca morţi, străpunşi de lumina Învierii,
nenumăraţii mucenici
care în clipa morţii lor martirice, au avut viziunea lui Iisus cel înviat.
Nici dumneavoastră nu aţi văzut Polul Nord, dar nu vă îndoiţi de
existenţa lui, pentru autoritatea celor care v-au informat. Nu l-aţi văzut
nici pe Eminescu,
Creangă, Coşbuc sau Caragiale,
dar credeţi că sunt
operele lor pentru
autoritatea profesorilor care vorbesc despre ei.Când
spunem „Hristos
a înviat!“ sau răspundem „Adevărat a înviat!“, atunci
Hristos
înviază (în
mod virtual) şi în sufletele
noastre de creştini.
Când cade sărbătoarea Sfintelor Paşti?
Diferitele concepţii cu privire la data serbării
Paştelui au dus la
serioase discuţii între adepţii
anumitor practici, care uneori puteau
provoca adevărate rupturi în rândul bisericii. O primă uniformizare a
datei serbării Paştelui a încercat să introducă, pentru întreaga
lume
creştină, Sinodul
I Ecumenic (desfăşurat
la Niceea, în anul 325, din
iniţiativa Sfântului împărat
Constantin cel Mare), care a decis: „Paştele
se va
serba întotdeauna Duminica. Această Duminică va fi cea
imediat
următoare lunii pline de după echinocţiul de primăvară
(pentru
că aşa
calculau şi iudeii data Paştelui lor, de care era legată
data
Paştelui creştin). Când 14 Nisan (aprilie) sau
prima lună plină de
după echinocţiul de primăvara cade Duminica, Paştele
va fi serbat
Duminica
următoare, pentru a nu fi în acelaşi timp cu Paştele
iudeilor,
dar nici înaintea acestuia“.
Sinodul
de la Niceea a mai stabilit că data
Paştelui din fiecare an
va
fi calculată din timp, de
Patriarhia din Alexandria (oraş din Egipt,
în
care trăiau cei mai pricepuţi astronomi ai acelor timpuri), iar
aceasta
o va
comunica şi celorlalte biserici
creştine.
Cum
se serbează Sfintele Paşti în România?
În
Bucovina, fetele se duc în noaptea de Înviere în clopotniţă şi
spală limba clopotului cu apă neîncepută. Cu această apă se spală pe faţă
în zorii zilei de Paşti ca să fie frumoase tot anul
şi aşa cum aleargă
oamenii la Înviere
când se trag clopotele la Biserică, aşa să alerge şi
feciorii la ele.
În
zona Câmpulung Moldovenesc, datina se deosebeşte prin
complexitatea
simbolurilor, a credinţei în puterea
miraculoasă a
rugăciunii de binecuvântare a bucatelor. În zorii zilei de Duminică,
credincioşii ies în curtea Sfintei Biserici, se aşează în formă de cerc,
purtând lumânări aprinse în mână, în
aşteptarea preotului care va sfinţi şi
va binecuvânta
bucatele din coşul pascal. În faţa fiecărui gospodar este
pregătit un astfel de coş,
după orânduiala
strămoşilor. În coşul acoperit cu un şervet
ţesut cu
simbolurile bucuriei
pentru tot anul: seminţe de mac
(ce
vor fi aruncate în râu pentru a alunga seceta),
zahăr (ce va fi păstrat
pentru a aduce belşug),
sare (folosită de
câte ori
vitele
vor fi bolnave), făină (pentru ca rodul grâului să fie
bogat), ceapă
şi
usturoi (cu rol de protecţie
împotriva insectelor). Deasupra acestei
farfurii se aşează pasca, şunca, brânza, ouăle
roşii, dar şi ouăle
încondeiate, bani,
flori, peşte afumat, sfeclă roşie cu hrean, şi prăjituri.
După sfinţirea acestui coş pascal, ritualul de Paşti
se continuă în familie.
În
părţile
Sibiului, există obiceiul ca de Paşti să fie împodobit un
pom (un
arbust) asemănător cu cel de Crăciun.
Singura deosebire constă
în faptul că în locul globurilor se agaţă ouă vopsite (golite de conţinutul
lor).
Pomul poate fi aşezat într-o vază frumoasă şi farmecul sărbătorii
sporeşte cu o podoabă de
acest fel.
La
Călăraşi, la slujba de Înviere, credincioşii
aduc în coşul pascal,
pentru binecuvântare,
ouă roşii, cozonoc şi cocoşi albi. Cocoşii sunt
crescuţi anume pentru împlinirea acestei tradiţii. Ei vestesc miezul
nopţii: datina din străbuni
spune că, atunci când cocoşii
cântă, Hristos a
înviat! Cel mai
bucuros este gospodarul al cărui
cocoş cântă primul. Este
un semn că, în anul respectiv, în casa lui va fi belşug. După slujbă,
cocoşii sunt dăruiţi oamenilor săraci
. Pe lângă datina coşului pascal, se
mai păstrează câteva obiceiuri
deosebite: ele vestesc întâmpinarea
Paştelui cu bucurie şi
dragoste pentru semeni.
În
Maramureş, zona Lăpuşului se păstrează o foarte frumoasă
datină. Dimineaţa, în prima zi de Paşti, copiii (până la
vârsta de 9 ani)
merg la prieteni şi la vecini să le
anunţe Învierea Domnului. Gazda
dăruieşte fiecărui urător un ou roşu. La plecare, copiii mulţumesc
pentru
dar şi urează gospodarilor „Sărbători fericite“. La
această sărbătoare,
pragul casei trebuie
trecut mai întâi de un băiat, pentru ca în
acea
gospodărie să nu fie discordie tot
restul anului.
În
Argeş, printre dulciurile
pregătite de Sfintele Paşti
se numără
covrigii cu ou (numiţi aşa pentru că în compoziţia
lor se adaugă multe
ouă, 10-15 ouă la
1 kilogram de făină). Fiecare gospodar se străduieşte
să pregătească o astfel de delicatesă,
care este şi simbolul belşugului.
În
Banat, la micul dejun din prima zi de Paşti,
se practică tradiţia
tămâierii bucatelor. Apoi, fiecare mesean primeşte vin şi pâine sfinţite.
În meniul acestei
mese festive se include ciolanul de porc fiert, ouă albe
şi
mâncăruri tradiţionale, după acestea se continuă masa
cu friptură de
miel.
În Ţara Moţilor, în
noaptea de Paşti se ia toaca de la
Sfânta
Biserică, se duce în cimitir şi
este păzită de feciori. Iar dacă nu au păzit-o
bine şi a fost furată,
sunt pedepsiţi ca a doua zi să dea un ospăţ, adică
mâncăruri şi băuturi din care se înfruptă atât
„hoţii“, cât şi „păgubaşii“.
Dacă aceia care au încercat să fure
toaca nu au reuşit, atunci ei vor fi
cei
care vor plăti ospăţul.
Pe
valea Crişului Alb, la Almăş, toată suflarea comunei se
adună
în curtea Sfintei
Biserici. Femeile şi fetele din
localitate se gătesc în
straie de sărbătoare şi vin în curtea Bisericii unde vopsesc şi
„împestriţesc“ (încondeiază) ouă. Hristos a înviat! Adevărat
a înviat!
Vopsirea ouălor folosind culori naturale
O mai veche tradiţie românească, păstrată şi acum, cere
gospodinelor să vopsească ouăle folosind culori naturale. Astfel, ele fac
ouă galbene şi portocalii,
fierbându-le cu coji de nucă sau
foi de ceapă,
roşii - cu felii de sfeclă,
castanii - cu frunze de nuc, verzui - cu spanac şi
chiar albastre - cu
foi de varză roşie!
Unul dintre cele mai semnificative
simboluri pascale sunt ouăle
roşii, a căror culoare aminteşte de sângele lui Iisus, care a curs pe cruce
pentru mântuirea
omenirii. Legenda spune că, la răstignirea lui Hristos,
Fecioara Maria a pus
un coş cu ouă sub cruce, ca să-i îmbuneze pe
soldaţii care Îl păzeau, iar acestea au
fost înroşite de Sângele
Mântuitorului. De
asemenea, gospodinele creştine coc, o singură dată pe
an, de Sfintele Paşti, pasca. Aceasta are o forma rotundă, pentru că se
crede că scutecele lui Hristos au fost rotunde. Având la mijloc o cruce,
pasca este împodobită pe margini cu aluat împletit. După tradiţie, în
familiile creştine se mănâncă în zilele de Paşti
carne de miel. Mielul Îl
simbolizează chiar pe Mântuitorul nostru, Iisus Hristos, care s-a jertfit
pentru păcatele lumii şi a
murit pe cruce ca un miel nevinovat.
Alte
obiceiuri de Paşti în ţările Europei
Şi în ţările creştine europene există multe obiceiuri de Paşti.
În
Anglia, se obişnuieşte ca de Paşti să se dăruiască ouă foarte mari
de ciocolată.
În
Bulgaria, pictarea ouălor este o
îndeletnicire a călugăriţelor din
mănăstiri.
În
Elveţia sunt zone în care
există credinţa că ouăle de Paşti sunt
făcute de cuci sau chiar de iepuraşi.
De aceea, copiii pregătesc din
primele flori de primăvară câte un cuib în care
acestea să fie depuse.
În
Olanda, părinţii vopsesc ouă verzi,
pe care le ascund în iarbă, iar
copiii le caută.
În
Suedia se ornează ouăle cu desene hazlii şi cu
versuri în rime,
care se citesc cu
glas tare, înainte de a le mânca.
În
Ungaria, ouăle sunt vopsite în roşu sau galben, iar pe ele se
desenează apoi diferite motive ornamentale, cele mai întâlnite fiind cele
ce reprezintă stoguri de fân, case, fântâni cu cumpănă şi femei cu coşuri
în mâini.
„Felicitări kitsch“ şi
timbre poştale iconiţă
Alături de tradiţionalele
felicitări, de Paşti, se strecoară şi „felicitări
Nu prea înţelegem ce legătură este între iepuraş şi un
Paşti
ne aducă tot ceea ce ne lipseşte
când noi ştim că: „Toată
darea
cea bună şi tot darul desăvârşit de sus este,
pogorându-se
de la tine Părintele luminilor“ (Iacov
1:17),
cu alte cuvinte, toate le primim de la Bunul Dumnezeu. Felicitarea
din partea stângă, imaginea lui Hristos printre nori, nu este altceva decât
o „icoană kitsch“ şi deoarece s-a adăugat şi textul:
„Un Paşte fericit, dragii mei“,
kitsch“.
Timbre cu Învierea
lui Hristos sau Maica
Domnului cu Pruncul
(imaginea
din partea dreaptă)
se pot vedea uneori
lipite pe scrisori. După ce este citit conţinutul
scrisorii respective
poate că mulţi dintre cititori le
aruncă la gunoi. Odată
cu ele aruncă şi aceste iconiţe
timbru şi astfel Îl mâniem pe Dumnezeu.
Să nu uităm că Sfântul Apostol Pavel ne spune: „Nu vă amăgiţi,
Dumnezeu
nu se lasă batjocorit; căci ceea ce va semăna
omul aceea
va şi secera“ (Galateni 6:7).
Sfintele
Paşti să fie
nu doar în casă, ci şi în suflet
Cu ocazia sărbătorii Sfintelor Paşti, prin purtarea de grijă a
lui
Dumnezeu, în fiecare
casă, pe masă se găseşte o bucăţică mai mare sau
mai mică de carne de miel, câteva ouă roşii, prăjituri şi un pahar cu vin.
Aşa trebuie să fie şi minunat lucru este. Dar oare este de ajuns că am luat
Sfinte Paşti? Nu, nu este deajuns. Mulţi
oameni consideră că dacă au luat
Sfinte Paşti sunt în rânduială.
Este bine să nu confundăm Sfintele Paşti
(pâine
stropită cu
vin şi sfinţită) cu Sfânta
Domnului
nostru Iisus Hristos). Aşadar, este
bucurie deplină în suflete numai atunci când
creştinii au ţinut Postul Sfintelor
Paşti, s-au
spovedit şi s-au împărtăşit. Numai în această stare
sufletească putem spune că Hristos
înviază (în mod
virtual)
şi în sufletele noastre. Pentru a dovedi că suntem adevăraţi
creştini trebuie să ne
separăm de cei ce se foiesc de colo-colo prin Sfânta
Biserică sau stau de vorbă în
grupuri şi să participăm cu toată evlavia la
Sfânta Liturghie în
noaptea Sfintelor Paşti.
Iubiţi credincioşi,
Sfintele Paşti sau Sărbătoarea Învierii Domnului este cea mai mare
sărbătoare a creştinilor. Înfăţişându-se înaintea Sfinţilor
Apostoli,
Mântuitorul ni S-a
înfăţişat totodată şi nouă tuturor. Învierea Sa
este
dovada vieţii veşnice şi vestirea vieţii
veşnice a întregii omeniri. Prin
Învierea Sa, El a
îndreptăţit nădejdea oamenilor în
nemurire. Prin
învierea Sa, El a
desfiinţat frica de moarte din inimile celor credincioşi.
Învierea Lui este
începutul unei zile noi şi strălucite în istoria omenirii.
Învierea Lui este
pacea şi tăria noastră şi învierea sufletelor noastre câtă
vreme noi suntem încă în trup. Învierea Lui alungă de
la noi orice
nedumerire, apăsare ori tristeţe.
Învierea Lui seamănă în sufletele noastre
liniştea, curajul şi
buna voire. Învierea Lui ne îndeamnă şi ne
întăreşte
spre lucrarea bună, atât trupească cât şi sufletească. Învierea Lui
luminează fiecare lucrare bună a
noastră cu lumina nădejdii în
Dumnezeul Cel Viu,
Care numără lucrările noastre, le măsoară şi le
păzeşte pentru ziua
Înfricoşatei Judecăţi. Învierea Lui este
o lumină mare
care împrăştie întunericul îndoielilor, ignoranţei şi disperării noastre
cugetând la viaţa după moarte. Creştinismul este bucurie şi
pace
sufletească în Duhul Sfânt, este religia Învierii. Cuvântul de întâmpinare
al Domnului de după Înviere a fost „Bucuraţi-vă!“. După Înălţarea la
cer apostolii şi ucenicii s-au întors în Ierusalim „cu
bucurie mare“. Pe
Muntele Tabor
apostolii Îl rugau pe Mântuitorul să rămână acolo: „Bine
este
nouă să fim
aici, înveşniceşte Doamne, clipa aceasta să nu
mai
coborâm
în lumea mizeră!
Cultul ortodox este
centrat pe Înviere. La slujba Utreniei cântăm
„Învierea
lui Hristos“. În fiecare Duminică celebrăm Învierea.Viaţa nu
se încheie la
mormânt. Pentru adevăratul creştin viaţa începe odată cu
moartea. Mormântul nu
este un sfârşit, ci doar o staţie spre Împărăţia cea
veşnică.
Se
spune că un împărat a chemat la sine pe cei mai învăţaţi
oameni
din vremea sa şi le-a poruncit să adune toate
descoperirile
din toate vremurile şi să le aducă la el. După 10 ani
au
venit învăţaţii aceia însoţiţi de 250 de cămile
pe spatele
cărora erau puse aproape 5000 de cărţi. Împăratul le-a spus :
„Sunt prea multe cărţi,
vreau să-mi
aduceţi mai
puţine,
căci
nimeni
nu are timp într-o viaţă de om
să le citească pe toate“.
Învăţaţii au plecat şi s-au întors după 20
de ani cu 50 de cămile
încărcate cu cărţi. Împăratul le-a spus: „Sunt
prea multe, vreau
mai
puţine“.
După alţi 10 ani, la împărat
a venit un singur
învăţat care avea cu sine o singură carte.
Împăratul l-a întrebat
pe
învăţatul care mai rămăsese în viaţă: „Ei bine, şi ce
scrie în
cartea
aceasta?“ Învăţatul i-a spus: „Aici
scrie un singur lucru:
Omul
se naşte, trăieşte şi moare!“ Împăratul
a spus: „Nu se
poate
atât de puţin!
Cum adică se naşte, trăieşte şi
moare şi
nici
măcar nu cunoaşte
scopul vieţii
sale pământeşti? Nu ştie
de ce
trăieşte?
Eu cred că fiecare
om are o „carte a vieţii“
în care sunt
scrise
absolut toate faptele lui, bune şi
rele. Cu fiecare an de viaţă
care
trece începe a se scrie o nouă filă din această carte“.
Răspunsul care l-ar fi mulţumit
pe împărat era acesta: „Omul
trăieşte să-şi mântuiască sufletul, iar după moarte
urmează
învierea“.
La slujba Utreniei se
cântă în Biserică: „Învierea
lui Hristos
văzând“. Nu se cântă: „Învierea
lui Hristos crezând“. Aşadar,
Duhul
Sfânt ne îndeamnă să zicem „Învierea
lui Hristos văzând“, ca şi cum am
fi văzut ceea ce n-am văzut,
fiindcă acum 2000 de ani a înviat Hristos şi
nici atunci nimeni nu
L-a văzut când a înviat. Aşadar,
Paştile este ziua
cea de bucurie a
Învierii lui Hristos şi pricina a toată veselia şi dulceaţa şi
de aceea să zicem aşa: Iisuse,
Cel ce nu ai oprit a se zugrăvi
prea
cinstitul
Tău chip, dă-ne şi nouă a avea pururea în suflete chipul
învierii
Tale. Iisuse, Cel ce ai înviat din morţi,
înviază şi sufletele
noastre
(Acatistul Sfintei Învieri a Domnului).
Considerat cea mai
mare sărbătoare creştină, Paştile este celebrarea
Învierii lui Iisus
Hristos, întemeietorul religiei creştine,
născut la
Betleem, din Fecioara
Maria. Botezat la 30 de ani de Sfântul Ioan
Botezătorul şi prezentat mulţimii drept Mesia, Hristos şi-a
ales 12
ucenici şi, vreme de trei ani, şi-a
predicat învăţătura în Galileea şi în
Iudeea. S-a întors
apoi în Ierusalim, unde a trebuit să înfrunte
mânia
fariseilor (cultul
mozaic) şi arhiereilor, care
îi contestau dumnezeirea.
Fiind trădat de Iuda, Hristos a fost adus la judecată în faţa regelui Irod, a
marilor preoţi iudei Anna şi
Caiafa, a Sinedriului, în faţa
procuratorului
Pilat, care L-au
condamnat la moarte pentru blasfemia de a-şi fi
spus Fiul
lui Dumnezeu. A fost
răstignit pe vârful colinei Golgota, între doi tâlhari,
după ce şi-a cărat Crucea în spate. Înmormântat, Iisus Hristos a înviat
după trei zile şi s-a ridicat la cer
după alte 40 de zile. După cuvântul
Sfântului
Isidor Pelusiotul: „Dacă dorim învierea trebuie
să facem
tot
ce duce spre ea“.
Închinându-ne Sfintei
Învieri a Mântuitorului nostru, să zicem
din
tot sufletul acest
tropar:
„Când
Te-ai pogorât la moarte, Cel ce eşti
Viaţa
cea
fără de
moarte, atunci iadul ai omorât cu
strălucirea Dumnezeirii; iar când ai înviat pe cei
morţi din cele de dedesubt, toate puterile cereşti
au
strigat: Dătătorule de viaţă,
Hristoase
Slavă, cinste şi închinăciune de la toată suflarea
se cuvine
Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi
pururea şi în vecii
vecilor.
Amin!
BIBLIOGRAFIE:
Biblia, E.I.B.M., Bucureşti,
2004; Ceaslov, E.I.B.M., Bucureşti,
1992;
Pr.Prof. Dr. Ene
Branişte, Dicţionar
enciclopedic de cunoştinţe religioase, Editura Diecezana,
Caransebeş,2001; Anca-Maria Vacariu, Colinde, Editura
Candy,1998; Protos. Nicodim Măndiţă,
Viaţa Maicii Domnului, Editura Agapis, 2002;
Petre Râşcanu, Istoria românilor, 1855;
http:/www. danion
vasile.ro.html/despre Crăciun; tradiţii/roîyahoo.com. mail;Cornel Dragoş,
Roxana
Mihalache, Oameni care au înviat d