Pagini

luni, 30 iunie 2014

HRANA PENTRU SUFLET: Preotul George Istodor a discutat online despre controversele legate de pasapoarte biometrice, incest si prostitutie


BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...
Preotul George Istodor a discutat online despre controversele legate de pasapoarte biometrice, incest si prostitutie

de Redactia HotNews.ro

 a fost preotul George Istodor, conferentiar universitar la Facultatea de Teologie din Constanta si doctor in teologie din 2005. El a raspuns intrebarilor formulate de cititori pe teme precum prostitutia si incestul - nepedepsite de viitorul Cod penal, si introducerea pasapoartelor biometrice. George Istodor este preot la parohia Sfanta Treime-Tei din Bucuresti si este specialist in misiunea Bisericii si in fenomenul sectar.
Intalnirea s-a incheiat

Viitorul Cod penal, in forma in care este el redactat si in care va fi adoptat de Parlament sau asumat prin raspunderea Guvernului, nu mai pedepseste incestul si prostitutia, asa cum sunt acestea pedepsite in actualul cod. Astfel, actele sexuale dintre doua persoane inrudite direct, cu varste de peste 18 ani si infaptuite prin consimtamantul amandurora nu mai sunt considerate infractiuni. Totodata, potrivit prevederilor noului proiect, prostitutia poate fi practicata de femei ca mijloc de subzistenta in cazul in care acestea nu sunt constranse. Conform proiectului pentru noul Cod penal, publicat pe site-ul Ministerului Justitiei, articolele 203 si 328 din Codul penal aflat in vigoare, referitoare la incest si la prostitutie, nu se vor regasi in viitorul act normativ juridic.

Inceputul acestui an a fost marcat de o disputa in primul rand la nivelul laicilor si clericilor ortodocsi dar nu numai pe tema introducerii pasapoartelor biometrice. Totul a inceput de la o scrisoare deschisa din 14 ianuarie adresata de parintele Iustin Parvu de la Manastirea Petru Voda, publicata in presa centrala, urmata de aparitia mai multor opinii pro si contra. Biserica Ortodoxa nu a luat imediat o pozitie in aceasta privinta iar ulterior, dupa ce controversa publica a luat amploare (inclusiv prin organizarea unui miting de protest in fata Patriarhiei), a anuntat ca nu este impotriva acestor pasapoarte. Sfantul Sinod a cerut insa statului roman sa permita persoanelor care, din motive religioase, nu doresc pasapoarte electronice, sa obtina pasapoarte temporare, fara date biometrice, care sa le permita calatoria in afara Uniunii Europene pe o perioada de sase luni.

 Nota redactiei:

 Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:
Întrebarea nr. 1 Scriitoru'
parinte, eu stiu, cred ca tot desp[re lucrurile astea, adica despre ce se face, ce se crede ca se face de fapt, si cine se banuieste ca o face. intrebarea mea la care mi-ar place sa-mi raspundeti in cel mai scurt timp este : ce facem? ce facem noi crestinii care ne temem, credem (desi ne este pusa greu la incercare credinta), si nu vrem sa ne dam sufletul fiarei?
pr. George Istodor
Multumesc pt intrebare. Vreau sa precizez de la inceput ca un crestin nu se teme niciodata (Mantuitorul ne indeamna de atatea ori sa indraznim). De asemenea, as vrea sa fac precizarea ca acceptarea sau neacceptarea unui element care tine de liberul nostru arbitru cum este pasaportul biometric nu are nicio legatura cu fiara apocaliptica sau cu pierderea sufletului. Este pur si simplu o optiune nefericita pe care putem sa o luam cu anumite consecinte nefiresti in viata noastra (acceptam pur si simplu sa fim tratati ca niste infractori in numele prevenirii terorismului etc. ) Vreau sa nu va mai speriati si credinta dvs sa fie intarita de fundamentele ortodocse ale relatiei noastre cu Dumnezeu.
Întrebarea nr. 2 costel
Incestul e condamnat de religie,de morala si de Dumnezeu.Totusi,daca specia umana a inceput cu Adam si Eva,..atunci specia umana s-a perpetuat prin incest?
pr. George Istodor
Este adevarat, incestul este condamnat si de religie si de morala si de Dumnezeu. Este adevarat ca umanitatea (nu specia umana, caci nu suntem animale) a inceput cu protoparintii nostrii - Adam si Eva. Ceea ce s-a petrecut insa intre Adam si Eva la inceputul veacurilor nu este nici decum un incest, ci este un pogoramant tainic prin care Dumnezeu a implit unul din scopurile principale dupa crearea omului: inmultirea neamului omenesc. Deci, nu a fost vorba despre incest ( nu exista date si dovezi ca la primii oameni au existat consecintele con-sangvinitatii, aceleasi consecinte care exista astazi in cazul unui incest.
Întrebarea nr. 3 marius
sint curios cum va cataloga aceasta miscare din interiorul cultului ortodox. L-am urmarit de citeva ori si opinez ca atitudinea dinsului fata de alte culte este una de tip sectar si foarte subiectiva .
Dumnezeu nu apartine BOR si nu a fost inventat in ortodoxie.
Vreau sa-l intreb daca pretentia BO ca e singura care urmeaza linia dreptei credinte, este o atitudine sectara. De ce in Romania ,tara laica ,nu sint bagate in seama chiar de media celelalte culte pe marginea acestui subiect?

pr. George Istodor

Este clar ca dumneavoastra apartineti fie unui cult neoprotestant recunoscut de statul roman (sunt 14 In afara de BOR) fie unei secte nerecunoscute de catre statul roman. Eu nu am o atitudine de tip sectar, ci sunt specialist in sectele religioase. Nimeni nu a pretins vreodata ca BOR L-ar fi privatizat pe Dumnezeu. Insa invatatura ortodoxa (dreapta) este singura care este conforma in totalitate cu descoperirea lui Dumnezeu. Va rog sa nu mai folositi cuvantul 'inventat" atunci cand vorbiti de Dumnezeu si de ortodoxie. "Pretentia" BOR ca este singura ca urmeaza linia dreptei credintei nu este o atitudine sectara, ci o atituidine realista si totodata marturisitoare. O tara laica nu este nicio tara atee, nicio tara care pune accent pe diversitatea de tip sectar cum este de ex Statele Unite ale Americii. O tara laica ( laos to Teu) inseamna in limba greaca veche poporul lui Dumnezeu. De aceea, media nu baga in seama celelalte grupari religioase minoritare si se concentreaza cu privire la opinia bisericii nationale.

Întrebarea nr. 4 Mihai T

1. In numele libertatii de exprimare si autodeterminarii, omul modern renunta la valorile morale, pierzandu-si in acelasi timp identitatea spirituala. Ca pastrator si ultima reduta a credintei si moralitatii, cum anume poate BOR influenta amendarea codului penal astfel ca varianta finala sa nu fie in contradictie cu invatatura biblica? Care sunt masurile care s-au luat pana in prezent si concret care sunt pasii care vor fi facuti pentru a preintampina modificarea legilor contrar invataturilor crestine si contrar vointei majoritatii (86% din romani sunt crestini ortodocsi conform Institutul National de Statistica - 2002). Va reusi BOR sa se miste suficient de repede pentru a adresa aceasta problema inaintea adoptarii noului cod penal?

2. Punand laolalta libertatea acordata omului de catre Dumnezeu si ingradirea ei de catre autoritatile statului, care este abordarea BOR pentru a proteja libertatea al crestinilor? Cateva precizari: libertatea de miscare DACA accepti amprentarea, libertate de exprimare/comunicare DAR care este monitorizata. Dupa cum Dumnezeu ne-a lasat liberi pe pamant si ne judeca doar la sfarsitul vietii, cum lupta BOR pentru dreptul credinciosilor de a fi liberi si nu obiecte de inventar, a priori suspecte, in ograda statului?

Vreau sa fie foarte clar faptul ca eu ca si crestin ortodox astept sa fiu reprezentat si sa am un cuvant de spus prin intermediu BOR la modificarea codului penal.

3. Plecand de la faptul ca in Biblie informatiile sunt transmise nu doar direct (Sa nu furi, sa nu ucizi, etc) dar si metaforic (femeie învăluită în soare = Biserica, fiara = ?entitate geo-politica formata din mai multe natiuni?) care este interpretarea pe care o dati numărul numelui fiarei, dumneavoastra ca reprezentant al BOR in primul rand si ca si crestin (parerea personala)? Asta mai ales prin prisma faptului ca Apocalispa este o formidabila constructie metaforica.

pr. George Istodor

Biserica a cerut Ministerului de Interne ca pasapoartele biometrice sa nu aiba caracter obligatoriu. De asemenea, biserica s-a pronuntat permanent impotriva legalizarii prostitutiei si dezincriminarii acestei practici ca infractiune. Cu privire la incest, Biserica a fost si mai ferma condamnand aceasta manifestare care atenteaza la libertatea omului si il plaseaza sub nivelul animalelor. Biserica Ortodoxa a atras atentia deja ca aceste coduri sunt o amenintare pentru noi toti si daca actualul Guvern isi va asuma raspunderea prin ordonanta de urgenta pentru adoptarea acestora, Biserica va lua masurile care se impun: predica in biserica, instruirea prin cateheza a celor neavizati, chemarea la protest impotriva acestui abuz si avertizarea populatiei cu privire la discrepanta intre agenda guvernantului roman si agenda romanului.

pr. George Istodor

Este firesc ca dumneavoastra, crestin ortodocsi, sa fiti reprezentat de BOR si sa aveti un cuvant de spus prin intermediul BOR.; Sper sa nu ajungem acolo incat sa fim nevoiti sa luam semnaturi impotriva adoptarii noului Cod Penal.

Este adevarat ca Apocalipsa este singura carte profetica in care metafora este intalnita frecvent. Parerea mea cu privire la numarul fiarei apocaliptice coincide cu invatatura ortodoxa: Sfantul Apostol Ioan, cel care a scris Apocalipsa intre anii 99 - 100 dupa Hristos era exilat in insula Patmos ( in Grecia de azi), iar prigoana impotriva bisericii lui Hristos incepuse de mai bine de 20 de ani (anul 64 dupa Hristos imparatul roman pagan Nero). Atunci cand vorbeste despre fiara, Sfantul Ioan se refera in primul rand la timpul sau. Identifica prin fiara apocaliptica pe imparatul Nero, insa prefera sa nu-l numeasca din doua considerente: pentru ca nu cumva o scriere sfanta sa contina numele unui antichrist si pentru a nu expune si mai mult pe crestinii deja prigoniti. Este adevarat ca Sfantul Ioan vorbeste si de fiara parusiei lui Hristos, adica acelei de-a doua veniri a Mantuitorului, eveniment care va fi concomitent cu sfarsitul lumii acesteia si judecata universala. Acolo, Sfantul Pavel vorbeste si de semne prevestitoare lucrarii antichristului, dar tot intr-un limbaj profetic. De aceea, este riscant sa ne hazardam in interpretari personale neavizate sau sa ne raportam la fiara apocaliptica dintr-o perdspectiva numerologica oculta.

Întrebarea nr. 5 Iulia

Buna ziua si multumim pentru lamuririle pe care ni le veti oferi. Intrebarea mea: ce credeti DVS ca se va intampla cu cei care, desi sunt niste oameni care au credinta in Dumnezeu, vor avea, totusi, aceste pasapoarte biometrice? M-ar interesa strict ceea ce credeti, independent oarecum de pozitia unui secund exterior (daca e posibil). Va multumesc.

pr. George Istodor

Va raspund cu placere. Cred cu tarie ca un om credincios ortodox este bine sa nu accepte la nivelul liberului arbitru pasapoartele biometrice care sunt un atentat nu doar la libertatea umana, dar si la demnitatea umana. Cred cu tarie, de asemenea, ca un crestin ortodox credincios, chiar daca va accepta un pasaport biometric, acest lucru nu ii va pune in pericol mantuirea, din doua motive:
1. Un element exterior in relatia tainica si personala cu Dumnezeu nu poate sa influenteze irezistibil mantuirea noastra ca dar de la Dumnezeu, ci doar un element interior (superficialitatea in credinta, asumarea statutului de nepracticant in relatia cu Dumnezeu, pacatele care se pot transforma in patimi, etc)
2.Aceste pasapoarte biometrice pot sa faca parte dintr-o teorie a conspiratiei, sa fie prezentate ca o etapa in implementarea cipurilor care vor duce la o dictatura mondiala feroce. Noi am trecut printr-o dictatura (cea comunista) si totusi stim bine ca foarte multi s-au mantuit; Dictatura si teroarea naste martiri, iar "libertatea" religioasa de tip sectar naste intotdeauna apostati. Si inca ceva: daca vor sa te controleze si eventual sa te elimine, mai marilor acestei lumi nu le trebuie pasapoarte biometrice, au sateliti, telefoane mobile, etc. etc.

Întrebarea nr. 6 ion strainu

Buna ziua,
Am o intrebare pentru invitatul dumneavoastra: de ce Trinitas TV nu discuta despre aceasta problema, invitand oameni din ambele tabere teologice (cei pro si cei contra biometrie)? Totusi, 100.000 de semnaturi inseamna ca e o problema si ca trebuie macar discutata, daca nu chiar rezolvata.

Si o intrebare pentru cei de la Hotnews: cand vor invita si unul din tabara cealata, pentru a arata impartialitatea privind aceasta problema?

Va multumesc!

Sorana Mihailescu (moderator)

Am incercat, in doua randuri, sa invitam la o intalnire online pe cineva de la Manastirea Petru Voda, de unde a venit si reactia publica pe tema pasapoartelor biometrice. Am fost, insa, refuzati.

Întrebarea nr. 7 cir

de ce se amesteca biserica in dispute care tin de domeniul material ?
eu stiam ca biserica are grija de bunurile spirituale ale credinciosilor nicidecum de cele materiale.

pasapoartele biometrice tin de un sistem de securitate si pana la urma e alegerea fiecaruia daca isi face pasaport sau nu; nu il obliga nimeni.
povestea cu un numar sau altul cred ca tine doar de spaima unor oameni prea putini invatati, speriati de ora de matematica.

pr. George Istodor

Biserica nu respinde dimensiunea materiala a creatiei, o valorizeaza si ne ajuta sa ne ferim de o abordare reductionista cu privire la materie. Cine va spus ca Biserica are grija doar de bunurile spirituale, v-a dezinformat, cu tot respectul . Cata vreme, omul este suflet si trup, mantuirea lui vizeaza cele doua dimensiuni: cea spirituala si cea materiala Sa nu uitam ca limba noastra romaneasca traduce cuvantul lume ( cu referire directa la dimensiune materiala) prin etimonul latin "lumen" care inseamna lumina. Asadar, daca lumea (materiala) este lumina lui Dumnezeu, cum sa nu ne preocupam de ea, cum sa nu o valorizam si cum sa nu o transfiguram?

Întrebarea nr. 8 mihai

Parinte,
Dupa parerea mea, biserica este impartita in doua in legatura cu pasapoartele biometrice- Patriarhia si cei care au protestat. Credeti ca se poate vorbi la aceasta ora de un conflic intre membrii aceleasi biserici? Si daca da, cum vedeti evolutia lucrurilor in viitorul aporpiat?
Am auzit chiar de anumite "amenintari" ale preotilor care s-au declarat impotriva unor astfel de pasapoarte (shicane, piedici, etc). Cat este de adevarat?
In legatura cu legalizarea prostitutiei, cum se va implica biserica in impiedicarea acestui lucru? Desi, dupa parerea mea, ar fi un lucru bun si va spun si de ce: se impiedica aparitia unor boli cu transmitere sexuala, cum ar fi sida, poate ca ar scadea si nr de violuri...Dvs ce parare aveti?

pr. George Istodor

Nu cred ca Biserica este impartita in acest moment. Cei care au protestat risca sa se plaseze in afara Bisericii, care prin Sfantul Sinod a facut precizarile referitoare la pasapoartele biometrice, la prostitutie sau incest. Cat priveste vietuitorii de la Manastirea Petru Voda, semnul ca ramane o manastire ortodoxa este ascultarea de Biserica. Si in niciun caz neascultarea generalizata.

Întrebarea nr. 9 laura

Cum comentati urmatoarele cuvinte ale parintelui Iustin Parvu?
"Noi nu avem nevoie de sisteme de control – de acte de identitate electronice, de cărţi de identitate, de carnete de conducere electronice, ş.a.m.d. Controlul nostru este Adevărul şi Dreptatea cu care ne-am născut din liberul arbitru cu care ne-a creat bunul Dumnezeu. Cine vrea poate să-şi construiască viaţa cum doreşte: să-şi pună fluturi în vârful nasului, bicicletă la ureche sau să strige pe străzile Bucureştiului: “Vrem incest! Vrem uciderea pruncilor! Vrem homosexualitate! Vrem să avem cipuri!”. Noi credem că fiecare poate să-şi păstreze conştiinţa fără să atace caracterul neamului românesc."
Am extras un pasaj din scrisoarea pe care Parintele Iustin de la Manastirea Petru Voda a trimis-o Senatului.

pr. George Istodor

Nu am certitudinea ca aceste cuvinte chiar sunt ale parintelui Iustin Parvu. Chiar daca ar fi, ar trebui sa ne intrebam de ce ceilalti mari duhovnici ai neamului romanesc nu au sustinut demersul acestui radical al parintelui Iustin Parvu. Eu sunt pentru o atitidine ferma, dar in limitele invataturii ortodoxe, cu deosebita cumpatare, echilibru si discernamant.

Întrebarea nr. 10 gabi

Draga parinte,
Daca prostitutia este cea mai veche meserie din lume, cum de nu a reusit pana acum biserica sa elimine acest comportament?
Nu credeti ca legalizarea prostitutiei are si efecte benefice pentru o societate sanatoasa in adevaratul sens al cuvantului (sida este o amenintare!)
Alte avantaje:
Se va reduce drastic numarul violurilor, violenta determinata de exacerbarea instinctului sexual la barbatii de toate varstele. Se va reduce infractionalitatea din acest domeniu.
Se va reduce imoralitatea in randul tinerelor si se va incuraja dezvoltarea prieteniei nebazate pe sex, dintre fete si baieti, va creste respectul baietilor fata de fete. Si va spun si alte avantaje:
1. Fonduri din taxe, care sporesc bugetul.
2. Igiena: controale medicale regulate, folosirea prezervativului etc.
3. Un control mai bun asupra modului in care sunt tratate prostituatele.
4. Includerea in nomenclatorul meseriilor, ceea ce le-ar ajuta pe prostituate sa beneficieze de asigurari, concedii, pensie etc.
Nu credeti ca sunt suficinete motive pentru a legaliza prostitutia? Este adevarat, sunt si argumente impotriva acestei meserii, insa ea exista si cred ca problema nu poate fi rezolvata daca este ascunsa sub pres.

roxana

Eu am o intrebare:
Dar cu barbatii care "isi vand femeilor trupul pentru bani" ce se intampla ? Va fi legalizata si "munca" lor?
In fond, si prostutia este o munca..si, daca tot se realizeaza emisiunea in colaborare cu Radio Deutche Welle, as aduce in discutie un caz din Germania: o femeie care era in somaj era nevoita sa accepte un loc de munca intr-un bordel , ce i se oferise prin ANOFM-ul lor , altfel isi pierdea somajul.purtatorul de cuvint al Oficiul fortei de munca din Nürnberg a declarat ca nimeni nu poate fi obligat sa presteze servicii cu tenta sexuala impotriva propriei vointe.
Nici macar nu s-a ajuns la proces, deoarece oficiul fortei de munca n-a incetat plata alocatiei de somaj catre persoana respectiva. Asa ca...
Intrebare pentru parintele: cum apreciati reactia bisericii catolice in tarile in care este legalizata prostitutia? Multumesc! Doamne ajuta!

pr. George Istodor

Incep cu finalul...Biserica catolica oficial nu recunoaste nici ea prostitutia ca si comportament firesc si moral. Stiu ca reprezentantii acestei biserici au protestat fata de legalizarea prostitutiei, insa in societatile accentuat secularizate, cum sunt cele din Occident, glasul bisericii nu este luat in seama. Din punctul meu de vedere, prostitutia nu este o munca, o meserie, pentru ca ar insemna sa jignesc toate meseriile ce nu incalca preceptele moralei crestine. Exemplul pe care il dati este tipic pentru o tara im proces de decrestinare, sper ca in Romania sa nu se intample niciodata asa ceva. Biserica, sa stiti ca incrimineaza in aceeasi masura si prostituia masculina si va fi vehement impotriva legalizarii acesteia.

pr. George Istodor

Prostitutia nu o recunoastem ca meserie, cu atat mai mult cea mai veche din lume. Departarea de Dumnezeu a facut ca acest comportament sa persiste in ciuda atitudinii ferme a bisericii. Nu as vorbi de avantaje ale prostitutiei, pentru ca este un mare pacat sa legalizezi (adica sa recunosti ca fiind normal) un pacat ce este pedespit de Dumnezeu. Si de o societate sanatoasa, cum spuneti dvs...

Întrebarea nr. 11 Pierre de Vara

Inteleg ca in si pentru restul lumii pasapoartele biometrice sint una din metodele de lupta impotriva terorismului, crimei organizate transfrontaliere (rapiri, tarfic de persoane, etc.).

Intrebarea 1: Cum se face ca in Romania (si numai in Romania, dupa stiinta mea), ele au devenit subiectul unei dezbateri teologice de dimensiuni - n-am gasit alta rima... - apocaliptice?
In comunicarile autoritatilor se precizează că microcipul are o structură de radio frecvenţă, că prezintă o bună securitate, integritate şi confidenţialitate a datelor, că este de tip pasiv, adica are o antenă care intră pe frecvenţa controlorului de paşapoarte şi că cipul se activează numai de la o distanţă de pina la 10 centimetri de cititor şi poate fi citit doar când paşaportul este deschis.

Intrebarea 3: Credeti ca sinteti indreptatit, mai exact, PREGATIT - DIN PUNCT DE VEDERE TEHNIC - sa sustineti un punct de vedere (fie el pro sau contra) in chestiunea pasapoartelor biometrice?

Multumesc.

pr. George Istodor

Nu doar in Romania a existat aceasta dezbatere, Grecia, Serbia si Rusia sunt tari unde problema a fost dezbatuta, este adevarat mai putin s-a dezbatut teologic in tarile occidentale neortodoxe (poate din cauza secularizarii?)
Nu trebuie sa fii absolvent de Politehnica ca sa poti intelege tulburarea iscata de introducerea pasapoartelor biometrice. Rapunsul meu nu este unul tehnic, ci unul teologic in incercarea de a nu identifica progresul tehnologic cu fiara apocaliptica, dar totodata intentia mea este de a trage un semnal de alarma cu privire la folosirea gresita a acestui progres tehnologic.

Întrebarea nr. 12 Georgica

Stimate parinte, locuiesc de ani buni in strainatate si de fiecare data cand am un contact cu preotul sau credinciosul roman propriu zis, 'de cartier', impresia mea este teribila. Nu va includ neaparat in aceasta categorie, intrucat am luat contact de cateva ori cu profesori la Facultatea de Teologie din Bucuresti (de exemplu Pr. Dr. Constantin Coman) cu care este mult mai placut sa porti un dialog. Ma refer in primul rand la cei care radicalizeaza total mesajul si pozitia bisericii intr-un stat laic, si din pricina carora orice dezbatere asupra pasapoartelor de exemplu, ca tot suntem aici, pe considerente etice, de securitate etc sunt eclipsate total. Prin urmare ajungem ca in alte tari oamenii sa fie interesati real daca pasaportul biometric rezolva vreuna din problemele pentru care este introdus si nu introduce altele si mai mari, in timp ce in Romania oamenii nu viseaza decat Fiara. Nu este pe undeva pacat ca in fata unor oameni intelectuali si de o spiritualitate mai mult sau mai putin ferventa, biserica ortodoxa romana cade in ridicol incercind sa faca mai mult decat poate si sfarsind prin a nu face nici ceea ce ar trebui sa faca?

pr. George Istodor

Dragul meu,
Imi pare rau ca impresia ta despre lucrarea preotului este in acest fel. Ma bucur ca nu generalizezi. Vreau sa te rog sa meditezi la faptul ca unui om "caldicel" in credinta i se poate parea un mesaj ferm ca fiind radical. Cei care sunt cetateni intr-un stat laic prin botez si prin celelalte taine sunt in acelasi timp fii Bisericii. De aceea, Biserica trebuie sa se implice spre apararea, luminarea si mantuirea acestora. Este prea mult sa consideram atitudinea BOR ca fiind ridicola, tare ma tem ca mediul eterodox in care traiti de ani buni nu va este un aliat in perceptia realitatii religioase ortodoxe.

Întrebarea nr. 13 anonim

Parinte, de ce ar vrea BOR sa influenteze continutul codului penal?
In definitiv, nu conteaza atit ca anumite porunci divine sa fie respectate in sine, ci ca oamenii sa aleaga liber sa le respecte, pentru a putea progresa spiritual.
Adica oamenii nu ar trebui sa respinga prostitutia sau avortul, de exemplu, pentru ca se tem de aplicarea unei pedepse penale, ci pentru ca il iubesc pe Dumnezeu si vor sa faca voia Lui.
Daca pe Dumnezeu, care e atotputernic, l-ar fi interesat sa nu mai existe prostitutie sau desfrinare pe lume, ne-ar fi putut obliga in sensul asta, asa cum i-a gonit Isus pe negustori din Templu.
Dar daca ne-a dat libertatea sa alegem intre bine si rau, de ce trebuie sa vina statul si sa impuna, cu forta, binele?
Si in plus, li-l impune si celor care isi exercita dreptul constitutional de a nu accepta valorile Bisercii Ortodoxe. In cazul acesta, de ce nu s-ar incrimina penal si desfrinarea?
Multumesc

pr. George Istodor

Biserica nu vrea decat ca legea omeneasca in vigoare sa nu contrazica legea dumnezeiasca vechi si nou testamentara. In dobandirea mantuirii , exist o etapizare ca un urcus duhovnicesc: intai il impiedici pe om sa faca raul, apoi il educi si ii dai consistenta duhovniceasca sa aleaga binele. E ca si cum unui copil i-ai da "libertatea" de a se juca cu un cutit sau cu o bomba. Nu. Unui copil intai ii interzici si il tii departe de cutit si de bomba, apoi il instruoesti prin educatie si acesta in cunostinta de cauza se va comporta firesc in relatia cu ele. Asa este si cu prostitutia si cu incestul si aveti dreptate, si cu desfranarea. Poate pe viitor biserica se va gandi sa propuna statului si incriminarea desfranarii, numai ca aceasta este mai greu de dovedit.

Întrebarea nr. 14 I.L.

Adica sa ia o pozitie oficiala fata de faptul ca suntem tratati ca prezumtivi infractori , sa apere drepturile, deminitatea si libertatea oamenilor, a bisericii pe care o reprezinta?

pr. George Istodor

Biserica a facut ceea ce trebuia facut, Sinodul mitropolitan de la Cluj a condamnat intr-o scrisoare deschisa adresata presedintelui Romaniei acest tratament jignitor, iar Patriarhia a reusit sa elimine caracterul obligatoriu al pasapoartelor biometrice printr-o actiune hotarata adresata Ministerului de Interne.

Întrebarea nr. 15 gaby

si daca se poate o a doua intrebare,de ce biserica se transforma din ce in ce mai mult intro ,,afacere".Nu am vazut pana acum un preot care sa ingroape un om pana sa nu-i ia bani.recunosc trebuie sa luati bani dar nu stiu nicio exceptie.

pr. George Istodor

Draga Gabi,
Se pare ca nu ai foarte multe cunostinte intre clerici. Eu stiu cativa preoti care de mai multe ori au facut nu doar inmormantari dar si alte servicii gratis. Acesti preoti nu vor sub nicio forma sa isi faca publicitate in vreun fel, asa se explica ca tu ai aceasta opinie pentru ca fie nu i-ai cunoscut pe cei care fac asemenea gesturi, fie ai luat contact cu mass-media care ii prezinta pe cei care au neputinte in acest sens.

Întrebarea nr. 16 gaby

in legatura cu aceste pasapoarte nu ma ingrijoreaza nr 666 chiar daca sunt superstitios.Pentru mine 666 este un simplu numar,insa ceea ce ma ingrijoreaza este ca poate reprezenta un prim pas in implantarea lor pe oameni si asa implininduse ceea ce spune apocalipsa cu ,,nimeni nu va mai putea cumpara sau vinde fara a avea semnul fiarei".Pana unde ar fi in stare biserica sa mearga pentru a evita aceste pasapoarte si de ce nu se iese in strada si se strang semnaturi pentru eliminarea lor?VA multumesc pentru timpul acordat si dumnezeu sa va binecuvinteze parinte

pr. George Istodor

Ingrijorarea dvs este legitima, insa nu trebuie sa se transforme in disperare. Apocalipsa Sfantului Ioan vorbeste, este adevarat, de niste constrangeri teribile care vor anunta sfaristul lumii acesteia. Parerea mea este ca intre aceste pasapoarte biometrice si acele constrangeri nu exista nicio legatura dovedita. Biserica nu vrea sa dea semnale de panica si de isterie ptr ca noi respingem cu tarie orice teorie a conspiratiei (fie ea si mondiala). Vreau sa va linistiti pentru ca Biserica prin presiunea ei a reusit sa elimine caracterul obligatoriu ale acestor pasapoarte biometrice.

Întrebarea nr. 17 dorinteodor

stim din biblie ca doua orase au fost distruse de dumnezeu pentru desfriul si depravarea locuitorilor. totusi, de atunci aceasta pedeapsa nu a mai fost aplicata niciodata. rezulta oare de aici ca dumnezeu accepta prostitutia si incestul?

pr. George Istodor

In vechiul testament, cand s-a intamplat distrugerea celor doua orase, Dumnezeu pregatea omenirea pentru venirea lui Hristos. Dupa aceasta venire, Dumnezeu a lucrat in alt mod in creatia sa: prin iubire si mila, nu prin dreptate si pedeapsa neaparat. Asta nu inseamna sub nicio forma ca Dumnezeu accepta prostitutia sau incestul. 

HRANA PENTRU SUFLET: Preotul George Istodor a discutat online despre controversele legate de pasapoarte biometrice, incest si prostitutie

FIE DOAMNE MILA TA SPRE NOI ! ASA CUM AM NĂDĂJDUIT INTRU” TINE ! NU TE MÂNIA PE NOI DOAMNE SI NU NE PEDEPSI PENTRU PĂCATELE NOASTRE ....

duminică, 29 iunie 2014

Sfintii Apostoli Petru si Pavel

FIE DOAMNE MILA TA SPRE NOI ! ASA CUM AM NĂDĂJDUIT INTRU” TINE ! NU TE MÂNIA PE NOI DOAMNE SI NU NE PEDEPSI PENTRU PĂCATELE NOASTRE ....


Sfintii Apostoli Petru si Pavel sunt sarbatoriti pe 29 iunie, dupa o perioada de post, care variaza ca durata, in functie de data Sfintelor Pastilor.
Biserica noastra are hramul SFINTILOR PETRU SI PAVEL , si biserica cea mica ,poarta hramul SFINTILOR MIHAIL SI GAVRIL.,doi sfinti la fel de importanti....
Eu ii pretuiesc foarte mult pe Sfintii PETRU SI PAVEL, deoarece mi-au fost dati si la cununie ca aparatori ai casatoriei , eu avand nunta pe 10 iunie...acum 41 de ani ...si pot sa spun ca orice m-am rugat lor , m-au ajutat...
Si strada pe care se afla biserica noastra se numeste tot Petru si Pavel...Azi a fost o slujba frumoasa, lume multa si la sfarsit am fost serviti cu cozonac si suc...in zona a fost si ruga Cartierului , unde a fost domnul primar si doua zile de distractie cu multi cantareti de muzica populara ...DOAMNE AJUTA ! 




Din cauza faptului ca Sfintii Apostoli Petru si Pavel au fost in temnita pentru ca L-au marturisit pe Hristos ca Fiu al lui Dumnezeu, au devenit ocrotitori ai sistemului penitenciar din Romania. Ei sunt ocrotitori ai celor lipsiti de libertate si din cauza faptului ca cei ajunsi in penitenciare sunt persoane care au gresit fata de Dumnezeu, precum au gresit si ei: Petru S-a lepadat de Hristos, iar Pavel i-a prigonit pe crestini.

                                      Troparul Sfintilor Apostoli Petru si Pavel

Cei ce sunteti intre apostoli mai intai pe scaun sezatori si lumii invatatori, Stapanului tuturor rugati-va, pace lumii sa daruiasca si sufletelor noastre mare mila.

Sfintii Apostoli Petru si Pavel sunt praznuiti in aceeasi zi deoarece amandoi s-au savarsit la Roma, din porunca imparatului Nero, Petru fiind rastignit cu capul in jos, iar lui Pavel taindu-i-se capul. Moastele Sfintilor Apostoli Petru si Pavel, potrivit Sinaxarului, au fost puse impreuna. Traditia a consemnat ziua de 29 iunie ca data a martirajului Sfintilor Apostoli Petru si Pavel. Cercetarile mai noi au stabilit cu o anume precizie ca Petru a fost rastignit in anul 64, iar Pavel a fost decapitat in anul 67.
 Sfintii Apostoli Petru si Pavel sunt autori de epistole incluse de Biserica intre textele canonice ale Noului Testament (Pavel – 14; Petru – 2).



                         Va postez un filmulet cu Evanghelia Zilei cu Preotul Paroh , Marius Sfercoci


sâmbătă, 28 iunie 2014

MAICA SFANTA , MAICA BUNA.mpg



DOAMNE AJUTA ! DUMNEZEU SA ITI ASCULTE RUGACIUNILE...DRAGA VIZITATOR AL BLOGULUI MEU , SI SA TE BINECUVANTEZE...

joi, 26 iunie 2014

HRANA PENTRU SUFLET: CUGETARI SI CITATE ORTODOXE


BINECUVANTAREA DOMNULUI SA FIE PESTE NOI TOTI...SI RUGACIUNILE TUTUROR SFINTILOR SA NE AJUTE...


                                                                            PREOT IOAN
                                       DESPRE POST

 Postul (...): o şcoală a căinţei (pr. Alexander Schemmam).

 Postul adevărat este abţinerea de la orice lucru rău (Sfântul Teodor Studitul). Fecioria trupului aparţine câtorva, dar fecioria inimii trebuie să aparţină tuturor (Fericitul Augustin). 

 Eşti stăpân pe pântece? Fii atunci stăpân şi pe limbă! (Sfântul Nil Sinaitul)
spuneau strămoşii noştri. La aceasta putem adăuga: suflet curat în trup curat (Nicodim Patriarhul României).

 Postul ocroteşte orice virtute. Este începutul luptei spirituale, cununa celor cumpătaţi, frumuseţea fecioriei şi sfinţeniei, strălucirea cuminţeniei, începutul vieţii creştine, mama rugăciunii, izvorul smereniei. Postul te învaţă liniştea şi el precede celelalte fapte bune (Sfântul Isaac Sirul).

 Postul acela este adevărat, care este prezent în toate; pe toate le curăţeşte şi pe toate le vindecă (Sfântul Grigorie Palama). 

 Postul îi învaţă pe toţi nu doar cumpătarea de la mâncare, ci şi înstrăinarea de iubirea de argint, de nesaţ şi de orice răutate (Sfântul Vasile cel Mare). 

 Postul este marea armă împotriva ispitelor, precum plăcerea este începutul tuturor păcatelor (Sfântul Teofilact al Bulgariei).

 Postul, acest doctor al sufletelor noastre, (...) îl face pe fiecare sa ia aminte la sine însusi şi-l învaţă să-şi amintescă de păcatele şi de lipsurile sale (Sfântul Simeon Noul Teolog).

 Ne-am îmbolnăvit prin păcat, dar ne vindecăm prin pocăinţă. Iar pocăinţa fără post este neputincioasă (Sfântul Vasile cel Mare).

 Postul ne îngreunează pe dinafară, dar ne curăţă pe dinlăuntru (Sfântul Ioan al Antiohiei). 

 Câţi săraci ar putea fi hrăniţi datorită unei zile de post?! (Fericitul Augustin). 

 Postul este mama sănătăţii (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Postul este izvor de bucurie (Sfântul Vasile cel Mare).

 Postul trupului este hrana sufletului (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Daca nu îţi schimbi viaţa, la ce mai posteşti? Schimbarea bucatelor nu ajută la nimic (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Să nu pierdem rodul postului, după ce am răbdat truda postului (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Cel ce nu cunoaşte postul, nu cunoaşte crucea (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Luaţi seama la voi înşivă, să nu se îngreuieze inimile voastre de mâncare şi de băutură şi de grijile vieţii (Luca 21:34).

 VIRTUTE 

 Nu-l invidiaţi pe cel bogat pentru averea sa, pe cel puternic pentru demnitatea sa şi pe cel înţelept pentru ştiinţa sa, căci toate acestea sunt mijloace ale virtuţii doar pentru cei care le întrebuinţează bine, fiindcă fericirea nu stă în ele însele (Sfântul Vasile cel Mare).

 În cele din urmă, cununa şi rodul tuturor virtuţilor, ale tuturor creştinilor şi ostenelilor duhovniceşti este dragostea (pr. Alexander Schmemann).

 Virtutea depinde de noi (Sfântul Vasile cel Mare).

 Dacă virtuţii îi iei libertatea, i-ai luat esenţa (Origen). 

 Virtutea izvorăşte din dragoste, iar dragostea din virtute (Sfântul Ioan Gură de Aur). Mulţi chemaţi, puţini aleşi (Matei 14:22). 

 RĂU

 Ortodoxia respinge dualismul în toate formele sale; răul nu este coetern cu Dumnezeu (pr. Kallistos Ware). 

 Esenţa răului ce domină în lume constă în înstrăinarea reciprocă şi dezbinarea tuturor existenţelor, în a le opune şi a le exclude reciproc (Vladimir Soloviov).

 Orice rău este o infirmitate a sufletului (Sfântul Vasile cel Mare). 

 Când sufletul este rău, toate le crede rele (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Nicăieri nu este atâta rău ca în erezie (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Şi atunci? Ne vom mărgini la acuzarea răului? Aceasta ar fi doar jumătate de vindecare. (...) Să nu-l lăsăm pe bolnav, fără a-l conduce spre sănătate (Sfântul Maxim Mărturisitorul).

 Obişnuinţa la rău nu-l lasă pe om să vadă răul (Fericitul Augustin). Răul este depărtarea de esenţa şi tinderea spre ceea ce nu este (Fericitul Augustin). 

 Răul este abaterea de la locul lor a lucrărilor sădite de Dumnezeu în fire (...), tinderea spre altceva decât spre scopul lor, în urma unei judecăţi greşite (Sfântul Maxim Mărturisitorul). 

 Răutatea este contra naturii aşa cum boala este contra sănătăţii (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Răul e contrar binelui şi ceea ce nu există este contrar la ceea ce există (...) Răul nu există pentru că este neipostatic (Origen)

. Fiinţa e binele, nefiinţa e răul (Sfântul Atanasie cel Mare).

 Răul este lipsa binelui, aşa cum întunericul este lipsa luminii (Sfântul Ioan Damaschin).

 PĂCAT 

 Prin păcat, omul se închide în haosul creaţiei (pr. Ion Bria) . 

 Din pricina păcatelor mele mi se îmbolnăvesc trupul şi sufletul (Paraclisul Maicii Domnului). 

 Păcatul cu cugetul este reaua întrebuinţare a gândurilor; păcatul cu fapta este reaua întrebuinţare a lucrurilor (Talasie Libianul). 

 Dacă poţi şi nu vrei, este păcat (pr. Paisie Olaru). 

 Degeaba tăiem crengile păcatului în afara noastră, dacă în noi rămân rădăcinile care vor creşte din nou (Sfântul Grigorie Dialogul).

 Păcatul are două laturi: cea adevărată pentru senzualitatea noastră, latura pe care şi-o descoperă, şi cea vătămătoare, pe care totdeauna o ascunde (Inocenţiu al Odesei). 

 Păcatul desfrânării te duce la alte păcate (Sfântul Vasile cel Mare).

 Păcatul este nedreptate: cine păcătuieşte fie se nedreptăţeşte pe sine, fie nedreptăţeşte pe altul (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Păcatul te stăpâneşte nu prin puterea sa, ci prin delăsarea ta (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Cel mai primejdios lucru este ca cineva să fie bolnav şi nici măcar să nu ştie că e bolnav (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 În lumea noastră, marcată de iubirea de sine, izvor al păcatului şi al morţii, Iisus a adus lepădarea de sine, starea de jertfă, izvor al vieţii, al Învierii, a adus mântuirea noastră, ne-a adus viaţa (pr. Constantin Galeriu). 

 Păcatul apare atunci când vrei să foloseşti lucrurile pământeşti spre a te separa de Creator (Fericitul Augustin).

 Nu arunca vinovăţia păcatelor tale asupra Satanei (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Niciodată omul nu trebuie să deznădăjduiască pentru păcatele sale, dar nici să se încreadă în faptele sale (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Iubeşte-i pe păcătoşi, dar urăşte faptele lor! (Sfântul Isaac Sirul)

 Dacă vom zice că nu avem păcat, ne înşelăm pe noi înşine. (I Ioan 1:8). 

 Căci acesta era păcatul meu, anume că nu în El, ci în zidirile Lui - în mine şi în ceilalţi - căutam plăcerile (Fericitul Augustin).

 Doar cel care a înţeles hotarul acestei vieţi poate pune hotar păcatelor sale (Sfântul Isaac Sirul).

 Să ne temem doar de păcat (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Cei ce trăiesc în păcate şi-au trădat natura (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Orice păcat este o ocară (Sfântul Vasile cel Mare).

 A greşi este omeneşte; a deznădăjdui este diavolesc (Sfântul Nil Sinaitul). 

 Nu atacul gândului este păcat, ci convorbirea prietenească a minţii cu el (Marcu Ascetul).

 Nu este pace în oasele mele de la faţa păcatelor mele (Psalm 37:3)

. Păcatul rupe comuniunea cu Dumnezeu (Sfântul Grigorie Dialogul).

 Omului nu-i este cu putinţă să dezrădăcineze păcatul cu propria putere, ci doar cu puterea dumnezeiască (Sfântul Macarie). 

 Nimic nu se săvârşeşte mai cu uşurinţă şi nu se înţelege mai cu greutate ca păcatul (Ilie Miniatis). 

 Să vedem grozăvia nu în pedeapsă, ci în păcat (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Păcatul Îl împiedică pe Dumnezeu să strălucească în noi (Sfântul Atanasie cel Mare). 

 EGOISM

 O viaţă pur individuală este oarbă şi atee. Am pierdut umanitatea pentru că am devenit solitari (pr. Dumitru Stăniloae).

 Nu fi iubitor de sine şi vei fi iubitor de Dumnezeu; nu căuta plăcerea în tine şi o vei găsi în ceilalţi (Sfântul Maxim Mărturisitorul). 

 Dumnezeul unora este banul; Dumnezeul altora este pântecele. Nu sunt şi aceştia închinători la idoli? (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 MINCIUNĂ

 Minciuna este ca un bulgăre de zăpadă: cu cât îl rostogoleşti mai mult, cu atât se face mai mare (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Cei ce spun că nimeni, în vremea noastră şi în mijlocul nostru, nu poate ţine poruncile evanghelice (...), aceia închid cerul pe care ni L-a deschis Hristos (Sfântul Simeon Noul Teolog).

 Minciuna este pâinea dulce a omului care îi lasă gura plină de nisip (Sfânta Scriptură). 

 RĂZBUNARE 

 De te latră un câine, astupă-i gura cu pâine; n-arunca în el cu piatra, că atunci mai rău te va lătra (Anton Pann). 

 MÂNDRIE

 Mândria este dată de necunoaşterea lui Dumnezeu (Sfântul Maxim Mărturisitorul).

 Trei gropi ne deschid diavolii: întâi, ne opresc de la facerile de bine, apoi, dacă nu reuşesc, caută să ne determine să facem binele fără Dumnezeu, iar, dacă nici aşa nu pot, ne laudă pentru binele făcut pentru a ne mândri (Sfântul Ioan Scărarul).

 Cel ce se înalţă împotriva oamenilor, se va înălţa şi împotriva lui Dumnezeu (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Mândria este semnul celui osândit (Evagrie din Pont). 

 Mândria este contra naturii (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Mai bine să fii înfrânt în smerenie, decât să fii biruitor cu mândrie (Patericul). 

 Mândria este iubirea de sine până la dispreţuirea lui Dumnezeu, în timp ce smerenia este iubirea de Dumnezeu până la dispreţuirea de sine (Fericitul Augustin). 

 Dumnezeu celor mândri le stă împotrivă, iar celor smeriţi le dă har (Iacov 4:6).

 MÂNIE

 Dintre toate patimile, mânia este cea care întunecă cel mai mult raţiunea (Fericitul Augustin).

 Indignarea trebuie să fie împletită cu judecata şi cu chibzuinţa, căci şi cuţitul este folosit şi de criminali şi de medici (Sfântul Vasile cel Mare). 

 Cel mai bine este să curmi mânia cu un zâmbet (Sfântul Efrem Sirul).

 Un cuvânt aspru îi înrăieşte şi pe cei buni, pe când un cuvânt bun aduce folos tuturor (Patericul).

 Mânia vine din necredinţă (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Mai uşor este să alungi mânia când simţi că vine, decât să o stăpâneşti după ce a venit (Fericitul Augustin).

 Mânia desfigurează pe om. Tot trupul i se umflă, venele la fel, vocea devine aspră ... Când mânia ajunge la culme, el nu mai cruţă pe nimeni. Dacă un singur om arată astfel la mânie, ce va fi cu doi sau mai mulţi oameni mânioşi? (Sfântul Vasile cel Mare). 

 Mâniosul este un epileptic sufletesc (Sfântul Ioan Scărarul). 

 Nelegiuiţii se mânie (Sfânta Scriptură). 

 PATIMA 

 Omul nu poate fi cu desăvârşire liber de patimi; dar le poate stăpâni (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 VICIU

 Lăcomia este o beţie mai rea decât beţia (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Cel lacom nu se bucură de ceea ce are, ci se întristează pentru ce nu are (Ilie Miniatis).

 Trei lucruri nu lasă în pace pe om: vinul, femeia şi banul (Proverb românesc). Viciile sunt călăi care te omoară încet (Nicolae Iorga).

 Bea, dar nu te îmbăta. Discută, dar nu te certa (Proverb german).

 Două feluri de oameni nu se îndestulează nici odinioară: cei ce cearcă învăţătura şi cei ce strâng avuţie (Octoihul Mic, Iasi, 1786).

 Vinul este de la Dumnezeu, beţia este de la diavol (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Nu dispreţuiţi vinul, dispreţuiţi beţia! (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Beţia este icoana morţii (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Grija de pântece (de trai bun, fără măsură n.n.) este rădăcina tuturor relelor (Sfântul Ioan Scărarul).

 Vinul înroşeşte faţa, dar înnegreşte sufletul; înveseleşte trupul, dar întristează duhul (Iacob al Antiohiei). 

 Beţia este dată de vin sau de prea multe griji lumeşti (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Deşertăciunea din afară e semnul vădit al sărăciei dinlăuntru (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 E mai uşor să dai cuiva un viciu decât să-i transmiţi o virtute; la fel cum e mai uşor să-l molipseşti de o boală decât să-i dai din sănătatea ta (Sfântul Grigorie de Nazianz). 

 Cel mai mare viciu este atunci când pari virtuos fără să fii (Sfântul Vasile cel Mare). 

 LENE 

 Indiferenţa şi lenea sunt mai vătămătoare decât toată lucrarea diavolească (Sfântul Ioan Damaschin).

 INVIDIE 

 Invidia este mâhnirea provocată de bunurile altora. Mila este mâhnirea provocată de relele altora (Sfântul Ioan Damaschin).

 Invidia calomniază virtutea: pe cel viteaz îl numesc nechibzuit, pe cel cumpătat nesimţitor, pe cel drept aspru, pe cel înţelept nelegiuit, pe cel mărinimos îl numesc mărunt, pe cel darnic risipitor, iar pe cel avar, din contră, îl numesc econom (Sfântul Vasile cel Mare).

 Invidia este cea mai nedreaptă dintre toate patimile, dar şi cea mai dreaptă: pe de o parte izgoneşte tot binele, iar pe de altă parte îl chinuie pe cel care o poartă (Sfântul Grigorie de Nazianz). 

 Aşa cum rugina mănâncă fierul, tot astfel invidia macină sufletul (Sfântul Vasile cel Mare). 

 Invidia este cel mai greu de mânuit dintre toate felurile de duşmănie, căci pe toţi ceilalţi duşmani îi îmblânzesc binefacerile, dar pe cel pizmaş şi răutăcios, darul şi binele îl aţâţă mai rău (Sfântul Vasile cel Mare). 

 Nu este patimă mai grea şi care să prindă mai repede sufletele oamenilor ca invidia, iar aceasta, prea puţin întristându-i pe ceilalţi, îi face rău, în primul rând, celui ce-o poartă (Sfântul Vasile cel Mare). 

 Invidia întunecă fericirea aproapelui (Sfântul Vasile cel Mare). Invidia separă , sfinţenia uneş te. (...) Dacă ai dragoste, ai totul (Fericitul Augustin). 

 RĂZBOI 

 Pacea între oameni şi popoare izvorăşte din pacea omului cu Dumnezeu (Învăţături de credinţă ortodoxă). Unde nu e pace, acolo nu e Dumnezeu. (Avva Isaia). 

 Cel ce caută pacea, Îl caută pe Hristos (Sfântul Vasile cel Mare). 

 Când te lupţi împotriva aproapelui tău, înţelege că te lupţi împotriva Trupului lui Hristos (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Dacă nu este pace, toate celelalte sunt de prisos (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 VIAŢA

 În această lume trebuie să trăim în aşa fel, încât să fim cu sufletul în cer, iar cu trupul în mormânt (Nicodim Patriarhul României).

 Viaţa pământească îi este dată omului să-şi pregătească veşnicia. (...) Viaţa de aici este doar o şcoală în pregătirea noastră pentru viaţa veşnică (Nicodim Patriarhul României). 

 Mai întâi, trebuie să cunoţti bine ispitele, greutăţile şi obligaţiile vieţii, fiindcă fiecare drum are crucea lui, încercările şi bucuriile lui (pr. Paisie Olaru).

 Adeseori văd săraci care sunt bogaţi şi bogaţi care-s săraci, bărbaţi care sunt femei şi femei care sunt bărbaţi, înţelepţi nebuni şi oameni fără de carte înţelepţi (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Îi lăudaţi pe cei din trecut, dar trăiţi după obiceiurile celor de azi (Tertullian). Faptele săvârşite de oameni sunt de trei feluri: conform firii, mai prejos de fire şi mai presus de fire. (...) Firească este pacea, împotriva firii este duşmănia şi, mai presus de fire, este iertarea şi binele dezinteresat (Sfântul Atanasie cel Mare).

 Cele mai divine şi mai înalte dintre lucrurile văzute şi înţelese sunt numai niste simboluri (Sfântul Dionisie Areopagitul). 

 O, dacă oamenii ar iubi viaţa netrecătoare ca şi pe cea trecătoare ...! (Fericitul Augustin). 

 MOARTE

 Ce este moartea, dacă nu mormântul păcatelor? (Sfântul Ambrozie). 

 Se tem de moarte cei ce nu cred în înviere (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Moartea este cel mai semnificativ şi mai profund eveniment al vieţii (N. A. Berdiaev). 

 Moartea adevărată este înlăuntru, în inimă şi este ascunsă. Omul cel dinlăuntru moare. Cine a trecut din moarte la viaţă, în cele ascunse, acela trăieşte în veci şi nu mai moare (Sfântul Macarie).

 Din moment ce nu ştim vremea şi locul în care ne aşteaptă moartea, o vom aştepta noi în orice vreme şi în orice loc (Fericitul Augustin).

 Dacă te temi de moarte, încă nu te-ai împreunat în dragoste cu Hristos (Teognost). Pentru drepţi nu există moarte, ci doar o trecere în viaţa veşnică (Sfântul Atanasie cel Mare). 

 Cei care Îl vor îngropa prin smerenie pe Hristos în sufletul lor, Îl vor vedea şi înviind prin slavă (Sfântul Maxim Mărturisitorul).

 Aducerea aminte de moarte este o moarte de fiecare zi. (...) Frica de moarte este o însuşire a firii, intrată în ea prin neascultare. Iar tremurarea în faţa morţii este semnul păcatelor nepocăite (Sfântul Ioan Scărarul). 

 Plata păcatului este moartea (Romani 6:23).

 JUSTIŢIE

 Legea talionului este dreptatea celor nedrepţi (Fericitul Augustin).

 Când trebuie să sfătuim şi să certăm pe unul din fraţii noştri, să ne amintim spusele Apostolului: <Şi el este om!> (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Osândeşte-te pe tine însuţi şi, atunci, vei înceta să-i osândeşti pe ceilalţi (Avva Ioan). 

 Nu-ţi osândi aproapele, căci tu îi cunoşti păcatul, dar pocăinţa nu (Avva Dorotei).

 Nu huliţi spunând că Dumnezeu este drept! (El este milos n.n.) (Sfântul Isaac Sirul). 

 Pentru ce a primit Iov şi caii şi asinii şi cămilele şi oile şi toate mângâierile din belşug, într-un număr îndoit, iar numărul copiilor a fost egal cu cel al morţilor? Pentru că necuvântătoarele şi toată bogăţia au pierit cu desăvârşire, dar copiii îi va avea pe toţi la înviere (Sfântul Vasile cel Mare).

 Pentru păcatele tale, Dumnezeu te-a făcut pe tine judecător: dacă ierţi puţine, puţine ţi se vor ierta; dacă ierţi multe, multe ţi se vor ierta; dacă ierţi din inimă, la fel îţi va ierta şi Dumnezeu ţie (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Ori vei face ce vrea Dumnezeu, ori vei primi ce nu vrei tu! (Evagrie din Pont). 

 Suferiţi de pe urma unui om rău? Iertaţi-l, ca să nu fie astfel doi oameni răi (Fericitul Augustin). 

 Legea talionului (dinte pentru dinte n. n.) este dreptatea celor nedrepţi (Fericitul Augustin).

 Când vom ierta totul, le vom câştiga pe toate (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Cu judecata cu care judecaţi, veţi fi judecaţi! (Matei 7:2).

 Să nu te temi când se îmbogăţeşte omul şi când se înmulţeşte slava casei lui. Că la moarte el nu va lua nimic, nici nu se va coborî cu el slava lui (Psalmi 47:17-18).

 Nu judecaţi ca să nu fiţi judecaţi! (Matei 7:1).

 GREUTĂŢI 

 Viaţa aceasta trecătoare nu este decât noviciatul eternităţii; nenorocirile nu sunt, pentru creştin, decât încercare şi pedeapsă (Fericitul Augustin). 

 Nu atât grija şi frica începutului, cât grija şi primejdia sfârşitului (Varlaam)

. Cum să-ţi pun sub ochi suferinţele săracului, ca să înţelegi din ce suspine îţi aduni tu comorile? (Sfântul Vasile cel Mare).

 Precum meşterul aruncă aurul în topitorie şi-l lasă a se cerne şi a se curăţi prin foc până ce vede că străluceşte, tot asa şi Dumnezeu lasă sufletele omeneşti a fi cercetate de necazuri, până se curăţă şi se limpezesc. De aceea, o astfel de cercetare a lui Dumnezeu este o mare binefacere pentru suflet (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Când voi cădea pradă spaimei şi groazei (...) eu Îl voi binecuvânta. Când mă voi afla la ananghie, Îl voi preamări. Şi când El mă va salva, voi striga de bucurie (Manuscrisele de la Marea Moartă).

 Nici bunătăţile pământeşti nu se obţin fără osteneli. De ce renunţăm atunci la cele cereşti din cauza ostenelilor? (Sfântul Nil Sinaitul). 

 Urmează pe Hristos nu doar la Înviere, ci şi la Cruce! (Patericul).

 Nu vă îngrijiţi de ziua de mâine, căci ziua de mâine se va îngriji de ale sale. Ajunge zilei răutatea ei (Matei 6:34). 

 Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care este gătit diavolului şi îngerilor lui. Căci flămând am fost şi nu Mi-aţi dat să mănânc; însetat am fost şi nu Mi-aţi dat să beau; Străin am fost şi nu M-aţi primit; gol, şi nu M-aţi îmbrăcat; bolnav şi în temniţă, şi nu M-aţi cercetat (Matei 25:41-43). 

 În lume necazuri veţi avea; dar îndrăzniţi. Eu am biruit lumea (Ioan 16:33). În ziua necazului meu pe Dumnezeu am căutat (Psalm 76:2). Veniţi la Mine toţi cei osteniţi şi împovăraţi şi Eu vă voi odihni pe voi (Matei 11:28). 

 DURERE 

 Tristeţea este rana sufletului (Sfântul Ioan Gură de Aur). Ce poate însemna pătimirea mea pe lângă ceea ce ai pătimit Tu, Doamne, pentru noi toţi? (Cuviosul Paisie cel Mare). Omul îşi naşte singur suferinţa (Sfânta Scriptură). 

 DORINŢA 

 Cine a spus , a pierit (Fericitul Augustin). 

 Dumnezeu nu răsplăteşte rezultatele, ci intenţia (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Ceea ce ne este de folos, aceea vrea Dumnezeu şi, ceea ce vrea Dumnezeu, aceea ne este de folos. (Sfântul Ioan Gură de Aur)

 BOGĂŢIE 

 Dacă vrem să cunoaştem adevărata valoare a bunurilor pământeşti, să le privim ca de pe patul de moarte! (Alfons de Liguori). 

 Bogăţia nu este în sine ceva rău sau bun, ci o unealtă de care te poţi folosi rău sau bine (Sfântul Clement Alexandrinul).

 Cauţi bogăţie? Fă-ţi-L prieten pe Dumnezeu şi eşti cel mai bogat (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Eşti bogat? Foarte bine! Eşti zgârcit? Foarte rău! (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Nu bogaţii vor fi osândiţi, ci cei ce slujesc bogăţiei (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Bogăţia faptei este bogăţia sufletului. (Sfântul Teodor Studitul)

 În cele trecătoare, nu poţi deveni bogat decât sărăcind pe altul. În cele duhovniceşti, nu poţi deveni bogat decât îmbogăţind pe altul (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Când aurul vorbeşte, celelalte cuvinte nu mai ajută (Sfântul Grigorie de Nazianz).

 Sunteţi orbiţi de aurul celor bogaţi. Vedeţi însă doar ceea ce au nu şi ceea ce le lipseşte (Sfântul Ambrozie). 

 Aurul nu-i lasă pe oameni să fie oameni (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Bogaţii vor ajunge în cer, când îi vor introduce acolo săracii (Fericitul Augustin).

 Dacă nu stăpâneşti aurul, te stăpâneşte el pe tine (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Cel ce crede că are totul, nu are nimic (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Săracilor, ce vă lipseşte dacă Îl aveţi pe Dumnezeu? Bogaţilor, ce aveţi dacă va lipseşte Dumnezeu? (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Bogăţia de ar curge, nu vă lipiţi inima de ea (Psalm 61:10). Viaţa cuiva nu stă în prisosul avuţiilor sale (Luca 12:15). 

 FRUMOS 

 Sufletul n-ar putea vedea frumuseţea dacă n-ar deveni el însuşi frumos (Plotin).

 Un lucru nu este frumos pentru că-l iubim, ci îl iubim tocmai pentru că este frumos şi bun (Toma d’Aquino).

 Dacă cele create sunt atât de frumoase, cu atât mai frumos va fi Creatorul lor (Fericitul Augustin). 

 Frumuseţea tuturor frumuseţilor este Dumnezeu (Fericitul Augustin). 

 Numai frumosul este bun (Clement Alexandrinul).

 Este frumos numai omul drept, cumpătat şi bun (Clement Alexandrinul).

 Bărbatul care ţine să fie frumos trebuie să se împodobească cu cugetul său (Clement Alexandrinul).

 Doar prin suflet se arată atât fumuseţea, cât şi urâţenia (Clement Alexandrinul).

 DEPENDENŢA

 Omul care respinge societatea este sau animal, sau înger (Fericitul Augustin). 

 Cetatea, dacă nu o păzeşte Dumnezeu, degeaba veghează paznicii (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Nimic nu este mai mare ca omul cu Dumnezeu şi nimic mai mic ca omul fără Dumnezeu (Sfântul Tihon). 

 Pomenirea lui Dumnezeu este viaţă; uitarea Lui, moarte (Teotim).

 Nimic nu este atât de propriu firii noastre ca a fi în comuniune cu alţii, a avea nevoie unii de alţii şi a ne iubi unii pe alţii (Sfântul Vasile cel Mare).

 SINGURĂTATE

 Ferice de cel ce trăieşte în sihăstrie şi care, departe de oamenii legaţi de pământul pe care-l calcă în picioarele lor, îşi înalţă sufletul către Dumnezeu (Sfântul Grigorie de Nazianz).

 Neîncetat să crezi în Dumnezeu şi pe tine dăruieşte-I-te cu totul. Să nu doreşti să fii singur, în puterea ta ... (Fericitul Augustin). 

 Vai de cel singur (Ecclesiastul 4:10). 

 PRIETEN

 Am pe prietenul meu în mine şi eu sunt cu el (Toma d’Aquino). 

 Nu cunoaştem pe nimeni, decât prin prietenie (Fericitul Augustin).

 Fii prieten cu toţi oamenii, dar cu gândul petrece singur! (Sfântul Isaac Sirul). 

 Bunăstarea îţi aduce prieteni, nenorocirea îi încearcă (Sfântul Ambrozie).

 Prietenia nu subordonează, ci egalează. Ea înseamnă ridicarea unuia prin celălalt la Dumnezeu (Sfântul Grigorie de Nazianz). 

 Nu este bun mai mare decât a fi prietenul lui Dumnezeu (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 POMENIRE 

 Pe morţi nu-i căutaţi în mormânt, ci în inima voastră (Nicolae Iorga).

 TIMP

 Timpul înseamnă pentru Dumnezeu durata aşteptării între bătaia Sa la poartă şi fapta noastră de a deschide (pr. Dumitru Stăniloae).

 Există trei timpuri: prezentul trecutului, prezentul prezentului şi prezentul viitorului (Fericitul Augustin). 

 Fără Tine, Doamne, nu sunt nimic în această lume. Prin urmare, fără Tine, ce-aş putea fi în veşnicie?! (Fericitul Augustin).

 În viaţa sfinţilor nu există mâine (Tereza de Avila). 

 Celor ce iubesc cu adevărat, viaţa întreagă li se pare o zi (Sfântul Grigorie de Nazianz).

 ŞTIINŢA

 Cunoaşterea fără dragoste este vătămătoare (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Dacă vom şti totul, dar nu vom şti cum să ne mântuim sufletul, nu ne va folosi la nimic; vom rămâne nefericiţi (Fericitul Augustin).

 Nimic nu veţi şti vreodată precum ar trebui să ştiţi (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Dacă nu pricepi ceea ce e sub tine, cum vei pricepe ceea ce e deasupra ta? (Sfântul Tihon).

 NATURA

 Lumea este mormântul Domnului (Sfântul Maxim Mărturisitorul).

 Nimic nu se poate apropia de Dumnezeu dacă nu se va îndepărta de lume (Sfântul Isaac Sirul).

 Prietenia lumii este vrăjmăşie cu Dumnezeu (Iacov 4:4).

 Nu iubiţi lumea, nici cele ce sunt în lume. Dacă cineva iubeşte lumea, iubirea Tatălui nu este întru el (1 Ioan 2:15).

 Lumea nu este doar un dar, ci şi o sarcină pentru om (pr. Dumitru Stăniloae).

 Lumea ni s-a dat pentru comunicare între noi, pentru a ne ajuta, prin ea, pe noi înşine (pr. Dumitru Stăniloae).

 Omul nu este mântuit de trupul său, ci în trupul său. Nu este mântuit de lumea materială, ci împreună cu ea. Pentru că omul este microcosmos şi mijlocitor al creaţiei, mântuirea sa presupune împăcarea şi transfigurarea întregii creaţii (pr. Kallistos Ware).

 Omul nu va putea ajunge niciodată la supremaţia spiritului pentru a depăşi decalajul dintre progresul ştiinţific şi cel spiritual, dacă va continua să rămână aplecat asupra lui însuşi, închis în imanenţa unei lumi care se vrea autonomă, ci numai în unire cu izvorul prim şi inepuizabil de viaţă, lumină şi iubire, Care este Dumnezeu (pr. Dumitru Popescu). 

 Umanitatea şi creaţia sunt inseparabile în iconomia lui Dumnezeu (pr. Ion Bria).

 Creaţia întreagă nu ajunge la unire cu Dumnezeu, decât prin om (Sfântul Maxim Mărturisitorul). 

 Cartea mea, filosofule, este firea celor făcute şi, ori de câte ori doresc, pot să citesc în cele făcute de Dumnezeu (Sfântul Antonie cel Mare).

 Folosirea greşită a gândurilor duce la întrebuinţarea greşită a lucrurilor (Sfântul Maxim Mărturisitorul).

 Universul a fost creat pentru om, nu omul pentru univers (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Nu te întreba dacă este conform cu natura ceea ce face Creatorul naturii (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Toate lucrurile ne-au fost încredinţate nouă şi noi acestora (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Toate sunt folositoare, chiar dacă noi nu le cunoaştem rostul (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 Toate îşi au împlinirea în Hristos (Fericitul Augustin). 

 ISPITA

 Lumea este hanul diavolului. De aceea, oriunde ne ducem, găsim pe hangiu acasă (Martin Luther). 

 Cine este bun, mai bun să se facă şi cine a biruit ispita, să se roage pentru cel care e încă în ispite (pr. Paisie Olaru).

 O cădere nu este atât de rea ca o recădere (Bernard de Clairvaux).

 Smulge gândurile rele cu alte gânduri (Sfântul Nil Sinaitul).

 Dumnezeu ne cercetează cu cele plăcute sau cu cele neplăcute. Noi să le primim pe amândouă cu aceeaşi supunere. Pe amândouă căile ne readuce Dumnezeu la sănătatea sufletului şi la reunirea cu Dânsul (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 De două feluri este ispita: sau strâmtorile vieţii încearcă inimile, vădind răbdarea lor, sau belşugul vieţii devine iarăşi chip de ispită. E deopotrivă de greu, atât să-ţi păstrezi sufletul neînjosit de greutăţi, cât şi să nu ţi-l jigneşti în situaţii înalte (Sfântul Vasile cel Mare).

 Toată ispita este îngă duită de Dumnezeu pentru vindecarea sufletului bolnav (Sfântul Ioan Damaschin).

 Este mai ferit de primejdie cel care nu îngăduie duşmanului să intre în casă, decât cel care,după ce l-a lăsat să intre, se luptă cu el să-l scoată (Sfântul Tihon). 

 Când un om bun nu primeşte obiceiurile celor răi, chiar dacă ar trăi împreună cu ei, nu este nici un pericol (Fericitul Augustin).

 Dispreţuieşte farmecele acestei lumi şi iubeşte-L pe Dumnezeu şi vei trăi nevătămat ca şi Lot în Sodoma (Sfântul Tihon).

 Nu locul îl mântuieşte pe om, ci voinţa lui. Adam a căzut chiar în rai, în timp ce Lot s-a păzit chiar în Sodoma (Sfântul Efrem Sirul).

 Corupând sufletul răpeşti ceea ce aparţine veşniciei lui Dumnezeu (Fericitul Augustin).

 DIAVOL

 Domnii mei, când eşti la oraş, diavolul vine sub diferite chipuri: un prieten, o carte, o femeie, un duşman; când eşti în singurătate, vine personal (pr. Ilie Cleopa).

 Cine poartă război cu diavolul, ţine pacea cu Dumnezeu (Sfântul Ioan Gură de Aur). 

 De noi depinde dacă diavolul va fi puternic sau neputincios (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 Treaba diavolului este să îndruge multe, treaba noastră este să nu le ascultăm (Fericitul Augustin). 

 Înainte de păcat, diavolul ne face să-L vedem pe Dumnezeu milos, iar dupa păcat ni-L prezintă ca Judecător neîndurat (Sfântul Tihon).

 IAD 

 Pedeapsa care face ca iadul să fie iad este durerea că sufletul L-a pierdut pe Dumnezeu (Alfons de Liguori). 

 Toţi cei care îşi amintesc de iad nu vor ajunge acolo, iar cei ce uită de iad, nu vor scăpa de el (Sfântul Ioan Gură de Aur).

 RAI 

 Tare mă tem să nu rămânem numai cu raiul acesta de aici şi să-l pierdem pe celălalt, din pricina lenevirii noastre (pr. Paisie Olaru).

 Dacă primele semne ale fericirii viitoare ne umplu inima de atâta blândeţe, de atâta bucurie, ce să mai spunem de fericirea care îi aşteaptă în Împărăţia Cerurilor pe toţi cei care plâng pe Pământ? (Sfântul Serafim de Sarov). 

 Cele ce ochiul n-a văzut, nici urechea n-a auzit, nici la inima omului nu s-au urcat, acestea le-a gătit Dumnezeu celor ce Îl iubesc pe Dânsul (1 Corinteni 2:9).

 O, raiule al lui Dumnezeu! Noi putem să te câştigăm, dar nu putem să te înţelegem (Un călugăr).

 Oricine încearcă să descrie lumea cealaltă prin cuvinte este, cu adevărat, un mincinos; şi nu pentru că urăşte adevărul, ci prin nepotrivirea descrierii (Sfântul Grigorie de Nyssa).

 În casa Tatălui Meu multe locaşuri sunt. Iar de nu, v-aş fi spus. Mă duc să vă gătesc loc (Ioan 14:2).
sursa
 HRANA PENTRU SUFLET: CUGETARI SI CITATE ORTODOXE